Giro d’Italia 2019 – Etappe 20 van Feltre naar Croce d’Aune-Monte Avena

donderdag 1 november 2018 om 15:33

Voor de klassementsrenners is etappe 20 van de Giro d’Italia 2019 (Feltre – Croce d’Aune-Monte Avena, 193 km) de allerlaatste kans om het verschil te maken in de bergen. Na deze rit rest er namelijk slechts nog de tijdrit in Verona. Het parcours is echter spek naar de bek voor de klimmers, want er zijn door de organisatie liefst vier grote cols opgenomen in het parcours – goed voor ruim vijfduizend hoogtemeters. Spektakel gegarandeerd op deze laatste zaterdag!

Gestart wordt vanuit Feltre, op amper twintig minuten rijden van de finish in Croce d’Aune-Monte Avena. De renners gaan echter voor de lange route en koersen via het wonderschoon gelegen Arsié naar de Cima Campo (18,7 km aan 5,9%), de eerste klim van de dag. In de afdaling passeert het peloton het seismologisch instituut van de regio en doorkruist het Pieve Tesino op weg naar de voet van het volgende monster.

Na zestig kilometer begint namelijk met de Passo Manghen (18,9 km aan 7,6%) de tweede van vijf beklimmingen. De klim werd voor het eerst in de route opgenomen in 1976 en was toen nog onverhard. De zege ging destijds naar Luciano Conati, terwijl grootheid Eddy Merckx een erg slechte dag had – een ‘jour sans’, zoals ze dat noemen. De Passo Manghen brengt de renners naar 2047 meter hoogte.

De steile klim biedt mogelijk een springplank voor de favorieten om in een ultieme poging tijd terug te pakken, denk hierbij aan de beslissende move van Chris Froome vorig jaar. Vanaf de top is het dan nog 110 kilometer tot aan de finish. Dan volgt de afzink naar de vallei van Fiemme, die bekendstaat om haar hout- en metaalbewerkingen en pottenbakkerijen. Even krijgen de renners er de tijd om op adem te komen voor de tweede koershelft.

De Passo Rolle (20,6 km aan 4,7%) is de derde reus van de dag. Nadat de renners al klommen naar 1425 en 2047 meter hoogte, wordt hier opnieuw bijna de 2000 meter hoogte aangetikt. De klim is twintig kilometer lang, opgedeeld in twee steile stukken en een plateau tussendoor. Het bos rond de Passo Rolle staat tevens bekend als het ‘violenbos’: de wereldberoemde Stradivarius-violen werden immers vervaardigd van hout dat in dit dal gekapt was.

Vanaf de top moeten de renners nog vijftig kilometer afleggen, waarvan het grootste deel in dalende lijn. Pas in Ponte Oltra, op ruim twintig kilometer van de meet, gaan de wegen weer oplopen. De klim naar Aune (11,1 km aan 5,5%) heeft enkele steile passages aan 16% tot aan de top op elf kilometer van de streep. Wat volgt is een korte afdaling tot de voet van het laatste proefstuk van de dag.

De laatste zeven kilometer naar Croce d’Aune-Monte Avena (6,9 km aan 7,3%) dwingt de renners nog eenmaal diep in de beugel. Een vrij gelijkmatige klim aan gemiddeld 7,3% met een enkele uitschieter naar 11%. De weg kronkelt omhoog met lange haarspeldbochten tot 150 meter voor de finish. Dan volgt er nog een scherpe bocht naar links naar de laatste, vlakke rechte lijn. En daarmee is het gedaan met de ritten-in-lijn: er rest nog slechts een individuele krachtmeting.

Er kleeft nog een bijzonder verhaal aan de passage van de Passo Croce d’Aune. Tijdens de Gran Premio della Vittoria in 1924 moest de jonge wielrenner Tullio Campagnolo er van de fiets om van versnelling te veranderen. Racefietsen hadden in die tijd aan iedere kant van de achternaaf een verschillend tandwiel. Als je dus wilde schakelen, moest je het achterwiel losmaken en omkeren. Met verkleumde handen was dat nog een hele uitdaging voor de jonge Campagnolo.

Dat moest anders kunnen, moet hij hebben gedacht. In de werkplaats van zijn vader ontwikkelde hij de snelspanner: dat bleek een revolutionaire stap in de technische historie van de wielersport. Hij verfijnde de techniek en zijn ondernemerschap zou uiteindelijk uitmonden in het beroemde merk Campagnolo, dat nog altijd een van de meest prestigieuze fabrikanten van fietsonderdelen is. In die zin heeft de Passo Croce d’Aune hier een zekere rol in gespeeld.

Start: 11.20 uur
Finish: 16.50 – 17.39 uur

Dit artikel delen: