Tour de France 2019 – Etappe 19 van Saint-Jean-de-Maurienne naar Tignes

maandag 29 oktober 2018 om 15:38

Donderdag trok de karavaan al over de hoogste bergtoppen, maar tijdens de achttiende etappe gaan de renners naar het dak van deze 106e Tour de France: de Col de l’Iseran. Maar voor het zover is, moet er eerst nog gestart worden in Saint-Jean-de-Maurienne, waar de Tour vier jaar geleden nog aankwam. Het bleek een bijzonder mooie dag voor het Franse wielrennen, aangezien publiekslieveling Romain Bardet op knappe wijze naar de zege wist te soleren, voor Pierre Rolland en Winner Anacona. Toen ging de etappe onder meer over de Col du Glandon en de bochtenrijke Lacets de Montvernier.

Romain Bardet bewaart goede herinneringen aan de startplaats van vandaag – foto: Cor Vos

Ditmaal koerst het peloton echter niet in zuidwestelijke richting, maar meer naar het oosten, op weg naar de gevreesde Iseran. Als de renners na tien kilometer Saint-Michel-de-Maurienne (niet te verwarren met de startplaats) uitrijden, begint de weg al zoetjesaan omhoog te lopen richting de Côte de Saint-André (3,1 km aan 6,8%). Na een korte afdaling en ‘vlakke’ tussenstrook is het tijd voor de Montée d’Aussois (6,5 km aan 6,2%). Op de top is er even de tijd om op adem te komen, alvorens de Col de la Madeleine wordt aangesneden.

Het is niet gek als je koershart nu een sprongetje maakt, aangezien de Col de la Madeleine misschien wel een van de zwaarste Alpencols is. Het is zeker een van de beroemdste bergen in dit bergmassief. Alleen, we hebben het hier niet over de Col de la Madeleine zoals we die kennen: bijna twintig kilometer lang aan ruim 8%. De Col de la Madeleine die vrijdag zal worden beklommen, is slechts 3,9 kilometer lang aan een gemiddelde van net geen 6%. En dus hoeven we niet veel te verwachten op de flanken van deze klim.

Het zal toch vooral moeten gebeuren op de flanken van de daaropvolgende klim: de Col de l’Iseran, die begint net na het skidorpje Bonneval-sur-Arc. Er zijn dan nog ruim vijftig kilometer af te leggen naar de streep in Tignes, maar de koers zal ongetwijfeld ontbranden op de flanken van de hoogst verharde bergpas van de Alpen. De renners hebben net een kilometer of vijftien door de vallei van de Maurienne gekoerst, waardoor het toch even omschakelen is. De Iseran is officieel 12,9 kilometer lang, met een gemiddeld percentage van 7,5%.

Claudio Chiappucci, hier in de gele trui, kwam ooit als eerste boven op de Iseran – foto: Cor Vos

Het begint meteen steil met vierduizend meter aan ruim 8%, maar daarna vlakt de weg voor één kilometer af. De niet-klimmers zullen opgelucht ademhalen, maar niet voor lang, want vervolgens schieten de percentages weer boven de 7%. Het venijn zit hem duidelijk in de staart; de laatste drie kilometer lopen omhoog aan 8%. De voorlaatste kilometer (10,2%) van de Iseran is zelfs loodzwaar. Eenmaal boven bevinden de renners zich 2770 meter boven zeeniveau. Hoger dan dit zal de Tour niet komen. Op de top zijn ook weer enkele bonificatieseconden te verdienen, voor het laatst in deze Tour.

De Col de l’Iseran: het is een beklimming die onlosmakelijk is verbonden met de Tour. En toch is het pas de achtste keer dat de Franse ronde deze Alpenreus beklimt. Félicien Vervaeke was in 1937 de eerste die als eerste wist boven te komen, Yaroslav Popovych was in 2007 dan weer de laatste. Maar herinner u vooral de zesde en (voorlopig) voorlaatste passage van de klim, in 1992, toen de Iseran een van de vele obstakels was in de zegetocht van Claudio Chiappucci. De Italiaan wist op 18 juli een solo van meer dan tweehonderd(!) kilometer af te ronden, dwars door de Alpen, over de Iseran op weg naar Sestrières.

Wellicht zien we nu weer een dergelijke solo op de Iseran, maar dan richting Tignes. Na een wonderschone maar ook listige afdaling van vijftien kilometer zoeven de renners door skiplaats Val d’Isère, alwaar er verder zal worden afgedaald naar wintersportdorp Les Brévières. Hier begint de slotklim naar Tignes, die ruim zeven kilometer lang is aan 7,4%. De eerste drie kilometer zijn meteen het zwaarst, daarna vlakt het allemaal wat af. De laatste kilometer is zelfs zo goed als vlak.

Twaalf jaar geleden won Michael Ramsussen in Tignes. Niet echt bijzonder, aangezien de Deen gespecialiseerd was in het winnen van bergetappes. Maar de renner van Rabobank veroverde en passant ook de leiderstrui. We kennen allemaal nog wel het vervolg van die Tour. Rasmussen werd door zijn eigen ploegleiding uit de Tour gegooid wegens het opgeven van valse whereabouts, Alberto Contador profiteerde en won zijn eerste Ronde van Frankrijk. Het is te hopen dat de huidige geletruidrager eenzelfde lot bespaard blijft.

Start: 13.55 uur
Finish: 17.23-17.50 uur

Dit artikel delen: