Burgemeester van Kuurne pleit voor bikepark
Beeld ter illustratie - foto: Limburg Cycling

Burgemeester van Kuurne pleit voor bikepark

Fietstoerisme Als het aan de burgemeester van Kuurne ligt, komt er binnenkort een bikepark in de Zuid-Vlaamse stad. Dat schrijft Francis Benoit in een bericht op LinkedIn. “Een unieke kans voor een uniek project in Vlaanderen.”

Een Bikepark in Kuurne is niet enkel een wens meer, maar al een concreet plan. Dat blijkt uit het bericht van burgemeester Benoit. Hij schrijft dat er al een technisch plan is, evenals een plek waar het bikepark zou moeten komen, van 18 hectare. Daarnaast zou Sport Vlaanderen al subsidie van bijna een miljoen euro hebben toegezegd, terwijl het gemeentebestuur ook wil bijdragen.

Een bikepark is in feite een afgesloten wielerparcours. Vaak gaat dat om een verhard parcours waarop onder meer wedstrijden en trainingen plaats kunnen vinden, maar het wordt ook regelmatig gecombineerd met andere parcoursen zoals een mountainbiketraject of een pumptrack.

Nu worden er voor het bikepark in Kuurne nog private investeerders gezocht.  “Het bikepark is uniek. Je kan het vergelijken met het Tom Dumoulibn bikepark in de Gemeente Sittard-Geleen. Het heeft als doel de veiligheid van wielrennen te verbeteren. Van kinderen die moeten leren fietsen, beginnende e-bikers tot de meer getrainde wielerfans. In ploeg rijden, techniek verbeteren, skeeleren, duurtraining… Buiten Sport Vlaanderen Heusden-Zolder Velodroom Limburg is er nergens een dergelijke plaats.”

Naast de recreatiefunctie van het bikepark, zou het ook als een locatie voor onderzoek rondom de fiets kunnen gaan fungeren. “Boplan Group werkt tevens aan de veiligheid van het fietsen. En vindt de piste om een fietsveiligheidscentrum uit te bouwen meer dan interessant. Een unieke kans voor een uniek project in Vlaanderen. En voor bedrijven die fietsen ontwikkelen of sportinvesteerders een plek om research and innovation uit te proberen”, stelt de burgemeester in zijn oproep naar private investeerders.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine