En route naar de Col de la Loze Challenge: 5 tips voor je eerste Cyclo
foto: Brides-les-Bains Tourisme

En route naar de Col de la Loze Challenge: 5 tips voor je eerste Cyclo

Wie dacht dat koersen op de mooist denkbare plekken louter gereserveerd is voor de profs, zit fout. Nee, de Tour de France heeft haar inschrijving niet opengesteld, maar voor de amateurs bieden Gran Fondo’s en Cyclosportive’s uitkomst. Deze zomer dompel ik mij onder in de wereld van de Cyclo’s, met als eindpunt de Col de la Loze Challenge.

Nu mijn inschrijving definitief is, is het tijd om me goed te gaan voorbereiden op de Col de la Loze Challenge. Ik wil namelijk niet alleen een dag lekker fietsen door de Alpen, maar ik wil ook maar wat graag een mooie uitslag rijden. Maar wat vereist de voorbereiding op een Cyclo? Wat is nodig om er een mooie dag van te maken? In dit artikel deel ik vijf tips, zodat ook jij je goed kan voorbereiden op een Cyclo.

1. Train doelgericht
Dat je moet trainen is een open deur. Niet alleen als je wil koersen, maar ook als je enigszins ontspannen de finish wil halen is het belangrijk om fit aan de start van een Gran Fondo te staan. Maar hoe je moet trainen, verschilt behoorlijk per evenement. Daar komt één van de principes van wielertraining bij kijken: specificiteit.

Misschien wel de leukste manier om je voor te bereiden: trainen in de bergen! – foto: Freddy Planninschek

Trainen kan op talloze manieren en dus kan je ook talloze resultaten behalen. Het is dus belangrijk dat je de inspanning traint die je voor het evenement nodig hebt. Voor een criterium trainen is dus niet hetzelfde als voor een Gran Fondo door het hooggebergte. Specificiteit vraag erom, dat je trainingen doet die aansluiten bij je doel. In het geval van de Col de la Loze Challenge betekent dat twee dingen: trainen voor een lange rit en trainen voor lange beklimmingen. In mijn trainingsschema vind je dus weinig korte intervallen, maar vooral duurritten en trainingen met lange tempoblokken.

2. Plan je voedingsstrategie
Zonder energie geen inspanning, dus voeding is essentieel voor een goede prestatie. Dat gaat over de voeding tijdens de rit, maar ook al de dagen eraan voorafgaand. Door de dagen voor de start al extra veel koolhydraten zoals pasta, rijst en brood te eten, zorg je ervoor dat je energievoorraden maximaal zijn aangevuld.

foto: Cor Vos

Natuurlijk is ook de voeding tijdens de rit enorm belangrijk. De gouden regel is om voor zware inspanningen 90 gram koolhydraten per uur te consumeren, dit is namelijk de maximale hoeveelheid koolhydraten die je lichaam kan opnemen. Het gaat dan wel om een specifieke verhouding glucose (60 gram) en fructose (30 gram).

Die portie energie binnenkrijgen kan op verschillende manieren. Denk aan sport-specifieke voeding zoals gelletjes, reepjes en isotone drank, maar ook aan mueslirepen, bananen en andere koolhydraatrijke producten zoals boterhammen of ontbijtkoek. Met een combinatie van sportdrank en voeding kan je al snel op 90 gram koolhydraten per uur uitkomen.

De beste manier om uit te vinden wat voor jou werkt (zowel vooraf als tijdens de rit) is door het gewoon uit te proberen. Bedenk niet een voedingsplan wat je pas op de dag zelf toepast, maar probeer deze in trainingen al uit. Zo weet je hoe je lichaam reageert op de voeding tijdens de inspanning en kan je er ook voor zorgen dat je jezelf de avond of ochtend tevoren niet misselijk eet.

3. Zorg dat je materiaal op orde is
Naast jijzelf, moet ook je fiets in topvorm zijn. Je wil natuurlijk niet op de dag van je persoonlijke hoogmis, dat materiaalpech je tegenhoudt van een goede prestatie of een mooie rit. Breng je fiets dus van tevoren even naar je lokale fietsenmaker voor een grote onderhoudsbeurt, of zorg er eigenhandig voor dat je fiets in piekfijne conditie verkeert.

Essentieel: de juiste versnellingen – foto: Cor Vos

Ook altijd belangrijk, er zeker van zijn dat je de juiste versnelling op je fiets hebt zitten. Voor een cyclo door het hooggebergte heb je natuurlijk een ander verzet nodig dan voor een toertocht door de vlakke Nederlandse polder. Met een 34-tands blad voor en een 30-11 of zelfs 32-11 cassette zou je een heel eind moeten komen. Wil je nog een stap verder gaan om optimaal te presteren? Dan kan je ervoor kiezen je fiets van specifieke upgrades te voorzien, bijvoorbeeld met een set lichtgewicht wielen voor de bergen.

4. Zoek support
Uiteindelijk moeten je benen natuurlijk het werk doen, maar je kan op verschillende manieren wat steun zoeken bij anderen om de dag wat gemakkelijker of simpelweg leuker te maken. Voor een lange rit door het hooggebergte, zoals de Col de la Loze Challenge, haal je de finish niet met de twee bidons waarmee je start. Maar, om zo snel mogelijk aan de finish te zijn wil je natuurlijk liever niet stoppen. De oplossing? Je eigen, persoonlijke soigneur! Probeer iemand te vinden die je één of misschien zelfs twee keer bidons en wat te eten aan kan geven, en je waant je even écht prof.

Een eigen soigneur langs de route, wie wil dat nou niet? – foto: Cor Vos

Ook als je een Cyclo of Gran Fondo rijdt zonder ambitie voor een goede uitslag kan hulp enorm fijn zijn. Door een groepje fietsvrienden of –vriendinnen op te trommelen om samen te rijden maak je de rit niet alleen een stuk gezelliger, maar kun je ook nog eens af en toe lekker uit de wind zitten en zo wat energie sparen.

5. Verken de route
Om het maximale uit je prestatie te halen kan parcourskennis je enorm helpen. Als je voorin mee wil koersen, is het handig om te weten wat knelpunten op het parcours zijn waar je misschien wat extra moet opletten of voor welke bocht je alvast een tandje extra moet terugschakelen.

Weten waar die ene steile strook ligt, kan een flink voordeel zijn – foto: Brides-les-Bains Tourisme

Als je écht goed voorbereid wil zijn, kan je het hele parcours van tevoren al eens fietsen of met de auto verkennen, maar dat is absoluut niet een vereiste. Een parcoursverkenning kan je ook virtueel doen, door bijvoorbeeld op Google Streetview of Veloviewer wat belangrijke punten op de route te bekijken. Vaak kan je uit de technische gids of informatie van de organisatie ook al een stuk wijzer worden over het parcours. Gebruik de informatie die voorhanden is in je voordeel.

Verantwoording:
Brides-les-Bains is partner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform. Een redacteur van onze site gaat op uitnodiging de Col de la Loze Challenge rijden en schrijft aan de hand van zijn ervaringen deze verhalenreeks.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.