Achtergrond: de vrouwenfietsen van Liv, meer dan een ander kleurtje
foto's: Joris Knapen
Ties Wijntjes
woensdag 8 maart 2023 om 18:30

Achtergrond: de vrouwenfietsen van Liv, meer dan een ander kleurtje

Materiaalzone Steeds meer merken bieden vrouwenspecifieke fietsen aan. Bij sommige merken draait dat enkel om wat slimme marketingpraat, maar bij Liv staat de behoefte van de vrouw daadwerkelijk centraal in de productontwikkeling. Dat betekent niet enkel een ander kleurtje en een wat kleiner frame, maar een fiets die in alle opzichten is geoptimaliseerd voor de vrouw.

Verschillen tussen mannen- en vrouwenfietsen zijn er zat. Een fiets blijft een fiets, maar toch is de ontwikkeling heel anders, legt Sophia Shih uit, die bij Liv één van de ingenieurs is die de verantwoordelijkheid draagt over de ontwikkeling van de fietsen. Zo werkte ze ook uitgebreid mee aan de productie van de nieuwe EnviLiv aero racer.

De nieuwe EnviLiv van Tessa Neefjes

De ontwikkeling van de nieuwe EnviLiv begon zoals de ontwikkeling van iedere andere fiets. “De principes van een vrouwenfiets ontwikkelen is heel erg hetzelfde als een mannenfiets. We beginnen met het verwerken van feedback op het oude model. Wat wil onze gebruiker en wat zien onze ploegen graag anders? Dat is an sich niet anders dan een mannenfiets, maar gezien wij ons richten op vrouwen is de feedback die wij ontvangen evenals de data die we gebruiken voor de ontwikkeling wel anders.”

Want naast de feedback, speelt ook data een belangrijke rol in de ontwikkeling van vrouwenfietsen. “Het startpunt van de ontwikkeling is de geometrie en daar is het gelijk heel erg vrouwen-specifiek. We gebruiken heel veel data over de anatomie van vrouwen en daarnaast feedback van onze vrouwelijke coureurs, om te zorgen dat de fiets het beste bij vrouwen past.”

Zo probeert Liv de geometrie voor vrouwenfietsen te optimaliseren. “Vrouwen hebben overwegend een kortere torso, maar langere benen. De trend is daardoor dat veel vrouwen een kortere bovenbuis maar wat meer stack (de hoogte van de balhoofdbuis ten opzichte van de trapas, red) voor de juiste positie. Zo simpel is het echter niet, er zijn veel verschillende zaken om rekening mee te houden.”

Ingenieur Sophia Shih – foto: Liv

Nog een opvallend verschil, zit bijvoorbeeld in de manier waarop vrouwen kracht genereren, legt Sophia uit. “We merkten dat de hoek van de zitbuis van vrouwenfietsen vaak scherper is. We hebben onderzoek laten doen en we kwamen erachter dat vrouwen de voorste dijspier meer gebruiken dan mannen. Bij een scherpere hoek van de zitbuis wordt die spier meer getriggerd, dus dat verklaart zo’n verschil in geometrie ten opzichte van mannenfietsen.”

Die ideale geometrie wordt ook nog eens per framemaat apart bepaald. “Dat wil zeggen dat de verschillende maten niet met dezelfde stappen groter worden, maar dat we echt pér maat kijken wat optimaal is voor vrouwen van een bepaalde lengte. Kortere vrouwen hebben echt een wat andere anatomie dan grotere vrouwen en daar willen we alle frame-maten daar ook op aanpassen.”

Het zijn geen enorme verschillen met een mannenfiets, maar tezamen hebben ze behoorlijke impact op het gedrag van een fiets. Ten positieve welteverstaan, want er zijn weinig bedrijven die zich zo op vrouwenproducten storten in de wielerbranche, vult Liv global product marketing manager Jen Audia aan. “In een industrie waar producten traditioneel gezien niet zijn ontwikkeld met de vrouw in gedachten, denken wij echt een voordeel te hebben met onze kennis. Het is echt niet alleen pink and shrink”, stelt ze.

De geometrie van Liv-fietsen is specifiek voor vrouwen ontwikkeld

Naast het kader wordt er bijvoorbeeld ook gekeken naar afmontage. “Zo hebben we bijvoorbeeld een vrouwenspecifiek stuur ontwikkeld, die aangepast is op kleinere handen en een wat smaller bovenlichaam.”

Inspireren en genieten
Een van de eerste vrouwen die beschikking had over de nieuwe EnviLiv aerofiets, was Tessa Neefjes. De Noord-Hollandse is sinds dit jaar profcoureur bij het Liv Racing Collective; een groep atleten die op verschillende fronten actief zijn in de wielersport.

De 26-jarige renster uit Wervershoof was gelijk gecharmeerd van de nieuwe fiets. “Ik wilde er tijdens de eerste rit eigenlijk alleen maar op sprinten, omdat iedere trap raak voelt. En de bochten liepen ook zo lekker, hij stuurt zo strak op snelheid”, vertelt ze vol enthousiasme. De specifieke geometrie voor vrouwen is ook iets waar ze gaandeweg van overtuigd raakte. “Vorig jaar kreeg ik de Liv Brava (crossfiets) en daar zat ik gelijk goed op. Op een andere crossfiets zat ik nooit echt lekker, maar dat merkte ik toen pas.”

Snel gaan, dat wil de EnviLiv wel!

Echter, Liv is niet alleen werkgever van Neefjes, maar vooral ook een merk waar ze zich écht bij betrokken voelt. “Ik reed al twee jaar voor het Liv Benelux Offroad Team, toen ik afgelopen najaar de kans kreeg om prof te worden bij Liv Global. Ik kreeg daarna ook nog een andere aanbieding, maar ik wist gelijk al dat ik de kans om bij Liv prof te worden niet wilde laten liggen. Mijn hart ligt echt bij Liv omdat ik de fietsen niet alleen fijn vind, maar me ook heel erg verbonden voel met de missie om meer vrouwen op de fiets te krijgen.”

Want plezier in het fietsen, is voor Neefjes een belangrijke pijler in haar benadering van de topsport. Het liefst traint ze daarom samen met beste vriendin Eva Buurman (prof bij WWT-ploeg Liv Racing-Teqfind), die ze door het fietsen leerde kennen. “We kennen elkaar al heel lang want we waren praktisch buren toen we opgroeide in Wervershoof.”

Tessa Neefjes en Eva Buurman op hun gebruikelijke trainingsgronden: de Noord-Hollandse dijken

Elkaar echt leren kennen gebeurde pas op de fiets. “We waren allebei lid van wielervereniging West-Frisia. We ontliepen elkaar net in de jeugdcategorieën, maar we trainden wel vaak samen bij de club. Nog steeds gaan we wel eens met de elite mannen mee tijdens trainingen of trainingskampen. Dat we nu ook voor de zelfde werkgever werken is helemaal geweldig.”

Dat beaamt Buurman. “We komen wel allebei uit Wervershoof, maar door het fietsen leerde we elkaar pas écht kennen. Tegenwoordig zijn we beste vriendinnen en proberen we ook veel samen te trainen, waar onze planning dat toelaat. Als het even kan rijden we ook graag samen een wedstrijd, zoals Drenthe 200 of een strandrace, want het is super om dat soort avonturen samen te beleven.”

#TessenEefOnTour
Tegenwoordig beleven de West-Frisianen hun avonturen zelfs onder een eigen naam: Tess en Eef on Tour. “Genieten is voor ons gewoon zo belangrijk”, vertelt Buurman. “In 2016 had Tessa een heftig ongeluk en ik raakte in 2021 overtraind. Tessa heeft mij toen echt geholpen om weer te kunnen genieten op de fiets. Daardoor groeiden we dichter naar elkaar toe, maar sindsdien realiseren we ons ook hoe belangrijk het is om te genieten van wat je nú doet. Het gaat niet alleen om het resultaat, maar juist ook om plezier in de weg ergens naartoe.”

Die avonturen gaan regelmatig verder dan hun eigen trainingsgronden. “In de strandrace van Noordwijk stonden we samen op het podium, we gingen samen naar het NK Gravel en zo proberen we vaker mooie tochtjes te maken.” Een enkele keer doen de dames zelfs een alternatieve training. “Haha, we zijn een keer wezen suppen op de Noordzee. Lagen we daar in het water en bakten we er helemaal niks van”, vertelt Buurman al schaterlachend.

Dat die vriendschap en liefde voor de fiets zo is gegroeid dóór de fiets, vertellen de dames vol trots. Bovenal voelen de dames zich daarin gesterkt door Liv. “Meer vrouwen op de fiets plezier laten beleven, dat is iets waar ik zelf ook echt blij van word”, vult Neefjes aan. “In die zin vind ik het merk ook echt goed bij me aansluiten. Hoe leuk is het als je mensen enthousiast kan maken voor de fiets.”

Van trainingsmaatjes naar boezemvriendinnen

Nee, de fietsen van Liv zijn niet gewoon de kaders van Giant met een roze laklaagje. Het vrouwen-DNA sijpelt door in de hele organisatie. “Tijdens het eerste trainingskamp met de ploeg vorig jaar vond ik al heel mooi om te zien dat ze niet alleen producten voor vrouwen ontwikkelen, maar ook een organisatie voor vrouwen zijn. Die beleving daaromheen is heel mooi”, sluit Buurman af.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.