Beeldreportage: op bezoek bij Giant’s carbonfabriek
Materiaalzone Voor een reportage in de RIDE Magazine Wintergids trokken we dit voorjaar naar Taiwan, waar we een kijkje kregen in de keuken van Giant Taiwan Manufacturing. Dat is de productiefaciliteit waar Giant al hun carbon fietsen produceert, evenals fietsen voor enkele andere merken. Dat zijn maar liefst één miljoen stuks per jaar. We nemen je mee langs het productieproces van een carbon frame in de indrukwekkende fabriek van Giant.
Ter ere van de lancering van Giant’s tiende generatie TCR, werd een select gezelschap journalisten uitgenodigd om de productie daarvan te zien. Wij waren onder de gelukkigen en tekenden een uitgebreide reportage op voor de RIDE Magazine Wintergids. In deze beeldreportage nemen we je mee in (delen van) de productie van een carbon racer.
Ons bezoek begint bij het oude hoofdkantoor van Giant. Alhoewel de kantoorwerkzaamheden veelal naar een andere locatie zijn verplaatst, is het oude kantoor – wat naast de productiefaciliteit staat – nog deels in gebruik.
De eerste stap van het productieproces is het vormen van platen carbon. De carbon komt als vezels binnen die wat weg hebben van het filmpje van een cassettebandje.
Vanaf verschillende spoelen wordt die vezel op een soort lopende band geplaatst, waar ze samen worden gebracht tot een plaat van ongeveer een meter breed.
Op die plaat wordt een specifiek soort lijm, epoxyhars, aangebracht. Die hoeveelheid wordt uiterst nauwkeurig bepaald, omdat dat onder meer bepaald hoe sterk het frame wordt.
Dat proces levert een plaat carbon op die dan nog flexibel is, maar na verhitting juist keihard wordt. Daarom is het van belang het op te slaan op lage temperatuur. Dat gebeurt in een vriezer waar de temperatuur ruim onder de tien graden ligt.
De carbonplaten worden in verschillende figuurtjes gesneden – een proces wat niet op beeld mocht worden vastgelegd – waarna ze met de hand op een mal worden gelegd. Dat gaat in het geval van de Giant TCR om 270 verschillende deeltjes.
Dat levert een frame op, wat dan nog erg zacht is. Met de handen is het frame nog te vervormen, zonder dat daar veel kracht voor nodig is. Dat verandert wanneer het de oven in gaat, waar het onder druk en hoge temperatuur tot een loeistijf frame verwordt.
Naast frames, produceert GTM ook carbon wielen van Cadex.
De frames worden steekproefsgewijs gecontroleerd op sterkte. Dat gaat niet zozeer om de stijfheid, maar vooral om de veiligheid. Zo weet Giant zeker dat ze voldoen aan internationale standaarden en de fietsen veilig zijn voor gebruik.
Daarnaast worden alle voorvorken gecontroleerd in een röntgenapparaat, om zeker te weten dat er geen luchtbelletjes of andere onzuiverheden inzitten. Dergelijke onzuiverheden zouden gevaar op kunnen leveren, maar door alles te controleren weet Giant zeker dat dat niet het geval is.
Vervolgens is het tijd voor de assemblage van de fietsen. In enkele tientallen minuten verandert het kale frame in een volledig afgemonteerde fiets, terwijl hij over een lopende band langs medewerkers rolt die stuk voor stuk hun bijdrage leveren aan het afmonteren.
Na ruim 11 uur, bijdragen van 56 verschillende werknemers en 16 kwaliteitscontroles, rolt de fiets van de band. Per uur zijn dat er 114.
Mooi bedrijf: Giant
In de RIDE Magazine Wintergids (€9,95) lees je een uitgebreide reportage over de productiefaciliteit van Giant in Taiwan, waar carbonvezels worden omgetoverd in hoogwaardige racefietsen. We nemen je mee achter de schermen en krijgen van start tot finish te zien hoe fietsen worden geproduceerd. Het volledige verhaal lees je in het 156 pagina’s tellende wintermagazine van RIDE. Ideaal voor de feestdagen om aan jezelf of iemand anders cadeau te geven. Bestel jouw exemplaar van het winternummer 2024 van RIDE Magazine hier!
Om te reageren moet je ingelogd zijn.