Cannondale onthult na SuperX weer gravelfiets: nieuwe Topstone
foto: Cannondale
dinsdag 11 maart 2025 om 15:00

Cannondale onthult na SuperX weer gravelfiets: nieuwe Topstone

Materiaalzone De ingenieurs van Cannondale hebben niet stilgezeten de afgelopen tijd. Na de introductie van de SuperX een maand geleden, onthult het Amerikaanse merk nu wéér een een nieuwe fiets. De Topstone, eveneens een gravelbike, is van een update voorzien waarbij onder meer de Kingpin (achtervering) en de Lefty Oliver (voorvering) zijn vernieuwd.

De Topstone is alweer toe aan zijn derde generatie. In tegenoverstelling tot de SuperX, is de Topstone ontwikkeld om comfort te bieden en voor lange ritten gebruikt te worden, waar de SuperX juist om snelheid draait. Niet een pure gravelracer dus, maar zoals Cannondale het zelf noemt: een allround gravelbike.

Daarbij maakt de fiets gebruik van twee opvallende staaltjes techniek om vering en dus comfort te bieden. Aan de voorzijde zijn verschillende modellen van de fiets voorzien van de Lefty Oliver, een voorvork speciaal gemaakt voor gravelfietsen. Vooral om zijn looks staat de lefty bekend; hij heeft slechts één vorkpoot, in plaats van de twee die reguliere voorvorken hebben.

foto: Cannondale

Die Lefty Oliver (er is ook een Lefty Ocho, een geveerde vork voor mountainbikes met meer veerweg) is vernieuwd, waardoor hij voortaan 40 millimeter veerweg biedt. Een vernieuwde demperafstelling zou zorgen voor meer soepele maar eveneens snellere vering. Dat komt er op neer dat zachte klappen minder gedempt worden, terwijl de demping ook soepeler verloopt om zogenaamde suspension ‘bottom-out’ (het klappen van de voorvork op de onderzijde van de dempers) te voorkomen.

Aan de achterzijde is de fiets voorzien van Kingpin, een as bij de samenkomst van de staande achtervork en de zadelbuis, waardoor de achterdriehoek en de zadelpen flexibel kunnen bewegen. Dat zorgt voor maximaal 30 millimeter vering, zonder extra gewicht toe te voegen. Enkele wijzigingen aan dit systeem zouden zorgen voor meer souplesse. Wil je de fiets nog meer geschikt maken voor uitdagende ondergrond, dan kan je zelfs een dropper post monteren.

Tegelijkertijd is de ruimte voor banden vergroot, naar 52 millimeter aan de achterzijde en naar 47 millimeter aan de voorzijde. Kies je voor een vaste voorvork, dan is er ruimte tot 56 millimeter brede banden zelfs. Daarnaast is de fiets voorzien van interne opslag in de framebuis, terwijl montagepunten zijn afgedekt met kleine dopjes met het oog op het uiterlijk. Montagepunten heeft de fiets sowieso zat, zodat je er ook mee op fietsvakantie kan en verschillende bikepackingtassen kan monteren.

foto: Cannondale

De fiets is ook ontwikkeld als fiets voor avonturiers, dus hij is gemaakt met zoveel mogelijk ‘simpele’ onderdelen, zo vertelden ingenieurs van het Amerikaanse merk tijdens een presentatie aan onder meer WielerFlits. De gedachtegang daarachter is dat je zoveel mogelijk onderdelen makkelijk kan vervangen en ze ook makkelijk kan vinden.

Tot slot is er gekozen voor betrekkelijk korte cranks, een trend die we al langere tijd zien. De XS komt met 165 millimeter lange cranks, die progressief langer worden bij andere maten. De nieuwe Topstone is beschikbaar vanaf €3.299,-.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.