De Gonso Fietsbroek: Degelijker kan eigenlijk niet
Foto's: Joris Knapen
dinsdag 16 november 2021 om 10:00

De Gonso Fietsbroek: Degelijker kan eigenlijk niet

Een degelijke zwarte broek. Eigenlijk heb ik niet meer nodig als ik op de fiets stap. Natuurlijk: een ondershirt, shirt, sokken, een helm en een paar schoenen, maar de wielerbroek is misschien wel het belangrijkste kledingstuk om comfortabel te kunnen fietsen.

Het zitten op je zadel is één van de drie contactpunten met je fiets. Naast je handen en voeten is het vooral je achterwerk waarmee je je fiets in bedwang houdt. Daar is een goed zadel voor nodig, maar minstens een goede wielerbroek.

En als het om wielerbroeken gaat, ben ik nogal veeleisend. Of nou ja, eigenlijk ook niet. De broek moet goed zitten, lang genoeg zijn, goede bretels hebben, slijtvast zijn, maar bovenal zwart. Het is smaak, maar voor mij moet een wielerbroek zwart zijn. Een klein gekleurd detail aan het einde van de broekspijpen mag, maar hoe zwarter hoe beter.

Voor Materiaalzone testte ik een Gonso Sitivo-broek. En veel degelijker kan een broek niet zijn. Misschien spring ik nu te snel naar een conclusie, maar dat is nu net wat ik zoek. Een degelijke koersbroek.

Kenmerkende G

Maar eerst het merk Gonso. Zo lang ik mij kan herinneren maakt Gonso wielerkleding. De kenmerkende ‘G’ als logo zie je vaak terug op broeken van verschillende fietsers. Overigens vooral als je op zondagochtend zelf een rondje fietst. In de WorldTour is op dit moment geen kleding van Gonso te vinden. Wel zien we het merk zo nu en dan in de mountainbikewereld.

Gonso maakt vooral wielerkleding, maar is ooit begonnen als producent van lingerie, kousen en nachtjapons voor vrouwen. En dat begon al in 1926, toen Johannes Gonser in Albstadt zijn bedrijf opstartte. Na lingerie ging Gonso over op ski- en langlaufkleding, om uiteindelijk de overstap te maken naar wielerkleding. En dat was eigenlijk heel toevallig.

De pijnlijke billen van Hans Gonser, de kleinzoon van oprichter Johannes, zorgden ervoor dat Gonso wielerbroeken ging maken. Gonser jr. ging fietsen, maar dat zorgde voor blessures aan zijn zitvlak. Hij vroeg de kleermakers van Gonso om eens een zeem van hertenhuid in zijn broek te naaien. Dat was allemaal eind jaren ’70. In de jaren daarna produceerde Gonso een volledige collectie fietskleding, en sindsdien zijn ze daar niet meer mee gestopt.

Gonso Sitivo

De broek die wij hebben getest is de Gonso Sitivo, een broek uit de middenklasse. Deze is verkrijgbaar voor 99,95 euro. Te koop in alle kleuren, als het maar zwart is.

‘Gonso, sitzt perfekt’ staat er op de zeem. In ons geval is de zeem groen. Er is overigens ook nog een rode en blauwe zeem beschikbaar. En dan is elke kleur er nog in een mannen- en vrouwenversie. Zes stuks dus. Die kleuren kies je niet omdat je nu eenmaal liever groen, rood of blauw ziet als je je broek aantrekt, maar omdat ze wel degelijk anders zijn.

Blauw: De blauwe zeem is gemaakt voor fietsers die rechtop zitten. Dat betekent dat op de plek waar je zitbotjes zitten, er meer schuim is gebruikt.

Groen: De groene zeem is voor een compacte zit. Niet rechtop, maar ook zeker niet ontzettend diep. Hier hebben ze het schuim aan de voor- en achterkant ongeveer even dik gemaakt.

Rood: De rode zeem is de racezeem. Hier zit de demping vooral in het voorste gedeelte van je zeem. Dit zorgt bij een diepe zit voor extra ondersteuning van je schaambeen. Omdat je wat verder voorover gebogen zit, is er minder druk op je zitbotjes.

Visnet

Je hoeft de woorden visnet en broek niet te googelen om te weten waar je aan denkt als je een broek van een visnet maakt. En als je dan bedenkt dat Gonso een geschiedenis in de lingerie heeft, gaat mijn fantasie toch aardig te keer. Toch heeft Gonso deze broek met behulp van visnetten gemaakt. Dat zit zo: visnetten blijven vaak achter in de oceaan. Dat is natuurlijk slecht voor het milieu. Die visnetten worden opgevist en het materiaal daarvan wordt gerecycled. Dat materiaal wordt dan weer verwerkt in de broeken van Gonso. Maatschappelijk verantwoord dus.

Maar daar merk je niets van. Wat je wel merkt, is dat het een broek is die meteen lekker zit. Niet teveel poespas, maar gewoon een goede broek.

Wat opvalt, is dat de zeem vrij dik is. Wat mij betreft zit dat ook meteen lekker. Deze broek gebruik ik dan ook voor het fietsen op de weg, maar ook op de mountainbike. Met verschillende zadels blijf je genoeg demping houden.

Ook is de broek niet te glad, waardoor je dus stevig op het zadel zit blijft zitten. Ruw is die ook niet, dus als je onverhoopt gaat staan hoef je niet bang te zijn dat je broek aan je zadel blijft hangen. Je leest het al, deze broek is er eentje met alles wat je nodig heb om comfortabel te kunnen fietsen.

Smaken verschillen

Natuurlijk verschillen smaken, maar wat mij betreft mag een broek zwarter dan zwart zijn. Deze broek is volledig zwart, met een kleine stippellijn aan reflectie aan het einde van de broekspijpen. Dat einde is trouwens met een anti-sliplaag, waardoor je broekspijpen goed blijven zitten.

De broek is overigens niet helemaal zwart. De achterkant van de bretels heeft een wit paneel dat extra goed je zweet afvoert. Dit betekent dat je deze broek ook prima zonder ondershirt kan dragen.

Het enige minpuntje is de lengte van de broekspijpen. De bretels en broek zijn perfect wat betreft de maat, maar de pijpen mochten voor mij toch iets langer zijn. Daarbij moet wel gezegd worden dat ik iemand ben die van lange pijpen en middelhoge sokken houd. En na een paar keer in de zon moet je tan-line natuurlijk wel precies op je tan-line blijven.

Eigenlijk is dit een van de meeste degelijke broeken die ik ooit aan heb gehad. Niet meer en niet minder. Voor een broek van 100 euro is dat ook precies wat je nodig hebt. Een goede broek met kwalitatief hoogstaand materiaal.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.