De Ridley Noah van Moreno Hofland
Foto's: Wouter Roosenboom
woensdag 27 september 2017 om 09:00

De Ridley Noah van Moreno Hofland

In deze nieuwe rubriek op Wielerflits belichten we elke week de fiets van een profrenner. We gaan dieper in op materiaalkeuze, afmontages en technische aspecten. Voor deze tweede editie spraken we Moreno Hofland van Lotto-Soudal over zijn Ridley Noah.

Noah of Helium
‘’Ik rijd meestal op de Helium of de Noah. Voor de vlakke etappes is dat uiteraard de Noah, maar tijdens de Giro wilde ik graag een lichtere fiets om toch wat makkelijker over de bergen te kunnen komen. Samen met de mechaniekers heb ik toen een Helium opgebouwd met precies dezelfde afmontage als de Noah. Dat scheelde zomaar een kilo en dat is stiekem erg lekker bergop. De Helium is namelijk 6.8kg, terwijl de Noah helemaal opgebouwd 7.5kg is, inclusief SRM-systeem.’’ De laatste is het aeroframe van Ridley en biedt zodoende veel voordeel tijdens vlakke etappes en sprints. Hofland: ‘’De Noah is veel stijver, maar daardoor ook wat zwaarder. Elk voordeel heeft zijn concessie. In de vlakke ritten rijden we met gewone Record cassettes, terwijl we in de bergritten juist met Super Record cassettes van Campagnolo rijden. Dat levert weer wat grammetjes winst op, maar ze zijn voor Campagnolo natuurlijk erg duur om te leveren. Record cassettes zijn qua kwaliteit vergelijkbaar en in de vlakke etappes maken die grammetjes weinig verschil.’’

Hofland rijdt met een 42cm breed stuur van het merk Deda

De krachten van een sprint
We kennen de extreem brede stuurpennen van Cavendish en Kittel, maar Hofland is daar niet zo mee bezig. ‘’Ik rij bij Lotto-Soudal met een aluminium cockpit (stuur en stuurpen) van Deda. Ik houd niet per se rekening met mijn krachten tijdens een sprint door bijvoorbeeld bewust geen carbon te gebruiken. De aluminium cockpit heeft een hele prettige stuurbocht en zodoende ben ik deze gaan gebruiken. Je ziet wel dat de echte topsprinters, bijvoorbeeld Greipel, wel rekening moeten houden met hun krachten omdat ze anders het materiaal kapot trappen. Tijdens een machtsexplosie in de sprinten komen er zoveel krachten op het frame en de andere componenten, daar moet je wel rekening mee houden.’’

Hofland maakt gebruik van een chainstay om zijn ketting op zijn plaats te houden.

Materiaalfreak
‘’Ik kon vroeger echt genieten van een mooie fiets, zeker als ik er zelf eigenaar van was. Bij de nieuwelingen en junioren deed ik dan ook erg mijn best om mijn materiaal zo goed mogelijk te onderhouden. Ik betrap mezelf er nu op dat het nieuwste van het nieuwste allemaal maar normaal is als prof, maar toch doet een mooie fiets me nog erg veel. Dat is toch een stukje passie die ik al vanaf de jeugd meedraag. Of ik een eigen fiets zou willen opbouwen? Stiekem is dat best duur en ik mag er natuurlijk helemaal niet op rijden van de ploeg, dus dat is relatief zonde. Daarom vind ik het leuk om mijn eigen fiets te finetunen, bijvoorbeeld met extra lichte boutjes.

Look sprintpedalen zorgen voor net dat beetje extra aerodynamica tijdens de sprint.

Van Lotto naar Lotto
Het wisselen van ploeg gaat vrijwel altijd gepaard met nieuw materiaal. Dat kun je ervaren als een snoepwinkel, maar wanneer je je favoriete zadel niet meer kunt gebruiken om sponsortechnische redenen ben je uiteraard niet blij. ‘’Dat heb ik gelukkig niet meegemaakt. Als het echt extreem is kunnen fabrikanten een merkloos zadel maken, zodat het niet opvalt dat de renner met een ander merk zadel rijdt.’’ Bij LottoNL- Jumbo reed Hofland op een celestegroene Bianchi, maar bij Lotto-Soudal rijden ze al sinds jaar en dag op Ridley. Qua groepset is Hofland juist weer overgeschakeld naar de Italiaanse markt; van Shimano naar Campagnolo. ‘’Door mijn overstap rijd ik voor het eerst in mijn carrière op Campagnolo, wat toch even wennen is. Al sinds de junioren rijd ik op Shimano en de techniek van het schakelen is wezenlijk anders bij Campagnolo. Qua frame merk ik minder verschil. Elk merk maakt tegenwoordig kwalitatief goede fietsen, al ben ik wel erg te spreken over de Noah en de Helium van Ridley. Het grootste verschil kun je denk ik ervaren bij de tijdritfietsen, waar de verschillen in techniek en aerodynamica een wezenlijk verschil maakt.’’

Een stuk stuurlint over het pedaal zit deze wat strakker en is er minder wrijving met de schoenplaatjes

Vernieuwing
De wielerwereld staat bol van vernieuwingen en noviteiten en ook Hofland proeft al van enkele innovaties. ‘’ Ik heb sinds kort een Ridley Noah met schijfremmen thuis staan en daar ben ik wel heel tevreden over. ’’ Over de invoering van de schijfremmen is Hofland echter nog sceptisch. ‘’Het duurt me eigenlijk wat te lang allemaal. Ik snap de verbetering voor toeristen, maar voor profs zie ik het nut niet direct. Ik heb persoonlijk nooit het gevoel gehad dat ik met velgremmen niet genoeg remkracht had om een bocht te halen. Iets wat goed is komt snel en dat gaat niet op bij schijfremmen.’’ Een andere verandering is de breedte van de tubes. Al geruime tijd rijden de profs met 25mm banden, terwijl vroeger de stelregel ‘hoe dunner, hoe beter’ werd aangehouden. ‘’Toen ik prof werd kon ik direct met 25mm banden rijden. Onderzoek heeft uitgewezen dat het verschil met dunnere banden qua rolweerstand verwaarloosbaar is, terwijl je wel veel meer grip hebt met 25mm banden. Die keus is dus snel gemaakt.’’

De Ridley Noah van Moreno Hofland is afgemonteerd met Campagnolo Super Record EPS

Verantwoording:
Het initiatief voor dit artikel komt vanuit WielerFlits. Er is geen vergoeding ontvangen voor de plaatsing hiervan.

RIDE Magazine
6 Reacties
27 september 2017 14:06
"Het grootste verschil kun je denk ik ervaren bij de tijdritfietsen, waar de verschillen in techniek en aerodynamica een wezenlijk verschil maakt." - Veel succes hé, Campenaerts, met je mindere tijdritmateriaal. Op dat vlak snap ik zijn overstap nog steeds niet.
27 september 2017 20:18
Quote:
Dat scheelde zomaar een kilo en dat is stiekem erg lekker bergop. De Helium is namelijk 6.8kg, terwijl de Noah helemaal opgebouwd 7.5kg is, inclusief SRM-systeem.’’

Ik tel 0,7kg verschil.... In deze context is dat nogal een wezenlijk verschil.
Persoonlijk vind ik de Ridley's een beetje grijze muizen, wel een goede match dus met het meerendeel van Lotto-Soudal.
27 september 2017 22:12
@kosmonaut
Je indruk klopt met de mijne. Ik heb ooit ergens (?) opgepikt dat Ridley feitelijk een 'stickerplakker' is die standaardframes in Taiwan koopt en daar standaardonderdelen aanschroeft. Dat kan overigens best een prima fiets opleveren. Bij hun mtb's (waar ik meer kijk op heb) heb ik nooit iets gezien dat bovenstaande ontkrachtte, en als ik naar dit raceframe kijk heb ik sterk de indruk het vaker gezien te hebben.
28 september 2017 14:22
De Ridley's van Lotto Soudal in 2015 kon je moeilijk grijze muizen noemen, die vond ik erg leuk om te zien. Verder heb ik te weinig verstand van materiaal om er zinnige dingen over te zeggen, maar zulke stukjes lezen vind ik wel leuk, dus kudo's aan Wielerflits hiervoor.
28 september 2017 19:27
Ziet er niet verkeerd uit.
29 september 2017 09:51
Dat heet geen chainstay maar een chaincatcher... chainstay is de liggende achtervork aan aandrijfzijde..

Om te reageren moet je ingelogd zijn.