De S-Works Evade fietshelm: Weten waar je valt dankzij de ANGi crash sensor

Door Daan van den Berg, vrijdag 27 maart 2020 om 09:00
De S-Works Evade fietshelm: Weten waar je valt dankzij de ANGi crash sensor

Foto's: Marcel Koch

Je hebt het niet altijd in de hand. Zelfs wanneer je alleen rijdt en voorzichtig doet, is een valpartij op de fiets niet altijd te vermijden. Juist nu, in een tijd waarin je enkel individueel mag fietsen, is een extra vorm van zekerheid geen overbodige luxe. Wanneer je valt, ben je immers alleen. We kregen van Specialized een Evade-helm toegestuurd, met daarop de ANGi crash sensor. Een functie die de thuisblijvers gerust stelt.

De Specialized S-Works Evade is een fietshelm die al een tijdje meegaat. De helm draait al mee sinds 2013 en kreeg afgelopen seizoen een nieuwe update, waarmee we zijn aanbeland bij de derde generatie. Op het oog lijkt er weinig verschil met de vorige Evade, die begin 2018 uitkwam. Toch is er wel het een en ander veranderd.

Zo is deze uitvoering op een aantal punten wat smaller, waardoor het gewicht 20 gram omlaag is gebracht. Dit zonder de mate van veiligheid te beïnvloeden. Sterker nog, de helm is opnieuw een stukje veiliger geworden.

EPS en MIPS

Op het gebied van veiligheid zijn er verschillende functies ingebouwd die wanneer het nodig is voor extra bescherming moeten zorgen. Wanneer we binnenin de helm kijken, is een van de eerste dingen die opvalt dat Specialized gebruikmaakt van MIPS. In de Evade II zit de MIPS SL. Dat betekent dat de MIPS niet in een groot plastic vlak zit, maar netjes weggewerkt is in de padding van de helm. MIPS zorgt ervoor dat je helm bij een impact net een beetje bewegingsruimte heeft. Zo ‘rolt’ je helm als het ware door en beschermt dat je hoofd nog beter.

Naast de toevoeging van MIPS maakt de Evade gebruik van Energy Optimized Multi-Density, oftewel EPS. Dit bestaat uit verschillende lagen piepschuim dat voor extra bescherming zorgt. Daarnaast bevat de helm – net als vorige versies – een Aramid Roll Cage. Dat is een skelet van kunststof draden die door de helm heen lopen. Dit zorgt ervoor dat de helm na een harde landing niet uit elkaar spat.

ANGi: Angular G-Force Indicator

Wie regelmatig koers kijkt, is het ongetwijfeld al opgevallen. De renners van BORA-hansgrohe en Deceuninck-Quick-Step hebben achterop hun helm een klein ‘kastje’. Dat is ANGi, oftewel Angular G-Force Indicator.

Bij het testen van een helm wordt ons regelmatig gevraagd of we voor een goede test ook daadwerkelijk een val simuleren.Vaak is dat niet het geval. De veiligheidseisen voor een helm zijn tegenwoordig zo zwaar dat je ervan uit mag gaan dat de helm doet waarvoor hij gemaakt is.

Ditmaal hebben we de helm echter ook daadwerkelijk in de praktijk kunnen testen. Tijdens een ritje door het bos bij Amerongen zorgde een losliggende boomwortel ervoor dat onze (stunt)-man met helm en al over zijn stuur dook. Het viel gelukkig allemaal mee en de snelheid was laag. Het bleef bij schaafwonden en blauwe knieën. De helm raakte de grond niet eens.

Een uitgelezen moment om de werking van ANGi ook daadwerkelijk te proberen. Maar helaas, we hadden vooraf nog niet de tijd genomen om de ANGi in te stellen. Er gebeurde dus helemaal niks.

Dat laten we ons geen tweede keer gebeuren, dus tijd om de ANGi eens goed in te stellen. Nadat je de rode sticker hebt verwijderd en het plastic uit de batterij getrokken hebt, kan je de ANGi gaan gebruiken. Voordat je op de fiets kan stappen, zijn er enkele handelingen die je moet verrichten.

Belangrijk is dat je de Specialized Ride app op je telefoon installeert. Daarmee maak je verbinding met de ANGi en zie je ook nog eens hoeveel procent batterij deze heeft. Bij normaal gebruik gaat de batterij zo’n 6 maanden mee.

ANGi is het systeem dat om hulp kan roepen wanneer je dat zelf niet meer kan doen. Mocht je met je helm hard ten val komen, dan detecteert dit systeem de impact. Op dat moment gaat je telefoon heel veel geluid maken. Er komt een aftelklok in beeld en wanneer je die niet op tijd wegdrukt, begint je telefoon met het waarschuwen van anderen. Een vooraf ingesteld noodcontact ontvangt dan een bericht waarin staat dat er een potentiële crash is geweest. Samen met de GPS-locatie weet de ontvanger precies waar je bent.

Ride app

De Ride app is er niet alleen ter ondersteuning van ANGi, maar kan ook gebruikt worden om met mensen af te spreken. Je kan ritten aanmaken en (wanneer de situatie dat weer toelaat) met je favoriete fietsgroepje een rondje fietsen.

Voorlopig is deze gratis app nog vrij leeg, maar het is een kwestie van tijd voor hier meerdere fietstochten in verschijnen. De ANGi Crash Sensor wordt meegeleverd bij de nieuwste Specialized-helmen, maar is ook voor net iets minder dan 50 euro los verkrijgbaar. De sensor kan je op vrijwel iedere helm plakken, waarna deze in combinatie met de Ride-app gewoon te gebruiken is.

Sinds kort is het ook mogelijk ANGi te verbinden met de Wahoo ELEMNT fietscomputer. Dit zorgt ervoor dat wanneer je valt en de ANGi-sensor af begint te tellen, je deze met de Wahoo kan onderbreken.

Vertrouwd

ANGi is nieuw aan deze helm, maar er zijn ook een aantal andere zaken vertrouwd gebleven. Zo gaat hij open en dicht met een handige magnetische sluiting en wordt er gebruik gemaakt van het Mindset-systeem. Daarmee kan je niet alleen de helm op de millimeter nauwkeurig afstellen, je hebt ook nog ruimte om er een eventuele staart mooi tussen te stoppen.

Daarnaast is ook de Gutter Action Brow Pad gebleven. Oftewel, door de ruimte tussen de helmpads en de voorkant van de helm is de kans op helmafdrukken een stuk kleiner, zonder dat er een concessie wordt gedaan aan de pasvorm.

Kleuren

De S-Works Evade is in verschillende kleuren verkrijgbaar. Wij kregen de beschikking over de witte ‘Sagan-versie’. Die helm is helemaal wit, inclusief het piepschuim. Op de achterkant staat in sierlijke letters de naam van de drievoudig wereldkampioen. De bandjes zijn lichtblauw, de sluiting is dan weer zwart. Als je goed oplet, zie je in de zon een parelmoer glinstering over de gehele helm. Dat maakt deze versie nog net iets specialer.

Naast de Sagan editie is er ook een andere uitvoering van de witte helm. In tegenstelling tot die van Sagan is het piepschuim wel weer zwart. Er is ook nog een zwarte, een fluo-groene en twee verschillende rood-zwarte versie van dit topmodel.

De meest opvallende kleur is die uit de Down Under Collectie. De Evade die begin dit jaar uitkwam is in de kleuren van de Australische Budgie: blauw, groen en geel. De Budgie is een klein vogeltje die symbool staat voor alle dieren die getroffen zijn door de verwoestende bosbranden in Australië. Een deel van de opbrengsten van de helm gaat naar het goede doel.

Conclusie

Specialized heeft met de nieuwe Evade opnieuw een tophelm afgeleverd. Qua pasvorm is er niets veranderd ten opzichte van de vorige Evade. Wel is de helm een stukje lichter waardoor je nog minder het gevoel hebt dat je een helm op je hoofd hebt. Wij hebben de helm in maat M getest. Deze weegt 270 gram, waarvan 10 gram de ANGi-sensor is. Vergeleken met de aero helmen van Lazer en Giro is de Specialized een stukje lichter.

De helm zit zoals je van een tophelm mag verwachten. Het gaat niet irriteren en de draaiknop zorgt ervoor dat je de helm zo strak kan zetten als jij wilt. Ook de uitstraling is dik in orde. Waar aerodynamische helmen vroeger nog wel eens op een slap aftreksel van een tijdrithelm leken, is dat nu zeker niet meer het geval.

De Evade is een helm die je in alle seizoenen kunt dragen. De helm ventileert goed en de aero-uitstraling helpt om de regen buiten te houden. Mocht je het echt koud hebben, dan is het zonder problemen mogelijk om een helmmuts of een koerspetje onder je helm te dragen. De stelknop kan je dan iets losser draaien, waardoor er nog met gemak een petje onder past

De helm kost 299,90 euro en behoort daarmee tot het topsegment. Geen goedkoop exemplaar, maar je krijgt er dan ook een van de beste helmen van dit moment voor.

Verantwoording:
Specialized is mediapartner van WielerFlits. Dit artikel is in samenwerking met Specialized tot stand gekomen. Het artikel is geschreven door een redacteur van WielerFlits

Dit artikel delen:

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.