Eigenaardig prototype van Factor helpt Jake Stewart aan etappewinst in Dauphiné
Materiaalzone Ieder jaar is de Criterium du Dauphiné de wedstrijd bij uitstek waar wielermerken nieuwe producten introduceren, om het kort voor de Tour de France aan een laatste test te onderwerpen. Zo koerst Jake Stewart deze week op een prototype racefiets van Factor, met een – op zijn zachtst gezegd – opmerkelijk uiterlijk.
Dit artikel is voor het eerst geplaatst op maandag 9 juni. Het nieuwe prototype van Factor heeft zich ondertussen gelijk bewezen, want tijdens de vijfde etappe van de Dauphiné greep Jake Stewart op de aerodynamische racer de dagzege. Daar lijkt hij het Britse fietsenmerk zelfs voor te bedanken, want hij kwam hevig gebarend naar de fiets over de finish. In het flashinterview hield hij zich koest, toen de interviewer vroeg hoeveel dat had geholpen. “Daar mag ik niets over zeggen”, antwoordde hij met een grote lach.
Regelmatig krijgen we al beelden te zien van een prototype fiets voordat deze voor het eerst in koers wordt gebruikt. Maar het is Factor zowaar gelukt een nieuwe fiets geheim te houden tot hij voor het eerst is gebruikt. Zodoende was het Jake Stewarts fiets die tijdens de eerste rit van de Criterium du Dauphiné de nodige aandacht trok.
Dat was niet enkel omdat het om een prototype gaat, maar ook vanwege de vrij bizarre vormen die het frame en de voorvork aannemen. Dat we te maken hebben met een aerodynamische fiets is overduidelijk, gezien de uitgerekte buizen en brede voorvork. Vooral de bijzonder diepe balhoofdbuis en de uit de kluiten gewassen voorvork vallen enorm op.
With a new unreleased Factor aero bike 👀
📷: scottmc #Dauphine https://t.co/19cOY0cUoP pic.twitter.com/BW9KpBDjW2
— Lukáš Ronald Lukács (@lucasaganronald) June 8, 2025
Die voorvork doet wat denken aan die van de Hope HB.T baanfiets waarmee de Britse baanploeg verraste in aanloop naar de Olympische Spelen in Tokyo. Net als bij die baanfiets, heeft het prototype van Factor een voorvork met aan weerzijden van het wiel centimeters speling. Een dergelijke vork heeft Factor ook op hun Hanzo baanfiets. De theorie erachter is dat de poten van de brede voorvork zouden helpen om de lucht langs de benen van de gebruiker te geleiden.
Tevens loopt de voorvork door tot áán het stuur, waardoor hij dus ook voor de balhoofdbuis van het frame uitkomt. Dat type voorvork, wat ook wel een ‘bajonet-vork’ wordt genoemd, zagen we eerder al bij de Cervélo S5 en de Colnago Y1RS. Die vork werkt meer als een soort scharnier vóór de balhoofdbuis van het frame, in plaats van dat hij daar doorheen loopt.
Ook de balhoofdbuis is een opvallend gezicht, doordat hij uitermate is uitgerekt. Daarmee maakt Factor volop gebruik van de enkele jaren geleden (2022) geïntroduceerde regelgeving van de UCI, waardoor buizen 8 keer zo lang mogen zijn als dat ze breed zijn. Ook dat is vermoedelijk gedaan met het oog op de aerodynamica.
#Dauphiné 🇫🇷 / #Matos 🚲
🇬🇧 Jack Stewart (IPT) a chevauché lors de la première étape un nouveau prototype de Factor, marquée par une fourche évasée.Dernier test avant une officialisation lors du prochain Tour ?
📷 Will Jones pic.twitter.com/aprMLHtQHi
— Renaud Breban (@RenaudB31) June 9, 2025
Zoals bij meer aerodynamische fietsen tegenwoordig, is het prototype ook voorzien van een opvallend stuur. Het betreft een stuur dat aan de zijkant omhoog en naar voren uitwaait, wat een beetje doet denken aan een vliegende meeuw. Dergelijke sturen zagen we eerder op de Colnago Y1RS en de Bianchi Oltre RC.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.