Greipels materiaalliefde bracht hem terug in de koers: “Bij uvex zijn ze me nooit vergeten”
Materiaalzone Ruim twee jaar geleden beëindigde André Greipel zijn carrière als profwielrenner. Destijds nam hij even afstand van het peloton, maar wist hij zeker dat hij de profsport niet los zou laten. Dat bleek te kloppen, want tegenwoordig fungeert hij als contactpersoon tussen uvex en Intermarché-Wanty. WielerFlits sprak Greipel uitgebreid over zijn nieuwe rol en zijn passie voor wielermateriaal.
Al kort na zijn wielerpensioen gaf Greipel in gesprek met WielerFlits te kennen dat hij graag op termijn betrokken zou blijven bij de profsport. “Ik wil heel, heel graag een onderdeel blijven van de wielerwereld, maar ik wil vooral uitvinden wat ik zelf wil. Daar neem ik mijn tijd voor”, vertelde hij. Ook toen werkte hij al samen met uvex, in de hoop hen als sponsor weer terug te krijgen in de WorldTour.
Dat is gelukt, want tegenwoordig levert het Duitse merk brillen en helmen aan Intermarché-Wanty. Daar is Greipel ondertussen intensief bij betrokken, want hij is het contactpersoon tussen de ploeg en zijn coureurs enerzijds en uvex anderzijds.
Maximale performance
Tijdens zijn carrière was de Gorilla dus al bewust bezig met zijn materiaal en dat is tegenwoordig niet anders. “Bij uvex hebben ze altijd onthouden dat ik echt bovenop de kwaliteit van mijn materiaal zat en daarom zijn we nu weer bij elkaar gekomen. Voor mij was dit een perfecte kans omdat ik zo nog wel betrokken kan blijven bij de professionele wielersport.”
En dat is precies hoe hij het graag ziet. “Alles wat er tussen uvex en de ploeg speelt, komt op mijn bordje. Als er iets jeukt hoor ik ervan of als er een bestelling is geplaatst, ga ik er mee aan de slag. Dat is voor mij een hele mooie manier om mijn passie voor dit soort materialen in te kunnen zetten”, stelt Greipel.
De ontwikkeling van nieuwe producten gebeurt nog door techneuten, maar toch is hij ook intensief betrokken bij nieuwe helmen en brillen in een latere fase. Het testen van nieuwe helmen, feedback ontvangen van de profcoureurs en zorgen dat de productontwikkelaars het optimale leveren; allemaal dingen waar Greipel zich mee bezig houdt.
Want, alhoewel bescherming voorop staat, moet het merk ook producten leveren van de hoogst mogelijke kwaliteit op het vlak van performance. “Het is ook aan ons om te zorgen dat wij iedere procent aan verbetering uit ons product halen, om te zorgen dat de coureurs zo snel mogelijk kunnen gaan. Dat is een vereiste op dit niveau.”
Daarbij helpt ook zijn eigen ervaring als profcoureur. “Ik weet vanuit mijn eigen belevingen wat belangrijk is voor bepaalde producten. Ik heb ook het idee dat de renners het daardoor heel erg waarderen wat ik voor hen doe, omdat ik op bepaalde dingen let.”
Dat neemt niet weg dat hij receptief blijft voor feedback. “Soms komt er weinig feedback vanuit de renners maar dan ben ik toch benieuwd waar nog winst te behalen valt. Ik vraag dan altijd nog wat door: wat vind je hiervan? En werkt dit goed? Het gaat vaak om details, maar dat maakt ons wel een echte performance partner van de ploeg.”
En alhoewel hij ruim 150 overwinningen achter zijn naam heeft staan, wil Greipel niet gezien worden als die succesvolle oud-prof, maar wil hij vooral graag zijn passie kunnen beoefenen. “Ik probeer me altijd te gedragen alsof ik net als alle anderen in een ruimte ben. Tuurlijk, soms kijkt men naar je op vanwege al die overwinningen, maar als we dan aan de praat raken, merken ze altijd dat ik ook gewoon een normale gast ben. Gelukkig maar, want dan durven de jongens van de ploeg ook vrijuit hun feedback te delen”, sluit hij lachend af.
Maak kennis met de helmen en brillen van uvex
Uvex Sports is onderdeel van de uvex group, wat vier bedrijven omvat die voor verschillende sectoren brillen en (veiligheids)helmen produceren. De missie van het ruim 90-jarige oude bedrijf is simpel: ‘protecting people’. Dat wil het merk dus doen zonder in te boeten op kwaliteit en met oog voor het milieu. Ongeveer 1.100 topsporters maken gebruik van de producten van uvex, waaronder WorldTeam Intermarché-Wanty.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.