Impressie Wahoo Kickr Bike: Nieuw tijdperk voor smarttrainers

Impressie Wahoo Kickr Bike: Nieuw tijdperk voor smarttrainers

Foto's: Joris Knapen

Door Bastiaan Gaillard
woensdag 4 december 2019 om 12:30

De beurs Eurobike in het Duitse Friedrichshafen is voor bedrijven uit de fietsindustrie ieder jaar de uitgelezen plek om nieuwe producten aan te kondigen. Dit jaar was er groot nieuws op het gebied van smarttrainers: Wahoo kondigde namelijk zijn nieuwe Kickr aan. Denk hierbij niet aan een traditionele trainer, maar aan een complete binnenfiets. Met de Kickr Bike borduurt Wahoo verder op het succes van de lijn succesvolle smarttrainers en brengt het indoor trainen naar een volgend niveau.

Van rollen naar weerstand

De afgelopen jaren zijn een paar mooie stappen gemaakt op het gebied van indoor training. Waar binnen trainen vroeger nog een avondje duf op de rollen betekende, werd dat met de komst van interactieve platformen als Zwift en TrainerRoad al een stuk leuker en socialer. De rollen werden vervangen door slimme wattagetrainers en niet veel later kon je je fiets op een direct drive-trainer plaatsen, zodat je weerstand voelde tijdens het fietsen. Met de komst van complete smartbikes kunnen we wel zeggen dat de volgende generatie zich aandient.

Wahoo Kickr Bike

Kijk ik naar mijn eigen situatie, dan vind ik het best wel een gedoe om mijn fiets ieder najaar naar de zolder te slepen. De fiets past maar net door het smalle trappengat. Met een beetje geluk kan hij daar tot de lente blijven staan, maar heb je hem onverwacht toch nodig, dan verhuis je alles weer een paar verdiepingen omlaag. Niet heel praktisch. Ik train graag in de winter binnen, maar vaak dacht ik wanneer mijn stuur weer eens vast zat op zijn weg naar boven: ‘Kan dit niet anders?’. De Wahoo Kickr Bike is hiervoor een luxe oplossing en WielerFlits had het voorrecht om dit fraaie apparaat alvast te ervaren.

Een Kickr zonder fiets

Wat heeft Wahoo zo in het geheim bedacht de afgelopen tijd? Wat heeft de Bike allemaal onder de motorkap en waarom is dit vernieuwend? Het is immers meer dan de eerste de beste luxe indoorfiets voor een uurtje spinnen.

Het nieuwste lid in de Wahoo-familie heeft het vliegwiel wat we kennen van hun direct drives gecombineerd met een nieuwe elektronische motor. Dit met als doel de fietsbeleving van de weg zo dicht mogelijk te benaderen. De Bike is in staat om percentages van 20% tot -15% simuleren. Niet alleen door weerstand op je benen te leveren, maar ook door de Bike daadwerkelijk te laten zakken of stijgen. Hierover later meer.

Wahoo Kickr Bike

Wahoo heeft ook de nodige tijd en energie gestoken in de accuraatheid van het geleverde vermogen. Deze Bike heeft een afwijking van slechts 1%, wat vergelijkbaar is met de meeste trainers die nu gelanceerd en verkocht worden.

Deze (om het oneerbiedig te zeggen) luxe spinfiets heeft alle sensoren en technologie aan boord om het de binnenfietser zo aangenaam mogelijk te maken.

Op maat gemaakt

Voordat we beginnen, moet de fiets eerst afgesteld worden. Dat gaat verrassend makkelijk. Om wegwijs te worden met alle opties, biedt Wahoo via een app de mogelijkheid om de afmetingen van jouw wegfiets te kopiëren. Dit gaat op basis van een foto van je fiets. Op deze foto wijs je een aantal belangrijke punten aan en vervolgens beveelt de app de afstellingen aan. Je hebt ook de mogelijkheid om cijfers van bikefits op te geven, of simpelweg je lengte en binnenbeenlengte.

Je kunt het zo gek niet bedenken of het is aan te passen. Cranklengte, framehoogte, zadelpositie en zelfs de reach is volledig naar wens in te stellen. Bevalt de standaard geleverde setup van Wahoo je niet, dan heb je uiteraard de mogelijkheid om het zadel en stuur te vervangen. Door in de crank vijf verschillende lengtes aan te bieden, is er bovendien veel flexibiliteit wat betreft de cranklengte. Zo kun je van 165 tot 175 mm instellen zonder te hoeven sleutelen.

Wahoo Kickr Bike

Voor deze test geven we in de app alleen mijn lengte op. Dit is de minst accurate manier van instellen, maar voor nu volstaat het. De geadviseerde getallen verschijnen in de app en na een paar aanpassingen is de fiets klaar voor gebruik.

Shimano, SRAM of Campagnolo?

Het instellen houdt hier niet op. Ook de manier waarop geschakeld kan worden, kent tal van opties. Iedere leverancier heeft zijn eigen manier waarop de shifters werken. Met de Kickr Bike is het mogelijk om de afmontage mét vertanding van Shimano, SRAM en Campagnolo te simuleren. Wil je eens kijken wat het verschil is met een 28 of 34 achter? Dit is simpel in te stellen via de app. De Kickr Bike simuleert de cassette zonder probleem. Ik vond het bijvoorbeeld erg interessant om eens uit te proberen met welk verzet ik naar de bergen zou kunnen. Ik kies voor standaard 50 x 34 Shimano Di2 met een 11 x 28 achter.

Wahoo heeft goed nagedacht over hoe het fietsers een zo goed mogelijke ervaring kan bieden. Dit blijkt onder meer uit het kleine display op de bovenbuis waarop getallen te zien zijn. Hierop wordt weergegeven waar de ketting zich op de virtuele vertanding begeeft. Je hebt immers geen zicht op je tandwielen als je naar beneden kijkt. Een subtiel en onopvallend display, maar heel handig.

Wahoo Kickr Bike

Crossen achter Sven Nys

De Bike is op mijn lichaam ingesteld en zo op het eerste gezicht zit ik er stabiel en met een goed gevoel op. Ik begin met een rit op Fulgaz. Deze app staat geïnstalleerd op de Apple TV en heeft een groot aantal video’s online staan. Een van deze video’s is geschoten bij het Sven Nys Cycling Center, waar een kort cyclocross rondje ligt. Op het beeldscherm verschijnt de voormalig veldrittopper en ik rijd dit rondje met wat kleine klimmetjes in zijn wiel. Heel gaaf om te doen. De Wahoo laat mijn benen weer afzien. Je wil je toch een beetje bewijzen in zijn wiel en al snel verschijnen de eerste zweetdruppels op mijn voorhoofd.

Op en af met de geïntegreerde Climb

Na het cyclocross-parcours kies ik voor Watopia, op mijn favoriete platform Zwift. Het koppelen van de Bike spreekt voor zich, want bij elke sensor zoek en selecteer ik de Kickr Bike zoals ik gewend ben met andere ANT+ sensoren. Alleen voor de hartslagmeter koppel ik mijn eigen meegenomen Tickr in het programma.

De route-opties binnen Zwift zijn oneindig, maar ik kies bewust een rondje met een heuvelachtig parcours. Wahoo heeft namelijk een fraai accessoire weten te verstoppen in de Bike. Bij de reguliere Kickrs kan je als upgrade de Climb erbij kopen, een gadget die ervoor zorgt dat je voorwiel op en neer gaat om de verschillende stijgingspercentages nog realistischer te ervaren. In de Bike hebben ze dit vrijwel onzichtbaar verwerkt, maar werkt het wel op dezelfde manier. De Bike beweegt mee met de percentages van het parcours. Het heeft een hoog gadgetgehalte, maar benadert mijn gevoel van ‘echt’ fietsen wel.

Wahoo Kickr Bike

Remmen op zolder

Het rijden op Zwift zonder je eigen fiets voelt in eerste instantie wat vreemd aan. Ik herken de weerstand op mijn benen zoals dat werkt met andere trainers, maar je mist het voorwiel. Je ziet een leegte onder je die je niet gewend bent. Het is enkel een gevoel, want de Kickr Bike staat als een huis. Ver voorover hangen tijdens een afdaling van Alpe du Zwift is geen probleem.

Een leuk detail van de Bike zijn de remmen die je normaal op je gewone fiets in je Pain Cave niet gebruikt. De remmen van het nieuwe vlaggenschip van Wahoo werken wel en bij gebruik minder je vaart als je bijvoorbeeld aan het Zwiften bent. Het is een grappige toevoeging die wellicht van pas komt als echt gestuurd en geremd moet worden op een MTB-parcours. Nu nog niet bruikbaar, maar wel voorbereid op de toekomst.

Wahoo Kickr Bike

Snel schakelen

Al testend valt mij op dat het schakelen heel vlot gaat. De instelling op deze smartbike staat op Shimano Di2, wat zorgt voor een soepele reactie op zowel het virtuele binnen- als buitenblad. Op het moment van schakelen voel je direct het verschil in je benen, wat betekent dat er geen vertraging waar te nemen valt.

Dit is een belangrijk punt, mocht je bijvoorbeeld gaan racen in Zwift. Als je iets wilt opschakelen vlak voor de beslissende sprint, dan wil je wel dat je zo snel mogelijk op de gewenste vertanding zit. Ook voor een klim kan dit van pas komen, omdat je zo snel mogelijk naar het binnenblad wilt op het moment dat de percentages omhoog lopen.

Wahoo Kickr Bike

Training met wisselende blokken

Om het verschil in weerstand te voelen, selecteer ik een training. De Kickr Bike stelt zich dan in op ERG-mode. In deze stand houdt de trainer je aan het gevraagde wattage wat hij uit de trainingsfile haalt.

De training voelt solide aan en het gedrag is zeer herkenbaar van andere trainers van Wahoo. Het wisselen tussen blokken gaat soepel en het aanpassen van wattage gaat vlot. Ook bij een laag wattage van zo’n 50 watt tijdens de warming-up ondervind ik geen problemen.

Wahoo Kickr Bike

Ander geluid

In onze test van de Wahoo Kickr 4.0 valt te lezen dat dit de stilste direct drive is die op dit moment verkrijgbaar is. Hoewel ik nu in een andere ruimte zit, gebruik ik wel weer dezelfde decibelmeter om te kijken hoeveel geluid van de Bike af komt.

Ik beschreef al dat het vliegwiel samen met de nieuwe motor zorgt voor de fietservaring op de Kickr Bike. Mijn vermoeden is dat hierdoor iets meer geluid waarneembaar is, want de Bike laat gemiddeld 62dB horen. Een toename van twee dB ten opzichte van de meest recente Kickr, maar dit kan ook aan de omgeving liggen. Mijn metingen vonden plaats tijdens normaal gebruik en tijdens een sprint.

Je mist het geluid van de ketting en je derailleur, maar hier krijg je een zachte zoem van de motor voor terug. Het geluid stoort niet en overheerst geen moment.

Wahoo Kickr Bike

Conclusie

Een middag op de Kickr Bike en je bent verkocht. Wahoo is erin geslaagd om de fietservaring zeer dicht te benaderen. Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit er op.

Het systeem waarmee je de Bike op maat kunt maken, is wat mij betreft een uitkomst. Erg handig om om op deze manier de maten van je eigen wegfiets of bikefit te kunnen gebruiken.

De Climb is cool als je gebruikmaakt van Zwift of FulGaz. Pas dan ervaar je het verschil in percentages echt en heb je de neiging om tijdens een steile afdaling de Bike stevig vastpakken omdat je bang bent er vanaf te vallen. Training op basis van blokken werkt vlot en dat geldt ook voor het schakelen met de virtuele Di2.

Wahoo Kickr Bike

De prijs, dat is even schrikken. Voor 3.200 euro staat dit trainingsapparaat bij je thuis en dat is niet mis. Bedenk wel dat dit niet zomaar een trainer of spinningfiets is. Het is een combinatie van die twee, plus geïntegreerde Climb, sensoren en technologie. De aanschafprijs zorgt ervoor dat de Kickr Bike niet voor iedereen is weggelegd, al is de prijs ook wel te verklaren wanneer je bedenkt hoeveel ontwikkeling in dit meesterwerk zit.

Mocht deze fiets iets voor jou zijn, dan heb je nog even tijd om te sparen. Wahoo verwacht de Kickr Bike pas in het eerste kwartaal van 2020 te kunnen leveren. Wanneer je niet zo lang kunt wachten, dan zijn er in zowel België als Nederland meerdere events waar je hem kan testen en proberen.

Verantwoording:
Wahoo is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform. Dit artikel is in samenwerking met Wahoo tot stand gekomen, maar het onderwerp geschreven door een redacteur van WielerFlits. De Kickr Bike hebben wij op locatie getest.

Dit artikel delen:

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.