Is dit het moment om een fiets te kopen? Fietsmerken beginnen prijzen te verhogen
Materiaalzone Begin deze maand kondigde Donald Trump importheffingen aan voor bijna alle landen wereldwijd. Sindsdien werd ook alweer op de pauze-knop gedrukt en werden veel heffingen verlaagd, maar de economische onrust houdt aan. Dat beginnen we ondertussen ook in de wielerindustrie terug te zien, waar de eerste merken hun prijzen verhogen. Europa lijkt er echter nog goed vanaf te komen. Voorlopig.
De president van de Verenigde Staten noemde het Bevrijdingsdag toen hij op 2 april de tarieven aankondigde, maar wat volgde was een hoop economische onrust. Naderhand verlaagde Trump een hoop tarieven wel weer, waardoor voor vrijwel alle landen nu een importbelasting van 10% geldt als ze goederen in Amerika willen verkopen. Het zwaarst getroffen is China, met een heffing van maar liefst 145%.Nu lijken die heffingen voor het eerst zichtbaar te worden in de wielerindustrie, waar verschillende merken hun prijzen aan het verhogen zijn. Zo heeft Specialized aangekondigd op de nieuwe Levo 4 e-mountainbike vanaf 1 mei een prijsverhoging van 10% in te voeren, terwijl Trek bij het merendeel van hun modellen de prijs met 10% gaat verhogen. Voorlopig is dat echter enkel voor de Amerikaanse markt.
Import-ontwijking
Dat de prijzen voorlopig alleen nog in de Verenigde Staten veranderen, heeft te maken met de productielocatie van fietsen, de werking van de importtarieven en de manier waarop Amerikaanse merken hun producten verplaatsen en verkopen.
De importtarieven gelden enkel voor producten die buiten Amerika worden geproduceerd, maar wel in Amerika worden verkocht. In andere woorden: fietsen die in Amerika worden gemaakt en verkocht, zijn niet aan de heffingen onderhevig. Fietsen die buiten het Noord-Amerikaanse land worden geproduceerd, maar wel ín Amerika worden verkocht, krijgen te maken met het importtarief van 10%.

Het merendeel van de racefietsen wereldwijd worden in Taiwan en China geproduceerd – foto: Giant/Sterling Lorence
Dit is ook precies de reden dat op dit moment de pijn nog niet (of amper) voelbaar is voor de Europese consument, óók bij Amerikaanse merken. Veel grote bedrijven, zoals Trek en Specialized, laten hun fietsen die op de Europese markt worden verkocht ook direct vanuit de productielocatie (veelal Taiwan en China) naar Europa komen. Doordat de producen niet dóór Amerika gaan, zijn de heffingen er niet op van toepassing.
Door slimme constructies met dochterondernemingen kunnen Amerikaanse merken ook nog de impact van de importtarieven minimaliseren. Door bijvoorbeeld de fietsen die in China geproduceerd te worden af te nemen van een Europese dochteronderneming, kan een Amerikaans bedrijf ervoor zorgen dat ze niet de importheffing van 145% voor China, maar de importheffing van 10% voor Europa betalen. Voor de verkoop van het Chinese product in Europa geldt immers geen importheffing. WielerFlits sprak ook al met merken die aangaven te kijken hoe ze hun productie- en distributie zo kunnen inrichten dat ze de importtarieven zoveel mogelijk ontlopen.
Impact voor de Europese markt
Voor de Europese consument is er dus goed nieuws: de prijzen veranderen voorlopig nog niet. Tegelijkertijd is het zeker niet ondenkbaar dat daar verandering in gaat komen. Mochten de importheffingen blijven gelden, dan gaat dat onvermijdelijk betekenen dat merken die producten verkopen in Amerika met hogere bedrijfskosten komen te zitten.
Voorlopig worden die kosten dus doorgerekend aan de Amerikaanse consument, maar de kans bestaat dat merken bij nieuwe productintroducties ervoor gaan kiezen die last over de prijzen wereldwijd uit te smeren.
Ondertussen hoort WielerFlits ook al geluiden van merken die hun productie (tijdelijk) terugschroeven omdat ze verwachten dat hun afzetmarkt in de Verenigde Staten gaat verkleinen. Ook dat zou op termijn impact kunnen hebben voor Europese consumenten, als bedrijven in financieel zwaar weer komen en zich genoopt zien hun prijzen te verhogen of productintroducties uit gaan stellen.
Of – en hoe – de Europese consument de importheffingen in hun portemonnee gaat voelen, is voorlopig nog afwachten. Maar in een wielerindustrie die al langere tijd gebukt gaat onder voorraadproblematiek en in een lastig financieel parket zit, lijkt niemand baat te hebben bij Trumps importheffingen.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.