Isaac Hadron Xplore: Aluminium gravelbike voor alle terreinen

Isaac Hadron Xplore: Aluminium gravelbike voor alle terreinen

Foto's: Joris Knapen

Door Bastiaan Gaillard
vrijdag 23 juli 2021 om 11:06

Fietsfabrikant Isaac heeft dit jaar zijn gravelbikes voorzien van nieuwe frisse kleuren. De carbon Torus kreeg een fraai opvallend laagje groen mee en de aluminium Hadron werd in de kleur brons gespoten. Kleuren die eruit springen en die zeker in het bos goed opvallen. Wij gingen aan de slag met de Isaac Hadron Xplore en reden wat vette tochten om deze fiets te testen.

Twintig jaar Isaac

Het Nederlandse Isaac heeft dit jaar iets te vieren. Het mag 20 kaarsjes uitblazen en dat is wat ons betreft een noemenswaardig jubileum. Hoewel ze niet meer vertegenwoordigd zijn in het profpeloton, zit het bedrijf uit Limburg niet stil. Dat bewijzen ze door bijvoorbeeld in zee te gaan met Classified, het bedrijf wat bijzondere naven maakt. De Isaac Meson is de eerste racefiets met zo’n speciale naaf. Bovendien springt Isaac met de Saros E-Xplore ook op de trein van e-gravelbikes. Wij verzamelen ondertussen wat mooie routes want er staat een bronskleurige gravelbike te shinen in de schuur. Die moet niet stilstaan, maar het onverharde pad op.

Aluminium Hadron Xplore

Kleur is een kwestie van smaak, maar zodra ik de fiets uit de doos haal om hem in elkaar te zetten ben ik direct onder de indruk van de nieuwe teint. Het brons doet me denken aan een laaghangend zonnetje dat zijn licht schijnt over een met herfstkleuren aangekleed bos. Echt fraai.

De gravelbike van Isaac is afgemonteerd met de degelijke gravelgroep van Shimano, de ST-RX600. Deze afmontage mag je vergelijken met de mechanische 105-variant als het op de weg aankomt. De fiets heeft geen voorderailleur omdat dit niet nodig is bij deze 1x setup. Het voorblad is van de duurdere GRX RX810 en telt 42 tandjes, achter is er plaats voor een 11-speed cassette. Daar vind ik 11 tandjes op de kleinste krans en 42 op de grootste. Een bereik waarmee je in Nederland prima uit de voeten kunt.

Carbon wielen met Gravel Grinders

Er is een carbon wielset van Fore gestoken in de gravelbike. Dat is opvallend. Niet zo zeer het merk Fore. (want dat komt uit dezelfde stal als Isaac) maar meer het materiaal. Zelf zou ik niet snel kiezen voor een carbon wielset in een aluminium fiets. Gevoelsdingetje en het maakt de fiets direct 800 Euro duurder.

Om de carbon wielset shinen de banden van Challenge. De 42 millimeter brede Gravel Grinders kunnen prima overweg met onverharde paden en zijn iets minder sterk als de ondergrond echt mul is. Dan gaan ze een beetje graven. Over het algemeen vind ik mijzelf daar niet graag terug tijdens een gravelrit, dus dat komt goed uit. In de voorvork is ruimte voor een nog bredere band, maar de beperking zit hem in dit geval achterin. Daar is 42 de max.

Een buiging van de Hadron

Isaac staat bekend om zijn strakke racers, de ijzersterke fietsen met rechte frames. Daar stappen ze bij de Hadron Xplore qua looks vanaf. Het frame vertoont een duidelijke boog als het op de bovenbuis aankomt. Deze kromming geeft de fiets een speelse look en dat mag wat mij betreft voor een gravelbike ook best. Gravel is fun, het hoeft niet hard en prestaties zijn niet het belangrijkste.

Er is nog een opvallend detail te vermelden en dat is het gewicht. Dat tikt voor de hele fiets 9,5 kilo aan. Met bidonhouders, pedalen en een houder voor de fietscomputer. Een snelle blik op de site van Isaac vertelt dat het frame 1610 gram weegt. Het aluminium frame wordt vergezeld door een carbon voorvork en samen met de wielen van net geen 1500 gram, levert dit wel een bijzonder lichte fiets op. Er zijn weinig aluminium fietsen die volledig met accessoires de weegschaal zo laag laten uitslaan. De Fore wielset neemt hier een deel voor zijn rekening, want zet je een setje aluminium wielen in de fiets dan mag je er al snel een paar honderd gram bij optellen.

De Strade in eigen land

Een wedstrijd die bekend staat om zijn onverwachte wegen is Strade Bianche. Je hoeft echter niet naar Toscane om onverharde wegen op te zoeken. Samen met een maatje besluit ik om een deels onverharde tocht te fietsen over de Utrechtse Heuvelrug. Ruim honderd kilometer genieten en met een beetje fantasie waan ik me op de grindwegen in Italië.

De eerste kilometers voelen wat onwennig. Dat ligt niet zo zeer aan de fiets, maar voor uw redacteur van dienst is het al een tijdje geleden dat hij op een aluminium fiets reed. De fiets ligt solide op de weg en zodra de eerste gravelstropen opdoemen, voelt zowel de fiets als de bestuurder zich als een vis in het water.

Net als in de Strade is het terrein waar ik vandaag fiets afwisselend. We komen los zand tegen, brede gravelstroken maar ook asfalt. Het valt me op hoe fijn de Hadron Xplore rijdt op alle terreinen. Ter referentie, de voorband staat op 2,5 bar en achter met 3 bar iets harder. De combinatie van carbon wielen met een aluminium frame ligt solide op de weg en laat zich scherp sturen.

Met een voldaan gevoel kruip ik thuis op de bank. Ik kijk terug op een fantastische dag in het zadel van de Isaac.

Lokale gravelpaden: Xplore

De stroken waar ik voor kies laten zich het beste omschrijven als gravelwegen en schelpenpaadjes, die worden afgewisseld met zandpaden. De Hadron Explore weet hier gang te maken. De gravelbike mag dat geen lichte carbonracer zijn, je kunt er desondanks echt goed gas mee geven. Mijn ervaring is bovendien dat de fiets gebouwd is voor comfort. Ik kom na een lange endurance-tocht of de korte snelle rit fris van de fiets af.

Ik ken de segmenten bij mij in de omgeving niet als mijn broekzak, maar na een paar ritjes verzamel ik met deze Hadron Xplore een mooi rijtje PR’s op Strava. Ben ik in vorm, werpt de training zijn vruchten af of is het de fiets die mijn moraal een boost geeft? Een mix van al deze elementen schat ik in. Je kunt met een aluminium gravelbike wel degelijk je onverharde records aanvallen dus.

Conclusie

‘Een zalige gravelfiets’ is het eerste wat in me opkomt na al mijn testen en ritten op de Hadron Xplore. Het is een solide fiets die op elk onverhard terrein wel uit de voeten kan. Zelf ben ik geen fan van single tracks met een gravelbike, maar als je een beetje kunt sturen moet dat met deze Isaac vast lukken.

Voor deze fijne lichte gravelbike betaal je net geen 2.000 Euro wanneer je kiest voor standaard wielen en de goedkoopste afmontage. Als ik in de schoenen van de koper zou staan, zou ik het een lastige afweging vinden. Heb je iets meer budget, dan rijd je met de carbon fiets van hetzelfde merk.

De kleur is prachtig en past perfect in het plaatje van gravel. Dat vond ik ook van zijn groene voorganger en wat dat betreft kiest Isaac de kleuren zeer passend uit. Het is uiteraard een kwestie van smaak, maar wanneer je een fiets op laat gaan in zijn natuurlijke omgeving, dan doe je het naar mijn mening gewoon goed.

Over de Shimano GRX-groep ben ik snel klaar. Het schakelt vlot, zit er nooit naast en heeft me niet in de steek gelaten tijdens mijn testen. Hoewel dit niet de duurste variant is en er ook elektronisch schakelen ontbreekt, is dit een fijne groep om mee op pad te gaan. Voor rijden in de lage landen ben ik een groot voorstander van de 1x setups, omdat je eigenlijk alles binnen handbereik hebt. De stappen tussen de kransjes zijn dan wel iets groter, maar het lukt mij altijd om in een goede cadans te rijden. De schijven op de wielen zetten mij telkens in mum van tijd stil en geven een vertrouwd gevoel.

De Isaac Hadron Xplore sluit perfect aan op het avontuur wat gravel te bieden heeft. Hij is wendbaar in de onverharde bochten en laat zich tegelijkertijd strak sturen op het asfalt. De fiets is voorzien van nokjes waardoor een bikepackingavontuur binnen handbereik ligt. Ben je op zoek naar een fraaie gravelbike met geschikte afmontage dan is de Isaac Hadron Xplore de juiste partner om mee op pad te gaan.

Details testfiets:

Frame: Isaac Hadron Xplore Bronze
Materiaal Frame: Isat Hydrolight aluminium
Voorvork: Isaac carbon
Stuur: Pebble Competition Gravel 40CM
Remmen: Shimano GRX
Shifters: Shimano GRX
Derailleur: Shimano GRX (11speed)
Cassette: SLX M7000 11-42
Crankset: Shimano GRX RX810 (42T)
Wielen: Fore Three CRD
Banden: Challenge Gravel Grinder 42 mm
Zadelpen: Isaac
Zadel: Isaac
Gewicht met pedalen en accessoires : 9,5 kilo
Maat getest model: M
Prijs getest model: € 2.799,-

Meer informatie over de Isaac Hadron Xplore lees je op de site van Isaac

Verantwoording:
Distributeur Tehava is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform. Deze review is in samenwerking met Tehava tot stand gekomen, maar is geschreven door een redacteur van WielerFlits

Dit artikel delen:

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.