Jumbo-Visma en Team DSM starten met bandendrukregulator in Parijs-Roubaix
foto: Cor Vos
dinsdag 4 april 2023 om 16:49

Jumbo-Visma en Team DSM starten met bandendrukregulator in Parijs-Roubaix

Materiaalzone Komend weekend zal tijdens Parijs-Roubaix een nieuwe materiaalinnovatie haar intrede doen in het profpeloton. Zowel Jumbo-Visma als Team DSM gaan starten met een systeem om bandenspanning te reguleren, weet WielerFlits.

Vorig jaar testte Team DSM de zogenaamde Scope Atmoz wielen al in aanloop naar Parijs-Roubaix en recenter reed Edoardo Affini in Dwars door Vlaanderen met KAPS-wielen van Hubtech. Dylan van Baarle zou het systeem in training al langere tijd hebben getest en er erg over te spreken zijn.

Affini met de Hubtech KAPS wielen tijdens Dwars door Vlaanderen – foto: Cor Vos

Beide producten werken net iets anders, maar zorgen ervoor dat gedurende het rijden de bandenspanning aangepast kan worden. Dat levert in een koers als Parijs-Roubaix een significant voordeel op. Waar tijdens stroken van glad asfalt juist een hoge bandenspanning wenselijk is om de rolweerstand te minimaliseren, levert op kasseienstroken juist lagere bandenspanning een voordeel op. Nu kiezen veel ploegen voor een middenweg qua bandenspanning, terwijl Jumbo-Visma en Team DSM nu dus per strook kunnen kiezen wat de ideale druk in de banden is.

Alhoewel de winst erg afhankelijk is van de specifieke omstandigheden, is het lastig om het voordeel in een specifiek getal uit te drukken. Echter wordt ingeschat dat het op een kasseienstrook tot ongeveer 90 watt aan voordeel oplevert en het over de gehele wedstrijd ongeveer 30 watt op kan leveren.

Verschillende technieken
Vanuit een technisch oogpunt verschillen de systemen van Jumbo-Visma en Team DSM wel behoorlijk. Jumbo-Visma kiest voor het Kinetic Air Pressure System (KAPS) van het in Eindhoven gevestigde Hubtech. Dit is een systeem wat werkt met een pomp in de naaf, die lucht uit de atmosfeer haalt en dit de band inpompt. Hierdoor kan het systeem op papier een eindeloos aantal keren ingezet worden en zodoende kan de bandenspanning dus voor iedere kasseien- en asfaltstrook aangepast worden.

De Scope Atmoz naaf – foto: Cor Vos

Team DSM gaat gebruikmaken van de Scope Atmoz-wielen. Over de technische details van die wielen is minder bekend, al stelt Scope dat dit een systeem is met een reservoir, maar zónder pomp. Dit zou betekenen dat er enkel druk vanuit het reservoir de banden in kan en niet andersom. Hierdoor kan het dus maar een beperkt aantal keren ingezet worden tijdens de koers, omdat het reservoir na verloop van tijd druk verliest.

Goedkeuring van de UCI
Vorig jaar kwam Team DSM dus al met de opvallende wielen in het nieuws, maar destijds werd er uiteindelijk besloten geen gebruik te maken van de innovatie omdat de overstap nog te groot was. “Parijs-Roubaix is een van de meest chaotisch wedstrijden op de kalender en vereist volledige focus van de renners over de complete afstand van 259 kilometer. Om die reden moeten renners helemaal een zijn met hun fiets en alle componenten intuïtief kunnen controleren”, stelden ze toen.

Tegelijkertijd was de eerste aankondiging van het nieuwe product wel reden voor de UCI om de innovatie expliciet toe te staan. Ook KAPS van Hubtech heeft de officiële goedkeuringsprocedure voor wielen van de UCI doorlopen. Wel geldt zoals altijd dat het systeem voor de consument beschikbaar moet zijn.

Welke renners van beide ploegen met de nieuwe innovaties gaan rijden is nog niet bekend. Jumbo-Visma en Team DSM beslissen dat na hun parcoursverkenning van Parijs-Roubaix.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.