Mio 605 HC fietscomputer: Compleet pakket voor de veeleisende fietser
foto's: Henri Santing
vrijdag 5 juli 2019 om 10:00

Mio 605 HC fietscomputer: Compleet pakket voor de veeleisende fietser

Een beetje fietscomputer gaat vandaag de dag een heel stuk verder dan enkel het registreren van snelheid en afstand. Sinds de komst van Strava en verschillende trainingsapps, is de data-behoefte bij iedere zichzelf serieus nemende wielrenner enorm gegroeid. De afgelopen weken hebben we getest of Mio 605 HC erin slaagt om deze honger te stillen.

Mio is misschien niet het bekendste merk op de markt, maar de Taiwanese producent van onder meer navigatiesoftware en dashboardcamera’s draait al een tijdje mee in de wielerwereld. Naast apparatuur voor auto’s, hebben zij ook al hun sporen verdiend met fietscomputers. Het topmodel, de Mio 605, volgde in 2017 de Mio 505 op.

Bij de eerste kennismaking valt direct de grootte van deze fietscomputer op. De Mio 605 is met een lengte van 129,4 millimeter aan de stevige kant. Ik ervaar het in ieder geval niet als storend. Op de weegschaal geeft het apparaat 186 gram aan. Dit is voor mij evenmin een minpunt, al kan ik mij voorstellen dat het voor fanatieke grammenjagers een beletsel kan zijn.
Een front stuurhouder ontbreekt in de verpakking, maar de montage met tie-wraps op de stuurpen zal stabiel genoeg blijken. De handleiding is weliswaar beknopt, maar gelukkig blijkt het gebruik voor zich te spreken.

De meegeleverde snelheids- en cadanssensor zijn magneetloos. Wat mij betreft een groot pluspunt. Voor wie (net als ik) in het verleden regelmatig heeft zitten klooien met magneetjes, zal dit als een verademing voelen.

Na het opstarten van het apparaat valt vooral de eenvoud mij op. Er is op het touch-screen keuze uit zes grote en overzichtelijke vierkanten met daarop de voor de hand liggende functies zoals het kiezen van de route en het scherm waarin de belangrijkste actuele gegevens vermeld staan.

Vanwege de schaduwrijke omgeving waar ik de computer instel, kies ik al snel voor de hoogste helderheid. Soms duurt het even voordat het juiste scherm geladen is, al ervaar ik dit niet echt als storend. Het beeldscherm is duidelijk en goed leesbaar, ook in volle zon.

Suprise, Suprise

Ik ben vrij recent verhuisd naar een voor mij nog onbekende omgeving. De belofte van onontdekte wegen bieden een extra motivatie om op pad te gaan. Op zich schrikken onbekende wegen mij niet af. Even letten op de windrichting, de belangrijkste plaatsen onthouden en bij nood biedt mijn smartphone met Google Maps uitkomst. Een optie waarbij ik de route niet zelf moet uitzoeken, lijkt me desalniettemin best handig.

De kaarten van 38 Europese landen (waaronder Nederland en België) worden standaard meegeleverd. Voordat ik aan de slag kan, moet ik deze eerste even inladen. Met een USB-kabeltje verbind ik de Mio met mijn pc, waar ik de Cyclo Agent software op geïnstalleerd heb. Op zich geen probleem, maar hou er wel rekening mee dat het niet direct plug & play is.
Voordat ik begin, kies ik voor de ‘Surprise Me’ functie. Je stelt de afstand of de tijd in en laat je leiden door de route die de Mio voor jou uitkiest. Overigens lukte het mij niet om dit binnenshuis te doen, maar dat is een detail.

Eenmaal op de fiets, worden de aanwijzingen visueel gepresenteerd op een manier die doet denken aan de TomTom in de auto. Op het scherm wordt de route met een pijl aangegeven en lees je in meters af hoe ver het is tot de volgende afslag. Voordat ik een afslag moet nemen, attendeert het apparaat mij hier door middel van enkele piepjes op. Aanvankelijk dacht ik dat die geluidjes mij zouden gaan irriteren, maar later bleek het eerder een kwestie van gewenning.

Liever een bekende of bestaande route gebruiken? Bestaande routes kunnen worden ingeladen via het MioShare platform of door de fietscomputer via een USB-kabel aan je computer te linken.

Strava Live Segments

De introductie van Strava, zorgde enkele jaren geleden voor een nieuwe dimensie in anders routinematige rondjes. Het motiveert je om op een bepaald stukje net iets extra gas te geven. Wanneer ik bekend ben met de route, weet ik vaak wel waar ik moet aanzetten om een nieuwe toptijd neer te zetten. Het resultaat zie ik uiteindelijk achteraf, al biedt de Strava app tegenwoordig ook al de optie om dat tijdens de rit te zien.

Maar om naast een fietscomputer ook nog eens mijn telefoon op mijn stuur te monteren, vind ik iets te veel van het goede. De Mio 605 maakt het mogelijk om tijdens de rit door middel van het Strava Live Segment de voortgang bij te houden. Handig bij lange segmenten waarbij het indelen een belangrijke rol speelt. Bijkomend voordeel: de Mio laat ook inkomende oproepen en berichten verschijnen op het scherm. Je telefoon kan dus gewoon in je achterzak blijven. Wel zo handig met het nieuwe appverbod.

Ook voor veeleisende fietsers

De Mio 605 is niet alleen een oplossing voor avonturiers die eens een ander rondje willen rijden. Voor prestatiegerichte fietsers biedt het de mogelijkheid om serieuze trainingen af te werken.

Zoals gemeld worden de cadans- en snelheidssensor net als een hartslagband standaard meegeleverd. Een vermogensensor is bovendien los verkrijgbaar. Op het scherm is plek voor twee extra gegevensvelden waar je bijvoorbeeld de hartslag of cadans kan vermelden. Voor liefhebbers van intervaltrainingen is er een kleine tegenvaller. Deze optie ontbreekt namelijk.
De 605 is het topmodel van Mio. Het prijsverschil met de Mio 405 bedraagt vijftig euro. Toch een aardig bedrag. Het grootste verschil zit hem in het feit dat de 605 beschikt over Wifi om draadloos te uploaden en een hartslagmetersband die met ANT+ gebruikt kan worden. Wanneer je deze zaken regelmatig gebruikt, is dat het overwegen waard.

Conclusie

De afgelopen weken heb ik de nodige ritjes met deze Mio 605 afgelegd. De Surprise-functie dirigeerde me naar nieuwe routes die ik anders niet zo snel zou kiezen.

De beloofde accuduur van 15 uur heb ik niet gehaald. Na een uur of twaalf moest er toch echt bijgeladen worden. Mijn voorkeur om het scherm op zijn felst te zetten en het feit dat er na het missen van een afslag regelmatig herrekend moest worden, zal daar ongetwijfeld een rol in spelen. Desalniettemin was het genoeg tijd voor enkele stevige ritten. De Mio is enkel getest in droge omstandigheden, dus de belofte dat het apparaat waterdicht is heb ik helaas niet ondervonden.

Met een adviesprijs van € 329,95 is deze fietscomputer een fikse investering, maar voor een model uit het topsegment ook weer geen gekke prijs. Bovendien geeft de fabrikant met een cashback-actie t/m 31 juli 2019 40 euro retour.

Verwacht jij veel van een fietscomputer, maar ben je ook prijsbewust? Dan kan deze Mio 605 HC voor jou een goede keuze zijn.

Meer info over de Mio 605 HC op de site van de fabrikant

Verantwoording:
Wij hebben van Mio een exemplaar gekregen om te testen. Na afloop is deze geretourneerd. Er is geen bedrag betaald voor plaatsing van dit artikel.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.