Nergens verkrijgbaar, maar voor deze prijs koop je de Chinese fiets van XDS Astana bij elkaar
Materiaalzone Sinds dit seizoen koerst XDS Astana op fietsen van X-Lab. Het tot dan toe vrij onbekende Chinese merk maakte op die manier zijn intrede langs de grote poort. Zoals de UCI-regelgeving voorschrijft moet het materiaal waarop ploegen koersen óók voor het algemene publiek beschikbaar zijn. Compleet afgemonteerd zal je de fiets online niet vinden, maar het frame is wel verkrijgbaar. Dat doet ons afvragen hoe duur de fiets van onder meer Wout Poels en Ide Schelling eigenlijk is. WielerFlits zocht het uit.
Waar je van het ene merk de fiets in precies dezelfde kleurstelling en met precies dezelfde afmontage als profploegen kan kopen, is dat bij veel merken minder gemakkelijk. Linksom of rechtsom moet het op papier mogelijk zijn, want UCI-regelgeving stelt dat het materiaal waar profs gebruik van maken ook voor de consument verkrijgbaar moet zijn – met een uitzondering voor prototypes.Dat geldt dus ook voor de X-Lab AD9 waarop de renners van XDS Astana hun wedstrijden afwerken. Wie online wat zoekwerk doet, vindt de frameset voor €2.807,-. Dat is inclusief de voorvork en de aerodynamische zadelpen. Dat frame is beschikbaar in de kleurstellingen ‘Cloud’, ‘Blue Cloud’ en ‘Black Silver’, maar dus niet in de kleurstelling van de profploeg.
De groepset die de Kazachse ploeg gebruikt, is Shimano Dura-Ace Di2, die je online voor ongeveer €2.399,- kan kopen. Daar zou je los nog de remleidingen bij moeten kopen, die je om en nabij de €40,- zullen kosten bij de fietsenmaker. Wat betreft de wielen, kiest de ploeg voor een Vision Metron RS-set, die met velgdiepte van 45 en 60 millimeter beschikbaar is. We kiezen de goedkoopste variant (de RS 45) van €3.109,-.
De Taiwanese onderdelenfabrikant levert niet alleen de wielen, maar ook de cockpit. Dat is de Vision Metron 5D EVO, die een adviesprijs van €698,- heeft. Zadels gebruikt de ploeg van Prologo, waarbij de Nago R4 PAS een veelgebruikt model is, die nog eens €139,- toevoegt aan de totaalprijs.
Dan ontbreken nog de banden (twee keer Continental Grand Prix 5000 à 54,99), het stuurlint (Prologo OneTouch 2 Gel à €37,-), twee bidonhouders (twee keer Tacx Ciro à 17,99), de houder voor een fietscomputer (± €20,-), twee tubeless ventielen (± €20,-) en tubeless melk (± €4,-). Andere kleine kosten zoals assemblagepasta en montagevet, laten we even buiten beschouwing.
Dat brengt de totale kosten voor alle onderdelen (verzendingskosten buiten beschouwing gelaten) op €9.418,98 . Kies je ervoor de hele fiets zelf te monteren, dan is dat ook je totaalprijs. Als je de fietsenmaker dat laat doen kan je nog ongeveer €500,- erbij rekenen. “Wellicht kan je dat elders net iets goedkoper laten doen, maar omdat het een fiets is waar ook alle kabels intern lopen, is dat wel ongeveer wat je ervoor kwijt bent”, stelt fietsservice-punt Concourse daarover.
Daarmee komt de totale verkoopwaarde voor de X-Lab AD9, zoals XDS Astana ermee rijdt, op ongeveer €9.918,98. In realiteit verschilt dat misschien iets afhankelijk van prijzen voor onderdelen en arbeid, maar de fiets kan zich daarmee op papier nét scharen tussen de tien goedkoopste modellen van de WorldTour.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.