Review: de ABUS Wingback is een allround racehelm met een klein prijskaartje
foto's: Joris Knapen
Ties Wijntjes
vrijdag 14 juni 2024 om 19:35

Review: de ABUS Wingback is een allround racehelm met een klein prijskaartje

Materiaalzone Minimalistisch, maar toch geavanceerd; zo typeert ABUS de Wingback. De helm valt dan ook gerust te beschrijven als een combinatie van een urban en een race-helm, die bovendien een aantrekkelijk prijskaartje heeft. WielerFlits testte de Wingback.

Waarom zou je kiezen tussen ventilatie, aerodynamica en stijl, als je ze ook alle drie kan combineren? Dat zal min of meer de gedachtegang zijn geweest bij ABUS toen ze de Wingback ontwierpen. De helm is te typeren als een alleskunner, met een schappelijke prijs.

Om dat te bereiken, combineerde ABUS technieken uit verschillende andere helmen, om zo het gewenste resultaat te behalen. Zo is hij voorzien van de zogenaamde Forced Air Cooling Technology, die ook in de Gamechanger 2.0 zit. Dit is een systeem wat ventilatieopeningen aan de voor- en achterzijde van de helm combineert met diepe kanalen aan de binnenzijde van de helm, voor goede verkoeling. Aan de voorzijde zitten 10 luchtinlaten en 7 luchtuitlaten.

Een kap bovenop de helm moet dan juist weer de aerodynamica ten goede komen. Dat doet het middels het Venturi-effect, wat inhoudt dat een luchstroom versnelt door een versmalling in een kanaal. Net als de andere helmen van ABUS is de helm voorzien van zogenaamde FlowStraps. Dit zijn bandjes die niet af te stellen zijn, maar daardoor volgens ABUS ook niet wapperen en aerodynamisch zijn.

De helm is af te stellen met een knop aan de achterzijde van de helm, die Zoom Ace heet. Dat systeem kan je ook in hoogte aanpassen, wat ervoor moet zorgen dat de helm op ieder hoofd goed aansluit én aan de achterzijde ook ruimte biedt voor een paardenstaart.

De buitenschaal van de helm is permanent verbonden met het schokabsorberende materiaal van de helm (EPS-schuim) door de manier waarop die twee tijdens de productie aan elkaar bevestigd zijn in een mal. Dat zou de robuustheid en dus ook veiligheid van de helm ten goede moeten komen. De helm is niet voorzien van MIPS, maar voldoet – logischerwijs – wel aan alle veiligheidsnormen voor fietshelmen.

Makkelijk af te stellen
De helm afstellen naar het eigen hoofd is  vrij makkelijk. Op de achterzijde zit een draaiknop waarmee je de riem rond je hoofd strakker kan trekken. Die kan je ook nog wat verder ‘uit’ de helm trekken, om te zorgen dat hij goed je schedel omsluit. Dat is de eerste keer even zoeken, maar daarna is het enkel een kwestie van de knop aandraaien.

Die knop zou van mij persoonlijk nog iets verder uit de helm mogen komen, maar alsnog sluit de helm redelijk goed aan op mijn hoofd. Het valt vooral op dat als je de riem strakker draait, niet enkel de riem strak om je hoofd komt te zitten, maar de helm als geheel wat beter aansluit.

Dat zorgt ervoor dat de helm redelijk strak zit, maar zonder drukpunten. Hij blijft dus goed op zijn plek zitten zonder ongemak te veroorzaken. Ook de bandjes dragen eraan bij dat de helm goed blijft zitten. Eerlijkheidshalve merk ik wel dat die niet af te stellen zijn; de sluiting drukt vaak net een beetje tegen mijn hals aan, omdat je die bijvoorbeeld niet met bandjes wat naar voren kan trekken.

Desalniettemin zit de helm erg comfortabel. Hij sluit dus goed aan maar zit nergens te strak. De kussentjes aan de binnenkant dragen ook bij aan dat comfort. Ook tijdens het fietsen blijft de helm aangenaam.

De ventilatie van de Wingback is ook prima. De luchtstroom is misschien niet zo sterk als bij de meest open, hoogwaardige helmen – zoals ABUS’ eigen Airbreaker of de S-Works Prevail 3 – maar de ventilatiegaten aan de voorzijde doen hun werk. De luchtstroom binnen de helm lijkt mee te vallen, maar hij verkoelt genoeg om oververhitting te voorkomen.

Volgens ABUS weegt de helm 260 gram, al geeft mijn weegschaal (bij een maat L) een gewicht van 274 gram. Lichtere helmen zijn er zeker, maar echt zwaar is de ABUS Wingback evengoed niet te noemen. Wat de Wingback misschien wel het meest aantrekkelijk maakt, is zijn schappelijke prijs. Want met €99,95,- is de prijs een fractie van die van veel concurrenten.

Daarmee is de Wingback van ABUS vooral een fraaie allrounder. Zijn eigenschappen springen er misschien weinig uit, maar hij doet dat wat een helm moet doen goed; beschermen, ventileren en vooral op je hoofd blijven zitten. Combineer dat met een elegant design en een uiterst degelijke prijs en je hebt een meer dan goede helm.


Verantwoording:
Dit artikel is geschreven door een redacteur van WielerFlits. ABUS is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.