Review: De Hutchinson Fusion 5
De Hutchinson Fusion 5 - Foto: Marcel Koch
maandag 27 november 2017 om 08:00

Review: De Hutchinson Fusion 5

Na een serie waarin we profs aan het woord lieten over hun materiaal, gaan we de komende weken zelf de weg op om onderdelen te testen. In deze aflevering bespreken we het gedeelte dat de fiets in contact brengt met het asfalt: de buitenband. Daarvoor onderwierpen we de vernieuwde Hutchinson Fusion 5 aan een test.


Hutchinson : Franse trots

Het Franse Hutchinson is een merk met een rijke historie. Wielergrootheden als Louison Bobet en Jaques Anquetil wonnen in het verleden de Tour de France op Hutchinson-banden. Deze worden sinds 1890 geproduceerd in Montargis, een uurtje ten zuiden van Parijs. In 2006 maakte het bedrijf naam met de introductie van de tubeless-banden. In het profpeloton vertrouwt de Franse Direct Energie-ploeg op Hutchinson, terwijl ook Armée de Terre er gebruik van maakte.

ElevenSTORM
Afgelopen zomer introduceerde Hutchinson onder de naam ElevenSTORM een nieuwe bandensamenstelling. De naam vindt zijn oorsprong in de op een na hoogste windsterkte, net voordat er sprake is van een orkaan. De nieuwe samenstelling is het resultaat van het drie jaar durend proces, waarbij het volgens het merk ‘van alle gebaande paden is afgeweken’. Het resultaat is volgens Hutchinson een band met een betere rolweerstand, duurzaamheid, comfort en bescherming.

De Hutchinson Fusion 5 is te verkrijgen in drie verschillende uitvoeringen: Galactik, Performance en All Season. Galactik is de wedstrijd uitvoering met een dunne compound en een lichte versteviging uit polyamide. De Performance uitvoering heeft dezelfde lage rolweerstand, maar is door een laagje Kevlar net iets zwaarder. De All Season is een band met een speciaal profiel voor alle seizoenen en weersomstandigheden. In iedere categorie is er een Tubetype, Tubeless en Tubeless Ready variant beschikbaar. Deze zijn verkrijgbaar in 23, 25 en 28 (uitgezonderd de Galactik) millimeter versies.

De Test
Wij kregen voor deze test de 25mm Tubetype-versie van de Fusion 5 Performance toegestuurd. Bij de installatie valt op, dat deze vouwband makkelijk op de velg te krijgen is. Na een probleemloze montage was het tijd om de weg op te gaan.

Bij het beoordelen van een buitenband zijn er verschillende aspecten van belang. Om te beginnen het comfort. Dat punt is bij deze banden dik in orde. De zogenaamde rolweerstand kan zich prima meten met de gevestigde namen op de markt. Ook op de betrouwbaarheid is niets aan te merken. Zowel droog als regenachtig weer behield de band een goede wegligging en bleef de fiets zelfs op spekgladde kasseien probleemloos overeind.

We hebben uitgebreid de tijd genomen om deze banden te testen. Tijdens de meer dan duizend test-kilometers, kwam er geen enkele keer een lekke band voor. Daarom kunnen we rustig concluderen dat het met de lekbestendigheid goed zit. Het is wat te vroeg om over de slijtage een goed oordeel te vellen, maar Hutchinson claimt dat de Fusion 5 Performance 4000 kilometer meegaat.

De Hutchinson Fusion 5 geeft samenvattend een betrouwbare indruk van een band die bij verschillende omstandigheden zijn mannetje staat. De prijs van de banden varieert van €46.90 tot €71.90.

Hutchinson Fusion 5 ElevenSTORM Performance
Comfort: 4 uit 5
Grip: 5 uit 5
Lekbestendigheid: 5 uit 5
Rolweerstand: 4 uit 5
Prijs/kwaliteitverhouding: 4 uit 5

RIDE Magazine
4 Reacties
27 november 2017 14:41
Gelukkig zit het met de grip wel goed, die remmen gaan je niet redden als dat anders was..
27 november 2017 20:38
Tof, mooie review en dit zijn het soort testen die iets aan wf toevoegen. Enige puntjes: hoe is de rolweerstand bepaald? Zelfde vraag voor comfort. De grip is duidelijker uitgelegd.
3 december 2017 10:38
@Sephiroth : als je meer wilt weten over rolweerstand moet je maar eens online naar een website gaan die bicyclerollingresistance heet. Alhoewel ook hun tests niet heiligmakend zijn, behoren ze wat mij betreft tot de meest geloofwaardige en neutrale die beschikbaar zijn.
16 december 2017 12:15
@braakbal maar dat geeft nog niet aan hoe het hier getest is en hoe ze tot deze conclusie gekomen zijn.

Ik kan me niet echt voorstellen dat je dit bepaalt door er 1000km op te fietsen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.