Review: de KOGA Kinsei Road Pro, van de baan naar de weg
Materiaalzone Van een baanfiets een wegfiets maken, ga er maar eens aan staan. KOGA besloot het te doen met de uiterst succesvolle KOGA Kinsei baanfiets, die de Nederlandse ploeg naar verschillende gouden medailles loodste. Maar, kan de wegfiets tippen aan dat succes? WielerFlits test de opvallende racefiets.
Je zou zeggen dat een baanfiets en een racefiets best veel op elkaar lijken. Visueel is dat ook zeker het geval en in enige mate onder de motorkap ook wel, maar alleen in het frame zelf al zitten evengoed talloze verschillen.
Want een fiets die gemaakt is om zo stijf en snel mogelijk te zijn op de baan, daar houd je het op de weg niet lang op vol. Het stuurgedrag, het comfort, de geometrie en nog zo veel andere elementen zijn significant anders op de baan dan op de weg. Dat hield KOGA niet tegen om van de KOGA Kinsei baanfiets ook een wegvariant te maken.
Toch is de aard van de wegfiets grotendeels gelijk aan die van de baanfiets: hij is gemaakt voor snelheid, om te racen en om te winnen. Op papier dus geen fiets die je ontspannen van café naar café brengt, maar een echt koersbeest die op hoge snelheid excelleert.
Als uitgangspunt van de ontwikkeling is dus begonnen met de blauwdruk van de baanfiets, waar de nodige wijzigingen aan zijn toegebracht. Veelal om de fiets wat comfortabeler te maken en de houding net wat gemakkelijker, zodat je meerdere uren aaneen op de fiets kan doorbrengen.
De achterzijde van het frame moet iets meer meegeven dan zijn baan-tegenhanger. Dat komt onder andere doordat de bevestiging van de staande achtervork aan de zadelpen wat lager is geplaatst en door het gebruik van een ander type carbon, wat meer comfort biedt.
Om de fiets van een meer comfortabele geometrie te voorzien, is de balhoofdbuis van het frame wat hoger, waardoor je iets minder diep zit en je dus ook gedurende langere ritten comfortabel kan blijven fietsen. De stuurpen – en dus het stuur zelf – komt hierdoor wat hoger uit dan op de baanfiets.
Op het eerste oog zijn er toch vooral een hoop gelijkenissen met de KOGA Kinsei baanfiets. De ongelooflijk uitgerekte balhoofdbuis, de dikke buisprofielen en de zadelbuis en achtervork die om het achterwiel heen kruipen ogen hetzelfde. Los van de wetenschap, ziet de fiets er in ieder geval aerodynamisch en snel uit.
Om de stijfheid te optimaliseren, is de Kinsei Road (zoals de fiets officieel heet) voorzien van een oversized bottom bracket, oftewel een extra grote trapas. Dit zorgt volgens KOGA niet alleen voor optimale krachtoverdracht, maar hij zou ook nog eens aerodynamisch zijn.
Naast de frameset is bij de uitgave die wij te testen kregen – de KOGA Kinsei Pro – ook het stuur van carbon. Dat laatste verschilt per model (er zijn er vier, waarover later meer), maar de verschillende modellen zijn wel allemaal voorzien van netjes weggewerkte kabels onder de stuurpen. Net als een geïntegreerde zadelpenklem moet dat – je raadt het niet – de aerodynamica ten goede komen.
Het model dat wij te testen kregen – de KOGA Kinsei Road Pro – is afgemonteerd met Shimano Dura Ace Di2 en 50 millimeter diepe DT Swiss ARC-1100 carbon wielen. De Kinsei Road is in drie andere verschillende modellen te koop, die allemaal voorzien zijn van een elektronische groepset en geïntegreerde bekabeling.
Snel, sneller, snelst
Op het eerste oog krijg ik nog de indruk dat het frame met een relatief lange bovenbuis een wat lome rijstijl zal hebben, maar dat blijkt absoluut niet zo te zijn. De Kinsei Road heeft juist een vrij agressieve geometrie die zijn stempel drukt op de rijstijl.
De Kinsei Road ziet er met de dikke bruizen niet alleen uit als een pure racer; dat is het ook. Al bij de eerste trappen merk ik dat dit een fiets is die is gemaakt om snel te gaan. De fiets voelt in eerste instantie namelijk erg stijf en ook uitermate reactief.
Dat uit zich gelijk in snelheid, die erg makkelijk komt op de Kinsei Road, maar ook in enige nervositeit. De fiets is dusdanig stijf dat je ieder hobbeltje en ieder oneffenheid in de weg voelt. De achterzijde van de fiets biedt iets meer comfort, maar vooral de voorzijde is zo stijf dat het soms wat ongemak oplevert.
Die nervositeit, daar is vooral sprake van op lage snelheid. Wanneer de snelheid de lucht in gaat, komt de Kinsei Road stukken beter tot zijn recht. Natuurlijk is de stijfheid van de fiets dan opeens veel belangrijker, maar ook de hoge reactiviteit van het frame is dan een voordeel; het zorgt op hoge snelheid juist voor veel vertrouwen, omdat de fiets precies doet wat jij wil.
Op hoge snelheid voelt de fiets daardoor een stuk stabieler, zeker zolang je rechtdoor gaat is het dan lekker cruisen. Ook in het bochten- en stuurwerk is de Kinsei Road een agressieve racer, soms wat té misschien.
Met de Kinsei Road kan je namelijk enorm goed de bocht aanvallen, want ook op hoge snelheid bochten steil aansnijden kan met vertrouwen en controle. Dat is als je wil racen lekker, maar als je rustig door de stad rijdt of met een ontspannen koffieritje bezig bent niet ideaal. Dat komt omdat er ook geen middenweg lijkt te zijn: de Kinsei Road knalt werkelijk iedere bocht in, wat niet altijd even ontspannen is. Wederom blijkt: dit is een echte racer
Nog een inspanning waar dat goed tot uiting komt, is het sprinten. Hier kunnen de aerodynamica en de stijfheid van de trapas mooi hun werk doen natuurlijk, maar ook de stijve voorzijde bewijst zich tijdens de maximale krachtsexplosies. Niet alleen voelt de krachtoverdracht echt goed, de Kinsei Road voert je in een sprint ook moeiteloos en stabiel rechtuit, waardoor je voluit kan focussen op de inspanning. Het enige wat de aanzet een klein beetje lijkt tegen te houden, is het relatief hoge gewicht van de frameset van 1.665 gram.
Vooraf vreesde ik enigszins voor de in Nederland zo veel aanwezige wind, gezien de dikke buizen en de 50 millimeter diepe wielen. In werkelijkheid blijkt dat best mee te vallen. Zijwind heeft uiteraard vat op de fiets, maar nergens heb ik het idee dat de fiets onder mij weg wordt getrokken of dat ik écht hard moet werken om de controle te behouden. Dat, terwijl de aerodynamische vormen wel echt hun werk lijken te doen; de fiets voelt absoluut snel op het vlakke.
Alhoewel de cockpit zijn werk uitstekend doet – vooral door meer dan degelijke stijfheid – zou ik voor de prijs van €9.999,- een geïntegreerde stuur-stuurpencombinatie op zijn plaats gevonden hebben. Al is het alleen al om de looks. Voordelig aan het losse stuur en de stuurpen, is natuurlijk wel dat dit iets onderhoudsvriendelijker is.
Het instapmodel van de KOGA Kinsei Road-serie (de Kinsei Prestige) is beschikbaar voor €4.199,-. Dat is nog steeds een hoop geld, maar daarvoor krijg je wel hetzelfde frame voorzien van een elektrische Shimano 105 Di2-groepset. De aluminium wielen en cockpit zullen hun invloed hebben op het stuurgedrag, maar met hetzelfde uitstekende frame als de Kinsei Pro is dat hoogstwaarschijnlijk nog altijd een heel fraaie racer.
Al met al is de KOGA Kinsei Road Pro een indrukwekkende racer, die duidelijk gemaakt is met het oog op één ding: snelheid. Dit is geen fiets voor de zondagsrijder, maar een fiets voor de liefhebbers van koersen, knallen en hardrijden. Dat zie je ook terug in de prijs, van een kleine tienduizend euro.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.