Review: de opvallende DMT KR SL veterschoenen
foto's: Joris Knapen
Ties Wijntjes
donderdag 13 april 2023 om 08:00

Review: de opvallende DMT KR SL veterschoenen

Materiaalzone Al jarenlang is DMT een toonaangevend schoenenmerk. Al jarenlang produceert het in Verona gezetelde bedrijf fietsschoenen van hoge kwaliteit. Aan de voeten van Tadej Pogačar maken de DMT KR SL veterschoenen de laatste jaren furore. WielerFlits onderwierp het schoeisel van de Sloveense wereldster aan een test.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

De DMT KR SL schoenen zijn een opvallende verschijning. De gewoven constructie, de veters, de sok-achtige schoen; al op het eerste gezicht is duidelijk dat dit niet een gemiddeld paar fietsschoenen betreft.

Het grootste wapenfeit van de schoen is zonder meer de gewoven constructie. Het bovenwerk van elke schoen bestaat namelijk uit één deel, dat gewoven is van een speciaal, technisch garen. Dit heeft volgens DMT meerdere voordelen. Zo zou het drukpunten van naden elimineren en dus het comfort ten goede komen, levert het een lichtere constructie op en zorgt het ervoor dat de schoen beter aansluit op de voet.

De uit één deel gewoven bovenzijde van de schoen ziet er erg chique uit

Die gewoven constructie levert ook opvallende looks op. Het materiaal heeft al een eigen look en ook de eenvoudige constructie valt op. De bovenzijde van de schoen heeft wat weg van een sok, ook omdat de schoen geen tong heeft en dus maar uit één deel bestaat.

Nog zoiets wat de schoen bijzonder maakt, is het gebruik van veters. Waar draaiknoppen zoals die van BOA of ATOP tegenwoordig de norm zijn op fietsschoenen van hoge kwaliteit, kiest DMT met de KR SL dus voor veters. Dat is niet per se beter of minder goed, maar vooral een kwestie van voorkeur.

Enkele oranje details steken mooi af tegen de verder overwegend witte schoen

Het voordeel aan veters is dat je de schoen wat beter op je eigen voet kunt laten aansluiten; je kunt de schoen op meer plaatsen straktrekken dan als je bijvoorbeeld twee BOA-draaiknoppen hebt. Dit is zeker handig als je voet op bepaalde plekken erg breed, smal, dik of juist dun is, omdat je zo de pasvorm van je schoen wat meer kunt personaliseren aan je eigen voet.

Het nadeel – ten opzichte van draaiknoppen – is dat je de veters gedurende de rit niet al fietsend nog wat losser of vaster kunt strikken. Bij een draaiknop kun je de schoen simpel nog wat strakker doen voor bijvoorbeeld een eindsprint.

De schoen is voorzien van een carbon buitenzool, waaraan opvalt dat deze van een paar behoorlijk grote ventilatiegaten is voorzien. Het zijn slechts 4 ventilatiegaten, maar het totale oppervlakte ervan is vrij groot. Ideaal voor de verkoeling dus, zeker in combinatie met het goed ademende bovenwerk.

Als ik de DMT KR SL op de weegschaal leg, dan verschijnt er een gewicht van 240 gram per schoen op het scherm, bij een maat 44. Daarmee behoren de schoenen tot de lichtst beschikbare fietsschoenen en scoort DMT op het gebied van gewicht dus excellent.

Strakke pasvorm
Dat gewicht is ook het eerste wat opvalt als ik de schoenen uit de verpakking haal, want je voelt het gelijk. Naast de schoenen zit er in de verpakking een extra setje veters (één paar witte veters en één paar zwarte veters) en een schoenlepel.

Zeker dat laatste is geen overbodige luxe, want als ik de schoenen voor het eerst aantrek zitten ze erg strak en kom ik zonder de schoenlepel er niet in. De schoenen zitten dus in het begin ook echt strak, al is dat niet ongemakkelijk; het is vooral de opening die wat stug is. Doordat de bovenzijde van de schoen haast een stugge sok is, sluit de schoen bijzonder goed aan.

De veters kan je onder een daarvoor ontworpen flapje wegwerken

Tijdens de eerste ritjes zit de schoen soms zelfs iets té strak omdat ik een vrij brede voet en hoge wreef heb. Na verloop van tijd merk ik wel dat de schoen wat meer vormt naar de vorm van mijn voet en ze dus comfortabeler worden. Toch blijft de pasvorm redelijk smal, waardoor de schoenen bij brede voeten erg strak zitten.

Met de veters kan je de schoen nog strakker strikken, maar er zijn punten – zeker aan de voorzijde van de schoen – waar dat bijna overbodig voelt. De veters helpen daarom vooral om te zorgen dat je hiel goed op zijn plek blijft zitten.

Hoogwaardig
Toch helpen de veters wel om, daar waar de schoen niet perfect om mijn voet aansluit, hem toch wat strakker te kunnen bevestigen. Tegelijkertijd merk ik één nadeel aan de combinatie van de veters met de sok-constructie. Doordat de bovenzijde van de schoen vrij dun is, drukken de veters als ze strak gestrikt zijn soms wat in de bovenzijde van mijn voet. Hierdoor is er dus alsnog sprake van enkele ongemakkelijke drukpunten.

De dunne lusjes waar de veters doorheen lopen leveren toch enkele drukpunten op

Eenmaal op de fiets is direct merkbaar dat dit schoenen van enorm hoge kwaliteit zijn. De zool is enorm stijf en dat komt goed tot zijn recht omdat de bovenzijde van de schoen je voet goed op zijn plek houdt. Door de hoogwaardige buitenzool voel je nagenoeg geen druk van je pedalen, maar wordt de kracht goed over de zool verdeeld.

Daarnaast is opmerkelijk hoe goed de schoenen verkoelen. De dunne gewoven constructie en de verschillende ventilatiegaten aan de onderzijde van de schoen zorgen voor uitstekende luchtcirculatie, waardoor mijn voeten zelden heet worden. Dat heeft in het Nederlandse winterweer natuurlijk ook enig nadeel, want je voeten koelen in natte of koude omstandigheden ook veel sneller af.

Alles bij elkaar genomen zijn de DMT KR SL schoenen van uitermate hoge kwaliteit. De stijve zool en het bijzonder goed aansluitende bovenwerk leveren tezamen een schoen op waar een beetje kracht ook daadwerkelijk overgedragen lijkt te worden op de pedalen. Dat, in combinatie met goede ventilatie en fraaie looks, maken dit een uitstekend paar schoenen. Ook in de prijs van €349,99,- zie je dat terug, maar daarvoor heb je wel een paar absolute topschoenen.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.