Review: de Specialized Allez Comp, een aluminium racer
foto's: Joris Knapen
dinsdag 7 februari 2023 om 14:00

Review: de Specialized Allez Comp, een aluminium racer

Materiaalzone Het zal zo’n 25 jaar geleden zijn dat ik voor het eerst op een racefiets zat. Wat ik hebt onthouden van die tijd is dat er andere kinderen op een Specialized Allez reden. Een fiets die al sinds 1981 op de markt is. Toendertijd was het het budgetmodel van Specialized; je had een topfiets voor minder geld. Nu is het eigenlijk hetzelfde. Al is dat minder geld relatief, maar heb je nog steeds een topfiets.

De Allez is tegenwoordig een van de beste, zo niet beste, aluminium- fiets die op dit moment op de markt is. Dat maakt hem niet alleen beter dan sommige racefietsen van carbon, maar ook duurder. Daarover later meer, de Allez is een fiets die de afgelopen jaren vooral bekend werd als maatstaf van de aluminium-racers.

Toen ik de Specialized Allez Comp mocht ophalen vroeg ik me meteen al af: heb ik jou niet eerder gezien? De fiets leek ergens op en dat beviel wel. Het leek net een aluminium versie van de Tarmac SL7, de fiets waarmee de afgelopen jaren menig Touretappe, WK en klassieker mee gewonnen is.

Dit is dus de nieuwe Allez, vorig jaar opnieuw uitgebracht en toch wel aardig anders dan het vorige model. Het vorige model kwam in 2015 uit. Die leek dan weer meer op de Venge en was vooral gemaakt voor de criteriums. Sagan en Hagens Berman Axeon reden al op het vorige model: de ploeg Hagen Berman Axeon reed er een heel seizoen mee en Sagan startte in een aantal koersen op de aluminium Allez.

Specialized is goed in het uitrekenen van de winst in seconden, zo is deze fiets ook weer 41 seconden sneller bij een snelheid van 40 kilometer per uur dan het model uit 2015. Maar zoiets moet je vooral zelf ervaren. Het is inderdaad een hele snelle fiets, maar bovenal een fiets die met een hoge snelheid nog goed te berijden is. Aan 60 kilometer per uur heb je de fiets nog goed onder controle en doet hij precies wat jij wil. De lage velgen die op de Comp gemonteerd zitten helpen niet voor de aerodynamica en dat merk je ook wel, maar aan de andere kant hoef je ook niet bang te zijn voor de windvlagen van links of rechts.

Las ik dat nou goed? Ja, het is nog steeds een aluminium fiets. Terwijl alle andere merken in deze prijsklasse toch vooral carbon fietsen aanbieden. Specialized maakt met deze fiets een superbike van een alu fiets en dat is aardig goed gelukt. Door de aerodynamica van de Tarmac SL7 te gebruiken heb je gewoon een topfiets, maar dan van aluminium. En omdat het aluminium is zijn er dus de traditionele lasnaden.

Al zijn die niet heel traditioneel in dit geval. Door gebruik te maken van ‘Smartweld’ –  een nieuwe techniek van lassen – zijn de buizen op een andere manier aan elkaar gelast. Zo zit het bracket vast aan de onderbuis en is het balhoofd een stuk complexer dan de ouderwetse ‘lugs’ waarbij de buizen door verbindingsstukken aan elkaar worden gemaakt. Door die nieuwe techniek is de fiets lichter en stijver, en betaalbaarder, zoals een aluminium fiets hoort te zijn.

De fiets is behoorlijk stijf en dat precies wat je wil, maar de fiets is nog zeker comfortabel te maken. En vertel het maar niet door, maar met de mogelijkheid om 32 millimeter brede banden op deze fiets te monteren is een bospaadje hier en daar geen probleem voor deze racer. Dat hebben we dan ook geprobeerd. Met deze fiets kan je makkelijk de grindwegen over de Veluwe bedwingen. Dus je hoeft je zeker geen zorgen te maken als het betonnen fietspad opeens stopt en je een schelpenpad tegenkomt.

Natuurlijk kan je deze fiets zo duur maken als je zelf wil, maar dat ligt aan de onderdelen die je gebruikt. Voor 7.500 euro heb je de Allez Sprint LTD, met SRAM Force eTap en Roval Rapide wielen. De fiets komt dan in de kleur, let goed op: ‘Gloss purple Tint over Chameleon / Satin Chameleon’. Oftewel: paars met glitters.

Goedkoper kan ook, zoals de fiets die ik heb getest: de Allez Sprint Comp. Die van ons was Tarmac Black/Brushed Foil, een zwarte met glitters. De fiets is ook te verkrijgen in Gloss Oasis/Cool grey. Licht groen met grijze letters. De Sprint Comp is afgemonteerd met Shimano 105 groepset en DT Swiss wielen. De fiets kost compleet 3.300 euro.

Wat misschien nog wel gaver is, is dat je 1.800 euro de losse frameset hebt. Dan krijg je het frame, voorvork en zadelpen en kan je er dus zelf iets nog mooiers van maken. Mooi is die sowieso al, want de zes kleurstellingen waarin het frameset wordt aangeboden zijn op zijn zachtst gezegd opvallend te noemen. Hou je vast, want dit zijn de kleuren waarin dit frame gemaakt is: Black/Rocket Red, Aluminium/Color Run, Sand-White Mountains, Raw Aluminium – Black Fade, Water Effect en Chameleon Oil Tint. Check vooral de website van Specialized om de kleuren te bewonderen.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.