Review Dynamic Barkeeper Tubeless Sealant: Net iets anders
Dynamic Barkeeper - Foto: Joris Knapen
donderdag 1 september 2022 om 17:48

Lekker door kunnen fietsen met een fijne bandenspanning. Het is de minimale vereiste voor een zorgeloze rit op de fiets. Terwijl veel fietsers nog vertrouwen op de aloude clincherbanden, wint het uit het mountainbike overgewaaide tubeless steeds meer aan populariteit. De montage kan misschien wat lastiger zijn, maar wegen de voordelen op tegen de nadelen? Wij kregen we van Dynamic de Barkeeper toegestuurd, een tubeless sealant die het net iets anders aanpakt.

Tubeless

Voor wie er nog niet bekend mee is, kan het vooruitzicht op een lastige eerste montage misschien enigszins afschrikken. Laat je daar echter niet door tegenhouden, want fabrikanten van banden en wielen hebben het proces inmiddels stappen verbeterd. Daarnaast heeft tubeless rijden verschillende voordelen. Door de antilekvloeistof die in de band wordt gespoten, kun je vaak doorrijden als je lek rijdt. Daarnaast helpt het om de bandenspanning op het gewenste niveau te houden. Doordat je geen gebruikmaakt van een binnenband, profiteer je bovendien van een lagere rolweerstand. Als klap op de vuurpijl kun je met tubeless banden vaak met een lagere druk rijden, gezien er geen kans is op een stootlek. Gevolg is meer comfort bij een lagere rolweerstand, win-win!

Barkeeper

Dynamic ontwikkelt hun producten samen met verschillende profploegen. Een van hun meest recente producten is de sealant die de naam Barkeeper meekreeg. De profploegen waarmee Dynamic samenwerkt rijden tegenwoordig dus ook regelmatig tubeless. Onder meer in wedstrijden die het maximale van het materiaal vragen, zoals Parijs-Roubaix, maar ook tijdens de Tour de France bijvoorbeeld.

Dynamic valt graag op met zijn producten en dat is met deze Barkeeper niet anders. Bij een eerste blik op het flesje valt namelijk direct de kleur op. Waar de vloeibare latex van sealants doorgaans een witte kleur heeft, kiest Dynamic voor opvallend paars.

Op het flesje van de barkeeper lezen we dat Dynamic belooft gaten tot 7mm doorsnee te dichten. Daar moet je flink je best voor doen!

Montage

Iedereen die al eens vaker met een sealant gewerkt heeft, weet het: even schudden voor gebruik. De vezels in het goedje (Dynamic noemt het de Hi-Tec fiber deeltjes) zakken namelijk naar de bodem. Dus om het goed te laten werken, dien je voor gebruik even alles goed te verspreiden door het flesje enkele seconden flink heen en weer te schudden.

Bij het oppompen van de band, hoef je je niet in te houden. Dynamic belooft dat de Barkeeper zijn werk doet bij een bandenspanning tot 8 bar, wat behoorlijk wat is. Na het weer leeglaten van de band, is het tijd om de vloeistof via het ventiel in de band te spuiten. Voor de racefiets is ongeveer 30 tot 45 milliliter genoeg. Oftewel: het kleinste flesje van 100 ml kan je twee tot drie banden vullen. Na het opnieuw oppompen van de band is het tijd om te doen waar de band voor gemaakt is: een rit op de fiets.

Proef op de som

Om de kwaliteit van de vloeistof te testen, zijn er enkele zaken van belang. Allereerst natuurlijk het gebruiksgemak bij het tubeless maken. Daarnaast is het belangrijk dat de vloeistof lang meegaat. Ook niet onbelangrijk: hoe reageert de vloeistof bij een gaatje in de band en wat doet dit met de bandendruk?

De installatie verliep in ieder geval soepel. De sealant is milieuvriendelijk en bovendien veilig voor de huid. Dat is mooi meegenomen, want er zijn namelijk ook genoeg sealants op de markt met ammoniak. Dat is bij deze Barkeeper gelukkig niet het geval.

Doordat de vloeistof dikker wordt wanneer het met zuurstof in aanraking komt, zorgt het bovendien voor minder geknoei. Voor de test gebruikten we de 100ml versie, waar een handig tuitje op zit waarmee je de hoeveelheid die je in de band spuit prima kan doseren.

Voor een goede test is het helaas noodzakelijk dat je het materiaal af en toe even goed mishandelt. Bij het testen van een antilekvloeistof is het daarom onontkoombaar om eens een spijkertje door de band te slaan om te zien hoe de sealant daarop reageert. Het antwoord daarop is duidelijk: onder grote druk blijft de Barkeeper presteren en doet het waarvoor het gemaakt is. Het doorstaat de test met vlag en wimpel. Het gaatje wordt vlot en snel gedicht, met weinig verlies van vloeistof en druk.

Voordat we de band daadwerkelijk gingen bewerken, hebben we er fijne ritten op kunnen rijden. De vloeistof verspreidt zich goed over de band en hoopt zich niet op, waardoor je ten volle kan profiteren van de lagere rolweerstand.

De testperiode was voor ons helaas niet lang genoeg om een goed oordeel over te kunnen vellen over de gebruiksduur. Maar in de vier weken en ca. vijfhonderd kilometer waarin we de Barkeeper gebruikten, hadden we gelukkig geen last van uitdroging. Dynamic zelf geeft aan dat de Barkeeper van binnenuit conditioneert en daardoor langer dan zes maanden meegaat (bij latex is dit doorgaans al na drie maanden).

Conclusie

Samenvattend heeft deze Barkeeper een positieve indruk op ons achter gelaten. De montage verliep soepel, de Barkeeper doet wat het belooft en is als bijkomend voordeel ook nog eens milieuvriendelijk. Wanneer je op zoek bent naar een betrouwbare sealant, dan is de Dynamic Barkeeper een prima keuze.

De Barkeeper is verkrijgbaar in verpakkingen van 100, 250 en 1.000 milliliter. Oftewel: verpakkingen die geschikt zijn voor zowel eenmalig gebruik als voor grootverbruikers als werkplaatsen. Het kleinste flesje, van 100 milliliter, heeft een adviesprijs van 8,95 euro, waarmee het zich qua prijs prima positioneert. De grootverpakking van 1.000 milliliter kost 34,99 euro.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.