Review: Fietsen vervoeren zonder trekhaak met de Seasucker
Foto's: Marcel Koch
woensdag 10 januari 2018 om 15:00

Review: Fietsen vervoeren zonder trekhaak met de Seasucker

Wanneer je regelmatig dezelfde fietsroutes rijdt, is het voor de afwisseling wel eens leuk om nieuwe wegen buiten jouw vaste fietsgebied te ontdekken. Dat doe je natuurlijk bij voorkeur op jouw eigen, vertrouwde materiaal. Het vervoeren van de fiets kan daarbij voor een hoop gedoe zorgen. De fietsendragers van Seasucker beloven dit makkelijker te maken.

SeaSucker is een Amerikaans merk dat zijn oorsprong kent in de vissport. Het maakt gebruik van een systeem waarbij de fietsendrager door middel van cups vacuüm op het dak van de auto wordt bevestigd. De 150 mm grote cups kennen een trekkracht van 95 kilo.

De SeaSucker heeft verschillende uitvoeringen: de Talon, de Mini Bomber en de Bomber, die respectievelijk één, twee en drie fietsen kunnen vervoeren. Er is voor professioneel gebruik zelfs een model in ontwikkeling voor negen fietsen, wat door profploegen in de Ronde van Californië al gebruikt is.

Mijn interesse werd gewekt doordat er niets extra’s nodig is om het systeem te bevestigen. Ik beschik niet over een trekhaak of dakrails, waardoor dit een ideale oplossing lijkt. Alsnog fietsen op het dak vervoeren bespaart daardoor ruimte in de koffer. Toch was ik best huiverig om dit product te gaan testen. Een racefiets behoort toch tot jouw meest kostbare bezittingen en het zou een kleine ramp zijn wanneer daar iets mee zou gebeuren. Dit filmpje waarbij de SeaSucker bevestigd is op een rallywagen, trok mij over de streep. Wanneer het systeem stand houdt op een hobbelig parcours vol hindernissen, dan moet het een ritje over de Nederlandse snelwegen ook wel overleven.

De SeaSucker bestaat uit twee losse gedeeltes. Op het voorste gedeelte wordt het voorwiel vastgezet. Voor steekassen is er een losse adapter verkrijgbaar. Op het achterste gedeelte rust het achterwiel. Standaard wordt er een versie met een klittenband-strip meegeleverd, maar er is ook een versie met een kliksysteem verkrijgbaar. De drager kent een maximaal laadvermogen van 20 kilo per fiets, wat voor een racefiets voldoende moet zijn.

Voor de test maakten wij gebruik van de Mini Bomber, de versie voor twee fietsen. De installatie van de drager verloopt zonder noemenswaardige problemen. De logische manier waarop het systeem bevestigd moet worden, geeft het gevoel dat het op natuurlijke wijze verloopt. Om te controleren of alles goed vast zit, zijn er drukknoppen met een oranje hals bedacht. Na enkele keren pompen verdwijnt het oranje gedeelte en weet je zeker dat alles goed vast zit. Handig ter controle bij de installatie, maar ook een extra geruststelling onderweg.

De drager heb ik vastgezet op een dak met een klein beetje reliëf. Dat zorgde voor een klein, maar niet onoverkomelijk probleem. Doordat je vrij bent om wat te schuiven en de SeaSucker anders te positioneren, kan er al vrij snel een geschikte positie gevonden worden. De SeaSucker is dan ook geschikt voor vrijwel alle auto’s. Al met al gaat het vrij snel en duurt het de eerste keer slechts enkele minuten. Binnen tien minuten was ik klaar voor vertrek.

Hoewel de bevestigde fietsen onderweg veel wind vangen, staan ze na een ritje van 150 kilometer nog steeds even stabiel bevestigd als bij het vertrek. Ook de ontmanteling verloopt buitengewoon soepel. Door je vinger tussen het dak en de cup te steken, wordt de druk weggenomen en kan de SeaSucker gemakkelijk weer verwijderd worden. Er bleef een kleine afdruk achter op het dak, maar bij het wassen van de auto was deze snel weer verdwenen. Bijkomend voordeel is dat de SeaSucker door het compacte formaat weinig opbergruimte in beslag neemt. Klein nadeel is dat er geen slot of diefstalbeveiliging op zit.

Kortom, de SeaSucker zorgt ervoor dat uitstapjes met de fiets voortaan makkelijker kunnen verlopen. Voor fietsers die zonder al te veel gedoe hun fiets willen vervoeren, is dit systeem een aanrader. De prijs varieert van € 389,- voor de Talon tot € 759 voor de Bomber. Het is daarmee geen goedkope oplossing, maar de flexibiliteit, lange levensduur en het feit dat je niet hoeft te investeren in een trekhaak maakt een aanschaf het overwegen waard.

Verantwoording:
Deze review is tot stand gekomen in samenwerking met distributeur ICC. Wij kregen de Seasucker in bruikleen en hebben deze na afloop teruggegeven. Als tegenprestatie hebben wij onze ervaringen in dit artikel verwoord.

RIDE Magazine
3 Reacties
12 januari 2018 17:15
Goed doordacht. Echter prijs komt voor 2 fietsen toch in de buurt van de prijs van een trekhaak en die heeft meer mogelijkheden! Anders zou ik er wel voor gaan.
15 januari 2018 15:36
plus dat verbruik met een positie achter de auto mogelijkerwijs een stuk beter is dan op het dak.
24 januari 2018 09:55
Qua aerodynamica en dus brandstofverbruik heb ik zo mijn twijfels.
Wel leuk idee !

Om te reageren moet je ingelogd zijn.