Scott lanceert vernieuwde Addict RC klimfiets: lichter dan UCI-limiet
Materiaalzone Scott heeft vandaag de Addict RC van een langverwachte update voorzien. Die fiets dateerde uit 2019 maar is nu weer onder handen genomen door het Zwitserse bedrijf. En behoorlijk ook, want de frameset is maar liefst 300 gram lichter geworden dan zijn voorganger.
Dat komt mede door inspiratie uit hun eigen productie van mountainbikes. Zo hebben ze de technieken waarmee ze het carbon in een mal plaatsen en deze verhitten, vernieuwd. Daarbij is onder gekeken naar vormgeving van de binnenzijde van het frame en de overgangszones van verschillende buizen. Simpel gezegd is het frame daardoor nóg nauwkeuriges geproduceerd: er zijn geen ‘rimpels’ of bultjes aan de binnenzijde van het frame zichtbaar, terwijl ieder beetje overbodig epoxylijm uit het frame is getrokken.
Het resultaat van dat proces is een frame wat qua materiaal compacter is, doordat het op sommige plekken slechts 0,6 millimeter dik is. Tegelijkertijd zijn ersterke buizen tot stand gekomen in dat proces, zonder overbodige versterkingen, wat weer een gewichtsbesparing heeft opgeleverd zonder in te boeten op stijfheid.
Dat heeft zelfs een significante impact gehad, want de frameset weegt door een reductie van 300 gram nog maar 640 gram. Daardoor is de lichtste fiets in het assortiment van Scott voortaan zó licht, dat deze niet in UCI koersen gebruikt kan worden: de Addict RC Ultimate (afgemonteerd met SRAM RED AXS en Syncros Capital SL 40mm wielen) weegt slechts 5,9 kilogram.
Ook bij de cockpit is wat gewichtsbesparing geboekt. De Syncros IC-R100-SL Cockpit is net als bij het frame van minder materiaal gemaakt dan zijn voorganger, in dit geval dankzij een nieuw bevestigingssysteem en een optimalisering van de carbon lagen. Het stuur is als resultaat daarvan 40 gram lichter geworden, maar even stijf gebleven. Zelfs de houder voor je fietscomputer is vederlicht, met slechts 12 gram.
Niet alleen lichter
Naast een lager gewicht, is er gekeken naar een vernieuwde geometrie. Daardoor heeft de fiets onder meer ruimte voor bredere banden, tot 34 millimeter. De vernieuwde geometrie is zo ontworpen dat de fiets reactief is voor scherpe bochten en snelle stuurbewegingen, zonder nerveus te worden in sterke wind of op hoge snelheid. Zo kan je dus rap klimmen, maar ook op hoge snelheid weer afdalen met vertrouwen.
Een ander thema wat bij de ontwikkeling van de Addict RC van belang was, is comfort. Dat wordt enerzijds verbeterd door ruimte te bieden aan bredere banden, maar ook door een vernieuwde zadelbuis. Deze heeft dunnere wanden wat extra flexibiliteit oplevert en daarmee het comfort moet vergroten. Die stuurpen, de SP-R101-CF zou door een soort inkeping aan de achterzijde ook bij moeten dragen aan betere schokdemping.
Om het gebruiksgemak van de fiets te vergroten zijn een groot deel van boutjes op de fiets gestandaardiseerd naar Torx-25. Om te zorgen dat je altijd die boutjes los of vast kan draaien, is er een T25-sleuteltje in de fiets geïntegreerd. Deze is in de uiteinden van het stuur verstopt.
De nieuwe Scott Addict RC is beschikbaar in een vijftal verschillende modellen. Het topmodel, de Addict RC Ultimate is voorzien van SRAM RED AXS en Syncros Capital SL 40mm wielen. Het instapmodel, de Addict RC 30, komt met Shimano 105 Di2 en Syncros Capital 1.0 40mm wielen.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.