SMITH Trace MIPS fietshelm: Dubbel zo veilig

Door , vrijdag 22 maart 2019 om 10:00
SMITH Trace MIPS fietshelm: Dubbel zo veilig

Foto's: Joris Knapen

Een helm is als het goed is een onmisbaar onderdeel van jouw fietsuitrusting. Het biedt de noodzakelijke bescherming wanneer een val onontkoombaar is. Tijdens een bezoek aan Velofollies trok het merk SMITH mijn aandacht. We gingen op zoek naar het verhaal achter de opvallende SMITH Trace.

Tegenwoordig start ik niet meer aan een fietsrit zonder een helm. Maar ik moet eerlijk bekennen: vroeger dacht ik daar makkelijker over. Wanneer ik er alleen op uit ging, vond ik dat overbodig. Wanneer je goed oplet, lukt het vast wel om wanneer het nodig is te corrigeren. Totdat het natuurlijk een keer mis ging. Toen ik moest uitwijken op een glad stukje wegdek, gleed plotseling mijn achterwiel weg. Elf hechtingen later nam ik mij voor om nooit meer zonder helm op een (race)fiets te stappen.

SMITH
SMITH zal niet bij iedereen direct een belletje doen rinkelen. Het uit de Verenigde Staten (Portland, Orgeon) afkomstige bedrijf maakte sinds de jaren ’60 furore met brillen en helmen voor de skisport. In Noord-Amerika is het zelfs marktleider in dit segment. Ongeveer tien jaar geleden begon het zich ook toe te leggen op de fietsmarkt. Vorig jaar waren de profs van UnitedHealthcare uitgerust met helmen van SMITH. In de Benelux wordt het merk sinds kort verdeeld door het Limburgse Tehava.

SMITH Trace Koroyd

Extra bescherming met Koroyd
Zoals gezegd, deze SMITH Trace trekt de aandacht. Naast de matzwarte buitenkant kan je niet om de felgroene binnenkant heen. Deze schaal is ongeveer een centimeter dik en ziet er van dichtbij uit als de honingraatstructuur van een bijenkorf. Dit is niet alleen voor de sier en heeft ook daadwerkelijk een functie. Dit uit duizenden buisjes bestaande gedeelte (dat ook wel doet denken aan een stapel rietjes) maakt gebruik van de gepatenteerde Koroyd technologie.

Bij een eventuele botsing fungeren deze flinterdunne buisjes als kreukelzone. De kracht wordt geabsorbeerd en de impact op jouw hoofd (en kans op letselschade) wordt daarmee verminderd ten opzichte van de traditionele EPS-schuimen die in de meeste helmen zitten. Koroyd wordt niet heel vaak gebruikt bij fietshelmen. Dat komt omdat de makers het exclusief willen houden. Behalve bij SMITH is het enkel terug te vinden bij de helmen van Endura.

MIPS
Wanneer we de helm aan de binnenkant bekijken, zien we hier ook het alom bekende MIPS-systeem. MIPS (Multidirectional Impact Protection System) is een technologie dat bij een val ervoor zorgt dat de schaal binnenin de helm meebeweegt. Dit verdeelt de druk en zorgt ervoor dat niet alle energie die door de klap vrijkomt op één plek geconcentreerd wordt. Tijdens het fietsen merk je hier gelukkig niets van.

Twee systemen die ervoor zorgen dat je bij een eventuele val optimaal beschermd bent. Een veilig gevoel, maar wat hebben al die functies voor invloed op het comfort?

Prettige pasvorm
Tijdens de eerste rit valt direct op dat de helm fijn aanvoelt. Vooraf vroeg ik mij af of de Koroyd-schaal invloed zou hebben op het comfort, maar de binnenkant voelt vanwege de kussentjes en de schaal ertussen zacht aan.

De helm zat eigenlijk bij de eerste keer zo goed als prima, maar door het Vaporfit wieltje aan de achterkant is het aanpassen van de pasvorm een fluitje van een cent.

Ten opzichte van voorloper Overtake heeft de Trace een slanker ontwerp gekregen. Aerodynamica is niet het belangrijkste aspect van deze helm en voor mij als recreatieve fietser ook geen onderwerp waar ik veel aandacht aan besteed. Desondanks heb ik aan deze Trace helm geen nadelen kunnen ontdekken. Voor wie veel waarde aan aero hecht, heeft SMITH met de Ignite ook een aerohelm in het assortiment.

Goed geventileerd
De helm is voorzien van 19 ventilatiegaten, waarvan een deel wordt afgedekt door de Koroyd-schaal. Hoewel ik de helm alleen heb kunnen testen in enigszins kil Hollands winterweer, ondervond ik wat betreft de ventilatie hier geen hinder van. Logisch eigenlijk: het zijn immers talloze kleine gaatjes die de lucht doorlaten.

Klein nadeeltje is wel dat ik hierdoor op het eerste gezicht niet mijn bril in de gaten mijn helm kan steken. Een nadere inspectie leert dat er tussen de binnen- en buitenkant aan de uitersten precies genoeg ruimte vrij is gehouden voor brillenpootjes. Mooi opgelost!

Conclusie
De SMITH Trace MIPS is een fijne helm zonder overbodige toeters en bellen. De nadruk ligt op de veiligheid, zonder concessies te doen aan andere belangrijke aspecten zoals comfort en ventilatie. In het Nederlandse winterweer van de afgelopen weken voldeed deze helm prima.

De Large versie die ik getest heb woog 314 gram. Daarmee is het niet de lichtste helm op de markt, maar storend is het niet. Ik heb de helm – gelukkig – niet op een daadwerkelijke val getest.

De felgroene binnenkant maakt de helm minder goed te combineren met andere delen van de outfit. Voor de modebewuste lezers onder ons is er goed nieuws: er zijn onder meer ook volledig zwarte en volledig witte uitvoeringen beschikbaar.

De helm is verkrijgbaar voor € 249,95. Dat is voor een high-end helm geen gekke prijs. Nieuwsgierig? De helm is te koop bij verschillende winkels in Nederland. Daarnaast is hij in principe bij iedere fietsenwinkel te bestellen. Bovendien is de SMITH Trace volgende week op WielerFlits te winnen.

Verantwoording:
Wij hebben van Tehava een helm gekregen om te testen en mogen deze ook houden. Daarnaast is er een exemplaar beschikbaar gesteld voor een winactie. Er is geen bedrag betaald voor plaatsing van dit artikel.

Dit artikel delen:

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.