Specialized Diverge : Een gravelbike die nieuwe wegen opent

Specialized Diverge : Een gravelbike die nieuwe wegen opent

Foto's: Joris Knapen

Door Daan van den Berg
dinsdag 5 januari 2021 om 17:00

De gravelbike is aan een enorme opmars bezig. Steeds meer merken verkopen deze allround-fietsen waarmee je praktisch overal uit de voeten kunt. Maar is die veelzijdigheid tegelijkertijd niet een valkuil? Specialized leende ons een Diverge en we mochten zelf eens kijken waartoe deze fiets in staat is.

Een racefiets en een mountainbike. Dat zijn de twee fietsen die ik altijd, waar ik ook woon, in de schuur heb staan. Waar ik vroeger vooral in de winter de MTB pakte en in de zomer de racefiets, is het nu zelfs zo dat ik ook in de zomer vaak in het bos op één van de vele singletracks te vinden ben.

Tot een paar jaar geleden was er nog een derde fiets die niet kon ontbreken: een crossfiets om veldritten, wedstrijden of toertochten mee te rijden. Die fiets verdween uit mijn collectie toen de MTB-routes in mijn omgeving (Utrechtse Heuvelrug) veranderden in uitdagende singletracks. Die zijn nu eenmaal veel beter te doen op een mountainbike.

Toen ook nog eens de 29’er werd geïntroduceerd, was daar dus een fiets waarmee je hard door het bos kan rijden en ook nog eens wendbaar genoeg bent om de singletracks aan te vallen. De 29’er maakte de crossfiets, in het bos bij mij in de buurt, overbodig. Het was namelijk zo dat de bospaden, waar je in theorie prachtig zou kunnen crossen, verboden werden voor de fiets. Onder het motto, de fietsers de singletracks en de wandelaars de bospaden werd dat ‘eerlijk’ verdeeld.

Vanuit mijn woonplaats Veenendaal liggen naast de Utrechtse Heuvelrug ook de Veluwe en de Betuwe binnen handbereik. Gebieden die bekend staan om hun mooie gravelwegen of bospaden. Volgens Specialized de ideale ondergrond voor de Diverge.

‘De leukste fiets ooit gemaakt’

Het is niet mijn eigen tekst, maar Specialized noemt de Diverge de leukste fiets ooit gemaakt. Daarmee leggen ze de lat hoog, want Specialized heeft mij toch al vaak een hele leuke fiets geleend. Wat te denken van de Crux waarmee we het veldritparcours in Namen mochten aanvallen, of de Creo waarmee we op hetzelfde parcours opeens een motortje hadden. Dan heb ik het nog niet eens over de Venge, waarmee we rondom ‘s Heerenberg allemaal PR’s konden rijden. Veel sneller is een fiets niet gemaakt.

Dan de Diverge, een fiets waar ik vooraf mijn bedenkingen over had. Is gravel een blijvertje of een slimme truc van een gesmeerde marketing-afdeling? Ik heb met een MTB en een racefiets alle ondergronden toch wel gecoverd? De combinatie is de key in dit verhaal.

Goed op de weg, goed op het bospad. Dat is waar de Diverge in uitblinkt. Het is een fiets die eigenlijk op elke ondergrond goed aanvoelt. Je kan nu prima uren op de weg fietsen voordat je dat een bospad weet te bereiken. Iets wat je op een mountainbike minder snel zal doen. Daarmee wil je eigenlijk het liefst zo snel mogelijk het bos in.

Deze eigenschappen zorgen ervoor dat je met de Diverge letterlijk alle kanten op kan gaan. Rijd je op een strakke asfaltweg en zie je een weiland, bospad of grindpad, dan kan je zomaar besluiten erin te rijden. Probeer met een gravelfiets maar eens in en zo recht mogelijke lijn naar je bestemming te fietsen. Plezier gegarandeerd.

Shimano GRX

De Diverge is afgemonteerd met Shimano GRX, een nieuwe groep van de Japanse grootmeester die speciaal ontworpen is voor de gravelfietsen. Dat betekent dat er een aantal aanpassingen zijn gedaan. De shifters staan scheef. Dat zie je vooral als je recht voor de fiets staat. Hierdoor zijn ze goed vast te houden en blijf je grip houden. Doordat de remgreep iets hoger zit, verbetert dat ook weer de remkracht.

Waar veel off-road fietsen tegenwoordig de voorderailleur overslaan, is het bij de GRX-groep nog gewoon mogelijk om met meer kettingbladen te gaan rijden. Daar waar de shifters, remmen en voorderailleur veel gelijkenissen vertonen met de race-groepen, lijkt de achterderailleur op de MTB-groepen van Shimano. Vooral het knopje met daarbij ‘On’ vinden we ook terug op de derailleurs van de MTB onderdelen. Hiermee kan je de spanning aan en uit zetten. Vooral op ruig terrein is dit erg prettig. Wanneer de knop aanstaat, voel je bijna geen verschil met het schakelen. 

GRX is er in vijf verschillende groepen. Mechanisch heb je 2×10 (twee kettingbladen voor, 10 achter) 1×11 en 2×11. Ook zijn er twee Di2-groepen. Deze elektrische groepen zijn eveneens verkrijgbaar in 1×11 en 2×11

Future Shock vering

Mocht je onverhoopt toch een stukje singletrack meepakken of verandert het bospad plots in een rotsachtige wandelpad, dan heb je met de Future Shock vering een ideaal ‘hulpje’. Verwacht hier geen vering zoals bij een mountainbike, maar wel genoeg om het fietsen net iets smoother te maken. Vooral voor boomwortels en losliggend grind kan de vering ervoor zorgen dat je de klappen niet met je polsen, armen en schouders moet opvangen.

De Future Shock 2.0 zit onder de stuurpen. Het is dus je stuur dat ten opzichte van het frame beweegt. Met een knop bovenop kan je de vering precies instellen zoals jij dat wil.

Hoger, maar verder

Om de geometrie te vergelijken, heb ik de stack- en de reachmaten er even bijgepakt. Deze maten geven een beeld van hoe je op de fiets zit. Een diepe zit is minder comfortabel, maar sneller. Zit je korter, dan ben je wendbaarder.

De stack is de hoogte tussen het bracket en de balhoofdbuis. De reach is juist de afstand tussen het bracket en de balhoofdbuis. Oftewel, je trekt een horizontale lijn vanaf je balhoofdbuis en een verticale lijn vanaf het bracket. De lijn meet je tot waar die de andere lijn kruist. De verticale lijn is de stack, de horizontale lijn de reach. Deze twee maten zijn de snelste manier om verschillende fietsen te vergelijken.

Nu zegt dit niet alles, want met de lengte van je stuurpen en de stand van het zadel is je positie behoorlijk te beïnvloeden. De afgelopen weken reed ik op een maat 58. In deze maat heeft de Diverge een stack van 63,4 cm en een reach van 40,1 cm.

Ter vergelijking: de Crux, de crossfiets van Specialized heeft een stack van 59,7 en een reach van 39,5 cm. Om de vergelijking compleet te maken hebben we ook de Venge, de meest aerodynamische wegfiets van Specialized, erbij gepakt. Deze heeft een reach van 40,5 en een stack van 58,1 cm. De Roubaix – die we recent ook hebben mogen testen – heeft een reach van 39,2 cm en een stack van 63 cm. Dat is te vergelijken met die van de Diverge, maar over de verschillen straks meer.

We kunnen dus concluderen dat je op een Diverge best comfortabel zit. Doordat de stack vrij hoog is, zit je stuur ook aardig hoog. Doordat de reach niet extreem kort is, blijf je voor je gevoel nog redelijk race-achtig op de fiets zitten. Dit zorgt ervoor dat de geometrie geschikter is voor de langere afstanden dan bijvoorbeeld de Crux, waar je vrij kort en agressief op je stuur zit. De Crux is wendbaar, super stijf en is vooral bedoeld om een uurtje keihard op te rijden. De trapas zit bij een Crux een stuk hoger terwijl de wielbasis weer een stuk korter is. De Crux is dus ontzettend wendbaar, maar een stuk minder comfortabel. Dit is volgens mij ook meteen het belangrijkste verschil met een crossfiets. De Diverge is uitermate geschikt om uren achter elkaar te fietsen. Dit maakt de fiets perfect om de wereld te ontdekken.

Roubaix vs. Diverge

Met de Roubaix, de fiets waarmee Philippe Gilbert Parijs-Roubaix wist te winnen, zijn er wat geometrie betreft een paar kleine verschillen. Met name de lengte van de gehele fiets. De wielbasis is bij de Diverge ongeveer 4 cm langer. De grote verschillen zitten vooral in de rest van de specificaties. Zo kan je op een Diverge maar liefst 47 mm brede banden monteren, terwijl je bij de Roubaix niet verder moet gaan dan 33 mm. Ook heeft de Diverge zes plekken om bidonnen te monteren, kan je een hoop tassen kwijt en zit er zelfs een gat in het frame om wat reserve-materiaal op te bergen. Onder de bidonhouder zit een klepje. Zodra je die eraf trekt heb je een opbergvakje. Een paar banden, gereedschap of zelfs regenjasje passen daar prima in.

Tenslotte zijn bij een gravelbike ook de banden van groot belang. Op de Diverge die wij kregen zitten Pathfinders gemonteerd. Banden speciaal gemaakt voor de gravelfiets. De banden zijn verkrijgbaar in 47, 38 en 42 mm. Voor ieder wat wils.

Eindoordeel

Toen de Diverge in mijn garage kwam te staan, had ik het in het begin lastig om te in te schatten wanneer ik deze nu het beste kon kiezen. Voor de weg was het duidelijk, dan pakte ik mijn wegfiets. Hoge velgen erin en de stijfheid van het frame zorgen ervoor dat je altijd rechtdoor wil gaan. Als ik hier in de buurt het bos in ging pakte ik de mountainbike. Op mijn 29’er kon ik de singletracks goed aan en de afstand van mijn achterdeur naar de eerste route is op een MTB te overzien.

Maar nu ik een tijdje op de Diverge heb gezeten, besef ik dat er ook heel veel tussenin zit. Met de Diverge is het bos wat eigenlijk te ver is om op de MTB te bereiken opeens binnen handbereik. Op de weg fietsen is met een Diverge bepaald geen straf en ook op singletracks kan de fiets nog aardig uit de voeten. Dankzij het veersysteem kan je nog aardig wat hobbels aan. Met name op bospaden komt deze fiets tot zijn recht. Bospaden met gravel, maar ook de kleine zandpaadjes tussen de bomen. Zelfs een stuk grasveld is voor een Diverge geen probleem.

Met de Diverge leerde ik in korte tijd heel veel nieuwe wegen kennen. Waar ik in het begin nog vooraf routes maakte, was dat later niet meer nodig. Ik fietste naar een bos en besloot pas op een splitsing of kruispunt waar ik heen ging. Na een paar uur bekijk ik wel waar ik terecht ben gekomen en bedenk ik de mooiste route richting huis.

Deze manier van fietsen geeft je nog meer vrijheid dan de racefiets of mountainbike je al geeft. Je kan met de Diverge alles wat je op een wegfiets kan en dan nog net ietsje meer. Singletracks kunnen, maar is in vergelijking met de mountainbike geen aanrader. Op alle overige offroad-ondergronden is de Diverge heer en meester. Een comfortabele fiets waarmee je niet alleen de rest van de wereld, maar ook je eigen regio opnieuw kan ontdekken.

De S-Works Diverge kent een prijskaartje van € 9.999,-. Een los frame is verkrijgbaar voor € 3.799,-. Een aardige investering, maar daar krijg je dan heel wat nieuwe keuzemogelijkheden voor terug.

Verantwoording:
Specialized is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform. Dit artikel is in samenwerking met Specialized tot stand gekomen. Het artikel is geschreven door een redacteur van WielerFlits

Dit artikel delen:

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.