Specialized halveert bandenassortiment en onthult ‘snelste WorldTour-band’
foto: Specialized
dinsdag 11 maart 2025 om 18:00

Specialized halveert bandenassortiment en onthult ‘snelste WorldTour-band’

Materiaalzone Specialized heeft hun volledige bandenassortiment van een flinke update voorzien. Daarbij is het totale aanbod van maar liefst 256 aparte banden gereduceerd tot 122 modellen. Desalniettemin onthult het Amerikaanse merk vandaag een vijftal nieuwe banden, waaronder de nieuwe Rapidair TLR, wat volgens hen de snelste band in de WorldTour zou zijn.

Het is ondertussen een bekend verhaal. Na de explosie die de wielerindustrie tijdens de Covid-19 pandemie, zakte de verkopen weer in en kregen veel wielermerken te maken met voorraadoverschotten. Ook nu speelt dat veel wielermerken nog parten, die daardoor tevens kampen met financiële problematiek.

Ook Specialized kreeg te maken met dergelijke voorraadoverschotten, waarna ze besloten van de nood een deugd te maken. Dat wil zeggen: het Amerikaanse merk heeft een kritische blik geworpen op alle banden die ze produceren en dat gehele assortiment herzien. Behoorlijk ook, want ze hebben het totale aantal SKU’s (unieke producten) meer dan gehalveerd, van 256 naar 122.

Daarbij is gekeken naar de banden die echt belangrijk waren. Het was niet meer nodig om voor iedere specifieke toepassing een aparte band te hebben, maar ze wilde de focus hebben op de banden die ‘er echt toe doen’. Dat betekent dus ook dat de banden die overblijven in het gereduceerde assortiment ook écht goed moeten zijn, zo vertelde het merk tijdens een online presentatie waar onder meer WielerFlits aanwezig was.

De verschillende nieuwe wegbanden – foto: Specialized

Gelijktijdig hebben ze daarom een aantal banden vernieuwd, waaronder de Turbo, Rapidair en Mondo wegbanden. Daarbij was er één duidelijk doel: de banden sneller maken. Dat is ook gelukt, als we het Amerikaanse merk moeten geloven, want zowel de rolweerstand als het gewicht van de banden zou zijn verlaagd.

De Rapidair is volgens ingenieurs van Specialized nu zelfs de snelste band die in het WorldTour-peloton wordt gebruikt. Een nieuw patroon op het loopvlak zou zorgen voor een verbetering op het vlak van aerodynamica, terwijl het ook de rolweerstand verlaagt. Door een nieuwe constructie, waarbij het aantal lagen van het karkas is verminderd, zou het gewicht dan weer lager zijn. De band is beschikbaar in breedtes van 26 millimeter (220 gram) en 28 millimeter (230 gram).

Ondertussen maakt de band nog steeds gebruik van twee verschillende rubbercompounds: de snelle T2 compound op het loopvlak en de T5 compound, met iets meer grip, op de schouders van de band. Alle vernieuwingen bij elkaar genomen zou er sprake zijn van 3 watt minder rolweerstand, 2 watt minder lichtweerstand en zou de band 25 gram lichter zijn, goed voor 33 seconden tijdswinst over 40 kilometer bij een snelheid van 45 kilometer per uur, volgens Specialized.

foto: Specialized

Ook de Turbo wegband is van wat wijzigingen voorzien. Waar de Rapidair volledig om snelheid draait, is de Turbo volgens Specialized iets meer allround, ze noemen het zelf de ‘go to tubelessband’ omdat hij snel zou zijn maar ook wat betere lekbescherming biedt. Een iets ander patroon op het loopvlak heeft ook hier gezorgd voor lagere rolweerstand, terwijl hij ook 20 gram lichter is geworden.

Nieuwe gravelbanden
Naast de wegbanden zijn ook verschillende mountainbike- en gravelbanden geüpdatet. Bij het gravelsegment is er vooral gekeken naar de rijkwaliteiten van de banden. Zowel de Pathfinder (35, 40 & 45 millimeter) als de Tracer (40, 45 & 50 millimeter) en Terra (45 & 50 millimeter) banden worden daarom in andere breedtematen uitgebracht. Daarbij zijn ze allemaal voorzien van hetzelfde karkas, waar dat voorheen nog per band verschilde. Dat nieuwe karkas zou even snel zijn als zijn voorganger, maar wel significant beter beschermen tegen lekrijden.

foto: Cor Vos

Bij de Pathfinder zouden de noppen op de schouder van de band vooral zorgen voor betere grip en controle doordat ze meer contact hebben met het wegdek in bochten of bij andere stuurbewegingen. “De Pathfinder had al goede rolweerstand, maar het was wel een ballon die op hoge snelheid wat onrustig werd; hij is nu veel stabieler in bochten”, vertelt Peter Kraaijvanger van Specialized ons.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.