Tadej Pogacar gespot met aerodynamische ondershirt: de volgende aero-revolutie?
Zichtbaar aan de onderkant van Pogacar's mouwen: de Rule 28 Aero Base Layer - foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
zaterdag 25 maart 2023 om 08:00

Tadej Pogacar gespot met aerodynamische ondershirt: de volgende aero-revolutie?

Materiaalzone Profploegen en hun coureurs gaan steeds verder in de zoektocht naar snelheidswinst. Hoogtestages, optimale voedingsschema’s en materiaalinnovaties behoren tot een lange lijst aan methoden die ploegen hanteren om sneller te fietsen. Daar kunnen we nu ook een aerodynamisch ondershirt aan toevoegen, lijkt het.

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Aerodynamica is een hot topic in de wielersport. Logisch, want als je de luchtweerstand op de fiets weet te verminderen kan je harder gaan zonder extra inspanning te leveren. Gratis winst dus, in feite. Zo ontwikkelde Castelli eerder al het ondertussen verboden Body Paint 4.0-pak en maakte Lotto-Soudal gebruik van een tegenwoordig eveneens verboden Speed Gel op de benen.

Op het Body Paint 4.0-tijdritpak van Castelli, zaten op de mouwen bolletjes voor aerodynamische winst – foto: Cor Vos

Nu heeft het Britse Rule 28 onderkleding ontwikkeld die voor aerodynamische winst kan zorgen, maar binnen de regelgeving van de UCI valt. Het betreft een soort crop top – of bijna een BH zelfs – die op de mouwen van reliëf is voorzien. Wanneer deze onder een strak koerspak of tijdritpak wordt gedragen, zorgt dit patroontje voor aerodynamische winst. Het huidige model is speciaal ontwikkeld voor snelheden tot 60 kilometer per uur, terwijl er nu ook een model voor snelheden boven de 60 per uur in ontwikkeling is, voor baan- en wegsprinters.

Maas in de wet
Daarmee rekt het ondershirt de regels van de UCI behoorlijk op, want in artikel 1.3.033 van de UCI regelgeving, valt het volgende te lezen: ‘kledingstukken mogen de gestalte van de renner niet wijzigen en elk niet-essentieel element, waarvan het doel niet uitsluitend kleden of beschermen is, is verboden. Dit geldt ook voor materiaal of substantie op het lichaam of kleding aangebracht, wat op zichzelf geen kledingstuk is.’

Verder wordt er ook gesteld dat ‘modificaties aan de ruwheid van de oppervlakte van de kleding zijn toegestaan, maar mogen enkel het resultaat zijn van het naaien, weven en assembleren van de stof. Veranderingen in de ruwheid van het oppervlak moeten worden beperkt tot een profielverschil van maximaal één millimeter.’

Doordat het een kledingstuk op zichzelf is en het een ondershirt betreft maar dus niet de oppervlakte van een shirt zelf aanpast, lijkt Rule 28 hier een kleine maas in de wet gevonden te hebben.

Sam Calder, oprichter van Rule 28, maakt zich geen zorgen over de legaliteit van het ondershirt, vertelt hij aan WielerFlits. “De ribbels zijn onderdeel van de constructie, het is niet achteraf toegevoegd zoals bij andere kledingstukken wel het geval was. De UCI is ook op de hoogte van deze onderkleding en hebben geen plannen om het te verbieden” stelt hij.

Want, het kledingstuk heeft een officieel registratieproces doorlopen bij de UCI. “Ze zijn aan officials gepresenteerd als onderdeel van een goedkeuringsproces voor materiaal voor de Olympische Spelen van Parijs in 2024. De UCI focust daarin meer op buitenlagen van kledij, zoals sokken en koerspakken. Ze zien dit als een standaard laag onderkleding en hebben het niet verder onderzocht dan andere onderkleding.”

Profcoureurs
Verschillende profcoureurs zijn afgelopen en dit seizoen in koers al gespot met het bijzondere kledingstuk. Zo gebruikte Magnus Sheffield het tijdens de Tour Down Under, droeg George Bennett het tijdens de Tirreno-Adriatico en is Tadej Pogacar er al meermaals mee gezien.

Onder de mouwen van Magnus Sheffield zijn de ribbeltjes van de Rule 28 Aero Base Layer zichtbaar – foto: Cor Vos

Volgens Calder is de lijst profs en profploegen die er gebruik van maken overigens nog vele malen langer, al is er nog niet sprake van officiële samenwerkingen. “Dat komt vooral omdat kledingsponsors ploegen grof geld betalen en dan niet meer happig zijn op andere partijen die nog kleding leveren. Team UAE heeft ze zelf aangeschaft en onze logo’s er vanaf gehaald.”

Het heeft er alle schijn van dat de aero-bh dus een blijvertje is, al is de vraag ook in hoeverre het gemeengoed gaat worden. Op dit moment lijkt het gebruik ervan nog eerder uitzondering dan de regel, maar in de onaflatende zoektocht van profploegen naar snelheidswinst zou het niet onlogisch zijn als op termijn het halve peloton met de aerodynamische onderkleding rijdt.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.