Velofollies is terug en dit viel ons op tijdens de Belgische wielerbeurs

Velofollies is terug en dit viel ons op tijdens de Belgische wielerbeurs

foto: Kike Molares van Twotone

maandag 23 januari 2023 om 16:42

Na twee jaar afwegzigheid door de coronacrisis, vond dit weekend Velofollies weer plaats in Kortrijk. Met meer dan 200 exposanten was een groot deel van de internationale wielermarkt aanwezig en was er dus een hoop materiaal om likkebaardend te aanschouwen. WielerFlits zet een aantal noviteiten en opvallende producten op een rij.

Ere Genus
Nieuwe producten werden er dit weekend eigenlijk maar weinig getoond, maar één bedrijf dat de beurs aangreep om nieuw materiaal te lanceren, was Ere Research. Met de Ere Genus wielset lanceerde ze een hoogwaardige carbon wielset met velgdieptes van 30, 45 of 65 millimeter. Met een gewicht van 1188 gram is de carbon set van 30 millimeter bijzonder licht.

De wielen zijn beschikbaar met de platte aluminium Sapim CX Ray spaken of met Ere Carbon Aeris spaken. Maar, de wielen springen vooral in het oog door de bijzondere looks. Ze zijn namelijk niet voorzien van reguliere bestickering, maar in plaats daarvan heeft Ere ervoor gekozen kleurverschillen aan te brengen door een gestreept patroon middels een laser. Door in feite de toplaag van de lak weg te laseren, zijn er op de glanzende wielen enkele matte details zichtbaar. Dat ontwerp is geïnspireerd op de fameuze Frankenstrat gitaar van Eddie van Halen. Fraai!

KOGA Kinsei wegfiets
Een kleine maand geleden lanceerde KOGA de vernieuwde baanfiets voor de Nederlandse selectie. Nu is ook de Kinsei wegfiets gelanceerd. De nieuwe aerodynamische wegfiets is geïnspireerd op het frame-ontwerp van de Kinsei baanfiets, want door versoepeling van UCI regelgeving kunnen buizen van racefietsen tegenwoordig een stuk groter zijn. Om de fiets geschikt te maken voor de weg, is de geometrie gewijzigd met het oog op verbeterd comfort.

De aerodynamische racer is in vier verschillende modellen beschikbaar. Alle uitvoeringen zijn voorzien van een elektronische schakelgroep en de kabels zijn volledig weggewerkt. Het topmodel – de Kinsei Pro – is voorzien van Shimano Dura Ace Di2 en carbon DT Swiss ARC-1100 wielen. De andere modellen zijn voorzien van Shimano Ultegra Di2, SRAM Rival AXS en Shimano 105 Di2.

C.B.T. Italia ‘Grak’ gravelfiets
Heel bekend is fietsenmerk C.B.T. Italia niet, maar met zijn leeftijd van ruim 72 jaar gaat het bedrijf al lang mee in de industrie. Tijdens Velofollies toonde het in Cuneo gevestigde bedrijf voor het eerst hun nieuwe gravelfiets, de Grak. Het is het eerste model gravelfiets dat C.B.T. Italia ontwikkelde.

De nieuwe C.B.T. Italia Grak gravelfiets – foto: C.B.T. Italia

Voorlopig is er één model van de Grak beschikbaar. Dat betreft een carbon frame, met een stuur en stuurpen van Decca, waar de kabels netjes onder zijn weggewerkt. De fiets is verder voorzien van SRAM Apex (1×11) en Mavic allround wielen. Het geheel weegt 9 kilo (bij maat 52) en is beschikbaar voor €3.110,-.

Classified
Classified produceert een innovatief schakelsysteem, waarbij ín de naaf twee versnellingen zitten die ook nog eens kunnen schakelen onder druk van maximaal 1.500 watt. Daarnaast maakt het de dubbele versnelling in de crankset overbodig, wat voordeel op het gebied van aerodynamica én gewicht oplevert. Compleet nieuw is het innovatieve schakelsysteem van Classified ondertussen niet meer (lees hier onze review), maar dit jaar kan wel eens een grote stap gaan betekenen voor het Belgisch-Nederlandse bedrijf.

In de naaf zit het schakelsysteem van Classified netjes weggewerkt – foto: Joris Knapen

Classified heeft een partnerschap met Uno-X en laten die nou net een wildcard gekregen hebben voor de Tour de France. Het is nog allerminst zeker dat de Scandinavische ploeg de Tour gaat rijden met de naven van Classified, maar de kans is aanwezig. Mits de coureurs en mechaniekers genoeg gewend zijn geraakt aan en vertrouwen hebben gekregen in het nieuwe systeem, zal het meegaan naar La Grande Boucle. To be continued dus…

PRO Vibe Superlight
In de onaflatende zoektocht naar lichtere onderdelen heeft PRO een nieuwe cockpit gelanceerd: de PRO Vibe Superlight. Het stuur en stuurpen zijn nog eens 75 gram lichter dan de voorheen lichtste cockpit van PRO. Afhankelijk van de breedte van het stuur en de lengte van de stuurpen, kan dat een cockpit zo licht als 224 gram opleveren.

Het stuur is gemaakt van UD T1100 carbon en is verstevigd met Innegra (een bepaald soort polymeervezel) om de impactweerstand te vergroten. Hierdoor moet de kans op onhertstelbare schade door valpartijen kleiner worden. Naast het lichte gewicht biedt de vergrootte bovenzijde van het stuur een comfortabele en ergonomische positie voor de handen, claimt PRO. Het stuur is beschikbaar in de breedtematen 380, 400 millimeter en 420 millimeter.

De PRO Vibe Superlight cockpit – foto: PRO

De nieuwe stuurpen is daarentegen gemaakt van een metaallegering, omdat dit lichter bleek dan het gebruik van carbon. De stuurpen is beschikbaar in lengtes van 70 tot 120 millimeter en heeft een hoek van ±6 graden, die zowel in een opgaande als neergaande oriëntatie gemonteerd kan worden naar wens van de gebruiker. De stuurpen is geschikt voor verschillende soorten kabelintegratie.

Dit artikel delen:

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.