Visma | Lease a Bike enthousiast over nieuwe SRAM-onderdelen: “Behoorlijke optimalisatie”
foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
donderdag 16 mei 2024 om 14:54

Visma | Lease a Bike enthousiast over nieuwe SRAM-onderdelen: “Behoorlijke optimalisatie”

Materiaalzone Woensdag lanceerde SRAM in de vorm van RED AXS hun nieuwe vlaggenschip. In het profpeloton gaan onder meer BORA-Hhnsgrohe, Lidl-Trek en Visma | Lease a Bike gebruikmaken van de nieuwe groepset. WielerFlits sprak met Jenco Drost, Head of Performance Equipment bij de geel-zwarten, over hun ervaringen met de nieuwe onderdelen.

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!
Alhoewel de groepset woensdag officieel werd gelanceerd, was hij al enkele weken te zien in het profpeloton. Onder meer tijdens de Ronde van Romandië en de Giro d’Italia maakten enkele coureurs van de Nederlandse ploeg gebruik van RED AXS, terwijl ze er in training al veel langer gebruik van maakten.

De eerste kennismaking met de nieuwe groep vond voor de ploeg namelijk al plaats toen ze met SRAM in gesprek waren over de samenwerking die ze begin 2023 aangingen. “Ze lieten toen al wat onderdelen zien en vertelden een beetje wat ze verwachtten te gaan doen met de nieuwe groepset. Toen konden wij niet enorm meer aansturen op de ontwikkeling want ze waren al twee jaar bezig, maar het was wel fijn om te zien dat er alweer wat beters aan zat te komen. We zagen toen al dat het een behoorlijke optimalisatie betrof en dat blijkt nu des te meer”, legt Drost uit.

Toen is er ook al wat feedback gegeven. “Bijvoorbeeld over het materiaal van de remgreeprubbers. En we hebben aangegeven dat we graag wat extra speling wilden tussen de remschijven en de remblokjes (die er is gekomen, red). Dat is handig om de kans op aanlopen van de remmen te verminderen. Bijvoorbeeld met wielwissels maar ook in de klassiekers waar er snel vuil tussen kan komen te zitten.”

Cian Uijtdebroeks en Tim van Dijke in actie tijdens de Giro d’Italia – foto: Cor Vos

“Grischa Niermann was vervolgens de eerste van onze ploeg die de onderdelen uitprobeerde. Hij fietst nog heel veel en we konden hem wat makkelijker ‘lastigvallen’ met de vuurdoop. De eerste coureur van ons die ermee reed, was Edoardo Affini. Daarna hebben we een diverse groep renners geselecteerd met verschillende formaten handen, om te horen of de vernieuwde ergonomie van de remgrepen voor iedereen beviel. Toen kregen we van Milan Vader bijvoorbeeld nog wat feedback over de positie van de nieuwe knopjes aan de binnenzijde van de remgreep.”

Sinds december afgelopen jaar rijden er constant minstens twee renners van de ploeg met de nieuwe groepset, om zoveel mogelijk informatie te verzamelen. “SRAM doet natuurlijk hun eigen tests, maar wij willen zelf ook ervaring opdoen”, vertelt Drost. En de reacties op de nieuwe onderdelen zijn eigenlijk unaniem positief. “De shifter-ergonomie is echt aanzienlijk verbeterd, die biedt hele fijne grip. Daar vindt niemand iets vervelend van. Ook qua remgevoel is het wat fijner omdat het sowieso lichter remt, maar ook omdat de hendel wat hoger scharniert.”

foto: Joris Knapen

Het nieuwe knopje wat is toegevoegd aan de remgrepen valt evengoed in de smaak. “Wij stellen hem standaard in als extra knopje om te schakelen, maar sommige renners bedienen hun Garmin ermee en andere kiezen ervoor dat ze hem voor de voorderailleur gebruiken. Dat laten we ook aan de renners zelf, wat ze daarmee doen.”

Ook Drost zelf ziet als performance manager enkele voordelen. “Het lagere gewicht is natuurlijk een flinke stap vooruit, evenals het feit dat de remmen beter te controleren zijn. En nog een laatste kleine vooruitgang is dat de kleinere vorm van de remgrepen niet alleen goed voor de ergonomie is, maar ook een klein aerodynamisch voordeel biedt.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.