Waarom XDS Astana met zeven verschillende kleuren reed in ploegentijdrit Parijs-Nice
Materiaalzone Het was een opvallend beeld in de ploegentijdrit van Parijs-Nice. De renners van XDS Astana werkten de beproeving tegen de klok af met verschillende kleuren handschoenen en sokken. Daar zit een idee achter: een speciaal kleurensysteem moet leiden tot nog betere aflossingen tijdens een ploegentijdrit.
Het idee komt uit de koker van Alex Dowsett. De inmiddels 36-jarige Brit – die eind 2022 een punt zette achter zijn carrière als profwielrenner – is sinds dit jaar als Performance Engineer actief voor de Kazachs-Chinese formatie. De voormalig werelduurrecordhouder hoopt de ploeg verder op weg te helpen op het vlak van onder meer aerodynamica en marginal gains.
Split second
“In een ploegentijdrit moet je je in een split second laten afzakken, om vervolgens weer in te pikken in de rij. Dat is een enorme inspanning. Renners doen dit aan hun eigen snelheid. Als je eenmaal in zesde of zevende positie rijdt, moet je opnieuw een enorme inspanning leveren om weer aan te haken en je positie in te nemen. Als je daar net niet in slaagt volgt er een derde, enorme inspanning om dit te corrigeren.”
“Als renner reageer je op impulsen, bewegingen of waarnemingen in je omgeving. Nog sneller dan als je daadwerkelijk op zoek bent naar een bepaald punt. Wat een ploegentijdrit zo lastig maakt, is dat de renners zo op elkaar lijken. Als coureur twijfel je dan in een split second: is dat nu Mike Teunissen of Harold Tejada?”

foto: Cor Vos
Daar heeft Dowsett nu iets op gevonden. “Het eerste wat je in een ploegentijdrit ziet bij een renner, is zijn of haar hand. Ik kwam vervolgens op het idee: waarom maken we niet gewoon zeven aparte handschoenen met een eigen kleur? Dan hoef je niet meer te scannen naar de renner in kwestie, of af te tellen, maar zoek je gewoon naar een specifieke kleur.”
De renners van XDS Astana zijn tijdens een ploegentijdrit zo makkelijk(er) uit elkaar te houden. Niet alleen aan de zeven verschillende handschoenen, maar ook de onderscheidende wielersokken. “Het heeft een klein voordeel, we moeten het ook zeker niet overdrijven. We boeken hiermee geen winst op aerodynamisch vlak, maar het is voor de renners en ploegleiders in de auto wel een voordeel”, besluit Dowsett.
🇫🇷 VIDEO: @ParisNice
🤨 What’s behind the colorful gloves 🧤 and socks 🧦 at today’s team time trial? Alex Dowsett reveals the secret ⤵️#ParisNice #XDSAstanaTeam pic.twitter.com/29uBMuRskf
— XDS Astana Team (@XDSAstanaTeam) March 11, 2025
Om te reageren moet je ingelogd zijn.