Dit moet je weten over bandenkeuze op de gravelfiets
foto's: Schwalbe
Ties Wijntjes
vrijdag 6 oktober 2023 om 10:19

Dit moet je weten over bandenkeuze op de gravelfiets

Materiaalzone Komend weekend staat in het Italiaanse Veneto het WK Gravel op het programma. Waar op de weg bandenkeuze al een trending topic is, is dat in gravelwedstrijden al helemaal zo. Maar, waar moet je eigenlijk rekening mee houden bij je keuze voor een setje banden op de gravelfiets?

Wel of geen noppen, 40 of 45 millimeter, met of zonder extra lekbescherming; de keuze is reuze als het aankomt op gravelbanden. Met een minstens even brede variëteit aan ondergronden waarover je kan fietsen met de gravelfiets, is door de bomen het bos soms niet meer te zien. WielerFlits ging in gesprek met Bas Leibrand, sponsormanager bij Schwalbe, om te achterhalen hoe je zelf een setje banden kiest voor je gravelfiets.

Waarom is bandenkeuze zo belangrijk op de gravelfiets? Wat is het effect van verschillende banden?
“Met de gravelfiets ga je van het harde asfalt af maar wil je alsnog grip hebben. Dat bestaat in een band uit meerdere factoren: profiel, het karkas, de compound en de breedte van de band. Die elementen zal je moeten afstemmen op de ondergrond op het moment dat je off-road gaat. Daarnaast maakt het ook nog uit wat je op de gravelfiets doet. Ga je racen of op een bikepackingtrip? Daar zijn totaal verschillende soorten banden voor. Als bikepacker wil je wat comfort en extra lekbescherming, terwijl de coureur vooral een band met minder profiel kan gebruiken om zo veel mogelijk snelheid te maken.”

Welke factoren moet je rekening mee houden in het kiezen van gravelbanden?
“Het belangrijkste is dat de band in je fiets moet passen, dat wordt nog vaak vergeten. De banden moeten niet te breed zijn voor je voor- en achtervork en moet daarnaast ook in je velg passen. Daarnaast moet je je afvragen wat jouw insteek is: wat ga je doen? Wil je een snelle band, wil je een comfortabele band of zoek je iets wat daartussen ligt?

Daarnaast zijn er externe factoren waar je rekening mee moet houden. Sowieso natuurlijk hoe de ondergrond eruitziet, maar ook of je tussendoor regelmatig op asfalt gaat rijden en wat de weersomstandigheden zijn. Het komt erop neer dat je moet bedenken hoe de ondergrond is waar je op gaat rijden en daar de bandenkeuze op afstemt.”

Wat zijn de verschillen tussen gravelbanden?
“Het grootste verschil zit in het karkas van banden, want dat bepaalt voor een groot deel hoe banden zich gedragen. Wij bieden twee soorten karkassen aan: de Super Race en het Super Ground karkas. Het Super Race karkas is soepel en daardoor snel, terwijl het Super Ground karkas wat stugger is maar daardoor betere lekbescherming biedt.

Los van het karkas is er een breed bereik aan gravelbanden. Van supersnelle banden met amper profiel voor keiharde grindpaden tot banden waar bijna even grote noppen op zitten als op mountainbikebanden, waarmee je door de modder kan crossen. Daartussen zitten nog een hoop verschillende banden natuurlijk, als je bijvoorbeeld verschillende soorten ondergrond combineert in je ritje.”

En er zijn dus ook verschillende banden voor wedstrijden en recreatief gebruik?
“Ja, dat verschil zit dus vooral in het karkas. Bij snelle banden is er sprake van een soepeler karkas, waardoor deze een lagere rolweerstand heeft en dus sneller is. Voor recreatief gebruik zijn er banden met een wat stugger karkas die wat minder snel zijn, maar daartegenover staat dan weer dat ze een betere lekbestendigheid hebben. Dan is er ook nog een vierseizoenen compound, die verschillende eigenschappen combineert om het hele jaar door gebruikt te kunnen worden.”

Welke soorten banden zijn er en voor welke omstandigheden zijn deze?
“Dat verschilt natuurlijk per producent, maar er valt wel grofweg een lijn in te trekken van een handjevol typen banden. Als we naar onze line-up kijken, zit het als volgt:

Onze snelste banden zijn de G-one R en G-one RS. De RS heeft een soort semi-slick profiel, met op het loopvlak bijna geen profiel maar op de zijkanten een nop. Dat levert op rechte stukken snelheid op en in de bochten wat extra grip. De R heeft wel over het hele loopvlak een klein profiel, waardoor je overal wat meer grip hebt.

Door geen profiel op het loopvlak te plaatsen, maar wel aan de zijkanten ervan krijg je een snel rollende band met extra grip in de bochten

Dan hebben we een band die vooral geschikt is voor de recreatieve gebruiker of de reiziger, de G-One Overland. Die band heeft een profiel wat zowel off-road als op de weg aangenaam is en door het stevige karkas en een extra beschermingslaag is de kans op een lekke band klein. Die is er ook in een vierseizoenen-model.

Dan hebben we twee soorten banden met grof profiel. De G-One Bite is al redelijk grof van profiel en is daardoor handig als je bijvoorbeeld natte trails op gaat, terwijl de G-One Ultrabite een profiel heeft wat al bijna tegen een mountainbikeband aanzit. Dat is een goede band als je mountainbikeparcoursen of modderige stukken op gaat. Tot slot hebben we nog de Allround, waarvan de naam al zegt waar hij goed in is, en de G-One Speed, welke nagenoeg geen profiel heeft. Die wordt eigenlijk vooral als strandband gebruikt.

Nogmaals, de banden verschillen per merk, maar dit zijn in grote lijnen wel een beetje de verschillende smaken.”

Wat zijn tips en tricks bij bandenkeuze voor gravel?
“Belangrijk om te weten is wat jouw inzet is: wat wil je? Dat wordt toch vaak vergeten. Mensen willen ook nog wel eens kiezen voor een bepaalde band omdat een racer hem heeft, maar als jij zelf niet koerst is het zonde om daarvoor te kiezen. Als je bijvoorbeeld reis wil maken, heb je een bredere band nodig omdat die meer draagvermogen heeft; dat is een compleet ander vereiste. Daarnaast moet je dus de externe omstandigheden in acht nemen: in wat voor omstandigheden ga je rijden? Als de ondergrond nat is, wil je een wat bredere band dan als het droog is. Bepaal dus wat jij van de band wil en met welke omstandigheden je rekening moet houden.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.