WielerFlits Test: Specialized S-Works 7 schoenen
woensdag 28 maart 2018 om 17:17

WielerFlits Test: Specialized S-Works 7 schoenen

Nadat Specialized in 2013 de S-Works 5 schoenen uitbracht, koos een groot deel van het profpeloton al snel voor het Amerikaanse merk. In 2016 kwam daar de S-Works 6 voor in de plaats en ook deze schoen was al snel aan de voeten van menig profrenner te bewonderen.

In 2018 komt Specialized opnieuw met een nieuwe schoen. Het mag geen verrassing heten dat dit paar de naam S-Works 7 kreeg. Daar waar veel mensen in 2013 bij de invoering van de S-Works 5 over de beste schoen ter wereld spraken, en in 2016 dat bij de S-Works 6 herhaalden, lijkt het erop dat het Specialized opnieuw gelukt is de schoen te verbeteren.

Dat de schoen nu al ontzettend populair is blijkt uit de keuze van de renners van Quick-Step Floors. Bij deze ploeg mogen de renners hun eigen schoenen kiezen en van de 27 renners zijn er maar zes die niet voor de schoenen van hun fietssponsor kiezen.

Materiaalzone nam de proef op de som en testte de schoenen uitvoerig. Een setje in de kleuren Hyper Green/Acid Lava weegt in totaal 618 gram. Dan hebben we het over een paar in maat 44, inclusief Shimano-schoenplaatjes en de bijbehorende schroeven. Want zonder schoenplaatjes kan men niet fietsen. Opvallend is meteen dat er aan het gewicht niet veel gedaan is. De S-Works 6-schoenen kwamen op ongeveer hetzelfde gewicht uit.

Wie snel kijkt, ziet waarschijnlijk vooral de overeenkomsten met het vorige model. Zo zitten er twee Boa®-sluitingen op met daaronder een klittenband. Waarvan we ons trouwens nog steeds afvragen waarom de klittenband-sluiting er opnieuw op zit. Iedereen die de Specialized-schoenen aan heeft gehad weet dat je de klittenbandsluiting praktisch nooit gebruikt. Al is het ook wel begrijpelijk dat als je een zwelling op je voet hebt, of andere problemen, het ontzettend fijn is om op die plek de druk wat te verlichten.

Wat betreft de sluitingen heeft de schoen opnieuw de beschikking over het beste van het beste. ‘The Boa® System’ is een veelgebruikt systeem om schoenen dicht te maken. Het Amerikaanse bedrijf maakt niet alleen sluitingen voor Specialized-schoenen, Boa is ook verantwoordelijk voor sluitingen in de zorg, de bouw of in andere sporten als wintersporten, golfen en hardlopen.

In het wielrennen is Boa al een tijd actief en behalve Sidi maken alle grote schoenenmerken gebruik van dit systeem. De Specialized S-Works 7 is de eerste schoen met de nieuwste Boa S3-sluitingen. Wat ons meteen opviel is dat de ‘stapjes’ van de aluminium draaiknop kleiner zijn dan bij de voorganger. Hierdoor kan de schoen nog nauwkeuriger dicht worden gemaakt. De sluitingen zitten netjes in de schoen verwerkt. In tegenstelling tot de voorgaande modellen zijn er geen stiksels of naden aan de binnenkant van de schoen te zien. Dit zorgt ervoor dat eventuele irritatiepunten zo min mogelijk aanwezig zijn.

Het aluminium waarvan de Boa’s gemaakt zijn doen de sluitingen een stuk duurzamer aanvoelen. Er kan weinig zand en regen in het systeem komen waardoor het mechanisme ongetwijfeld langer meegaat. Ik heb al een aantal schoenen met Boa-sluitingen mogen testen. Tot dit model kon ik door mijn voet aan te spannen en mijn wreef omhoog te duwen bijna alle Boa’s losser krijgen. En of ik misschien wat minder sterk uit deze winter ben gekomen weet ik niet, maar hoe hard ik ook trok of met mijn voet bewoog: deze Boa’s zitten muurvast. Mocht je de Boa’s toch kapot krijgen heb je nog geen groot probleem. Boa belooft namelijk levenslange garantie op de sluitingen.

Stijver dan ooit
Het is al jaren het toverwoord als het gaat om producten in de wielersport: alles moet maar stijver en stijver. Waar de zolen van de S-Works 6 een stijfheid-factor (ja, het bestaat) van 13 hadden, gaat de S-Works 7 eroverheen met een ‘stiffness index’ van 15. De zolen zijn ook iets veranderd. Zo is het carbon op de ‘Powerline’ dikker geworden. De Powerline is het gedeelte op de zool waar volgens Specialized het meeste kracht op komt en door dat dikker te maken is de zool ook stijver geworden.

Het is maar de vraag of je dat verschil ook degelijk merkt. Bij de krachtoverbrenging naar je pedalen merk je dat je een ontzettend stijve zool hebt, maar dat hadden de voorgangers ook. Wellicht maakt het natuurlijk ook uit hoeveel kracht je loslaat op je pedaal. Een professionele coureur trapt nu eenmaal een hoger wattage dan een wielertourist.

Verder heeft de zool een vervangbare rubberen hak en zit er ook aan de voorkant een rubberen gedeelte dat het carbon moet beschermen. In dat voorste gedeelte zit ook een ventilatiegat om de tenen wat frisse lucht te geven. De tenen hebben trouwens meer ruimte dan vroeger, de neus van deze schoen is een fractie breder geworden en dat komt het comfort ten goede.

Minder strak
Waar de vorige editie van de schoen nogal stroef aanvoelde en een langere tijd van gewenning nodig had, is dat bij de nieuwste schoenen niet het geval. De schoen vormt zich meteen naar je voet en al snel zit de schoen als gegoten. Dit heeft ook te maken met de hiel van deze schoen. De kunststof hiel wordt door Specialized Padlock genoemd en voelt een stukje minder strak aan dan zijn voorgangers. De hiel van S-Works 6 schijnt mede door de input van Alberto Contador ontzettend strak te zijn gemaakt waardoor sommige consumenten nog wel eens last kregen. Specialized heeft dat nu opgelost door de hiel iets breder te maken.

Sidi’s zijn voor smalle voeten, Shimano-schoenen voor brede voeten en Specialized hangt er net tussenin. Dit was tot een aantal jaar geleden een veel voorkomend argument bij het kiezen van schoenen. Elk merk heeft tegenwoordig verschillende manieren om hun schoenen een perfecte pasvorm mee te geven.

Bij Shimano worden de schoenen in een oven gezet terwijl Sidi van elke maat ook nog eens verschillende breedtematen heeft. Ook bij Specialized zijn er verschillende breedtematen te verkrijgen en zijn de schoenen in halve lengtematen te koop. Om de ideale pasvorm te krijgen heeft Specialized een aantal zolen ontwikkeld. Zo bestonden al langer de zooltjes die de voetboog ondersteunen. De zooltjes zijn beschikbaar in de kleuren rood (geen ondersteuning), blauw (matige ondersteuning) en groen (veel ondersteuning). Daarnaast waren er ook nog de zogenoemde ‘wedges’ beschikbaar. Dat zijn kleine plaatjes die de voeten zowel bij de hiel als tenen extra kunnen ondersteunen.

Nu heeft Specialized er iets nieuws bij. Voor 100 euro kan men zooltjes laten maken die precies op maat worden gemaakt. Met behulp van een futuristisch apparaat en een simpele föhn worden zooltjes verhit en naar de vorm van de voeten gemaakt. Zo creëert het voor elke voet een unieke pasvorm.

Dyneema, waar kennen we dat van?
Als je goed kijkt staat er in kleine lettertjes Dyneema® op de binnenkant van de schoenen. Dyneema is de stof die onder andere in snijvast shorttrack-pakken en werkhandschoenen wordt gebruikt. Het materiaal is een van de sterkste stoffen ooit gemaakt. De sterke vezels op basis van Polyetheen hebben een Nederlandse oorsprong. De uitvinding werd namelijk gedaan in het DSM-lab in Geleen.

Toch is het niet de eerste keer dat deze stof in het wielrennen gebruikt wordt. In 2015 reden de renners van Sunweb met Dyneema in hun broeken en een jaar later werden ook hun shirts voorzien van deze stof. Het gebruik in de shirts is een stille dood gestorven, maar Dyneema in de broeken komt nog regelmatig voor. De sterke stof zorgt ervoor dat renners bij valpartijen minder last hebben van schaafwonden op hun bovenbenen.

Maar waarom zit het dan in een schoen? Tijdens de presentatie bij Specialized werd de grap al gemaakt dat Dyneema ervoor zorgt dat je voeten beschermd zijn tegen een aanvaring met schijfremmen, maar al snel werd duidelijk dat veiligheid niet de enige reden was. Dyneema is ontzettend sterk omdat er bijna geen rek in zit. Deze stof vormt zich naar de voet zonder dat het uitrekt. Zo krijgt je voet de perfecte verbinding met het pedaal en de fiets.

De schoen is met recht het topmodel van Specialized. Dat zie je niet alleen in de kwaliteit, maar ook in de prijs. De schoenen zijn naast de kleur Hyper Green Acid Lava ook in het zwart en wit verkrijgbaar en kosten 359,90 euro – vergelijkbaar met de topmodellen van de andere schoenmerken.

Verantwoording:
Specialized is mediapartner van WielerFlits. Dit artikel is in samenwerking met Specialized tot stand gekomen, maar is geschreven door een redacteur van WielerFlits

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.