4 (!) gele kaarten voor Decathlon AG2R na wegblokkade en val Carapaz: “Dit was geen ongeluk”
De wedstrijdjury van de Vuelta a España heeft na afloop van de elfde etappe maar liefst vier leden van Decathlon AG2R La Mondiale bestraft met een gele kaart, vanwege het blokkeren van de weg. EF Education-EasyPost-renner Richard Carapaz kwam bij het voorval ten val, en dat heeft dan weer de nodige woede bij zijn ploegbaas Jonathan Vaughters opgewekt.
We nemen u even terug naar 92 kilometer van de aankomst. De renners van Decathlon AG2R La Mondiale – de ploeg van klassementsleider Ben O’Connor – vonden de strijd om de vroege vlucht van de dag welletjes geweest en legden het spreekwoordelijke blok op het peloton, zoals dat wel vaker gedaan wordt. Alleen deden ze dat wel erg agressief. Met z’n vijven probeerden de Decathlon AG2R-renners de weg voor nieuwe aanvallers te blokkeren, maar toen Richard Carapaz zich er nog voorbij wilde wringen, probeerde een AG2R-renner dat abrupt te verhinderen. De voormalige olympische kampioen kwam daarbij ten val.
Jonathan Vaughters – de ploegmanager van EF Education-EasyPost, de ploeg van Carapaz – sprak achteraf schande van het voorval op sociaal medium X, het voormalige Twitter. “Wel, dat was erg gemeen”, klonk het eerst. Twintig minuten later was hij feller: “Ongelukken gebeuren in de koers, dat weten we allemaal. Het is nu eenmaal een zware sport. Maar dit was geen ongeluk.”
Accidents happen in cycling. We all know that. It’s a rough sport. But this was not an accident: pic.twitter.com/0PorhVlASy
— Jonathan Vaughters (@Vaughters) August 28, 2024
De wedstrijdjury was het daar klaarblijkelijk ook mee eens, want na afloop kregen de renners Victor Lafay, Bruno Armirail en Geoffrey Bouchard – net als ploegleider Cyril Dessel – allemaal een gele kaart. Voor Lafay kwam daar ook nog een aftrek van 1 punt in het bergklassement, 6 punten in het bergklassement, 10 strafseconden in het algemeen klassement en een boete van 500 Zwitserse Frank bij. Voor ploegleider Dessel werd die boete opgetrokken tot 1000 Zwitserse Frank.
De reden voor de straf is volgens het juryrapport ‘de obstructie door een renner, om de beweging van een andere renner of voertuig te voorkomen of te vertragen’, waarmee duidelijk naar dit incident werd verwezen.
Momenteel betekenen die gele kaarten nog geen risico op een aanvullende straf voor de Decathlon AG2R-leden, omdat het systeem in een testfase zit. De (virtuele) kaarten worden uitgedeeld door commissarissen voor een overtreding die een risico kan vormen voor de veiligheid van de wedstrijd. Wel wordt aan het eind van het seizoen geëvalueerd hoe de gele kaarten bevallen. Vanaf 1 januari 2025 gaat het gele kaarten-systeem wel in, er worden dan schorsingen uitgedeeld op basis van uitgedeelde gele kaarten.
Leider Ben O’Connor verdedigde zijn ploeggenoten achteraf wel:
The yellow card is supposed to be implemented for dangerous riding. For example, if we are lined up at the front of the peloton, and a rider rides in the gravel off the road to get past, is this not causing danger? @UCI_cycling
— Ben O'Connor (@ben_oconnor95) August 28, 2024
Om te reageren moet je ingelogd zijn.