Adam Yates voor twee jaar naar Team Ineos: “Een nieuw tijdperk”
foto: Cor Vos
vrijdag 21 augustus 2020 om 17:35

Adam Yates voor twee jaar naar Team Ineos: “Een nieuw tijdperk”

Een grote transfer voor Team Ineos. Adam Yates rijdt de komende twee seizoenen voor de Britse sterrenformatie. Hij komt over van Mitchelton-Scott. Adam wordt het eerst in zijn carrière gescheiden van zijn tweelingbroer Simon, die onlangs zijn contract bij Mitchelton-Scott wél verlengde.

“Om straks te koersen voor een Britse ploeg, is iets waar ik heel erg naar uitkijk”, vertelt de 28-jarige klimmer. “Ik heb de opkomst van het Britse wielrennen tijdens mijn loopbaan meegemaakt en ik denk dat die groei is aangespoord door dit team. Deze transfer is een geweldige kans en ik denk dat het op het juiste moment komt.”

Bij INEOS Grenadiers, zoals de ploeg vanaf de Tour de France 2020 gaat heten, wil Yates zich meer ontwikkelen op het gebied van grote rondes. Een vierde plek in de Tour van 2016 is tot nu toe zijn beste resultaat.

Brailsford: “Nieuw tijdperk”
“Het voelt als het juiste moment voor zijn komst, omdat hij binnenkomt op het hoogtepunt van zijn carrière. We beginnen hiermee aan een nieuwe tijdperk als INEOS Grenadiers”, zegt teambaas Dave Brailsford. Hij doelt daarmee ook op het aanstaande vertrek van Chris Froome, die na elf jaar vertrekt bij de Britse ploeg.

“Als internationaal team met een Britse kern, past het Britse no-nonsense karakter van Adam perfect bij ons. Hij weet wat winnen is en zijn vastberaden en veerkrachtige aanpak zijn precies de dingen die we willen koesteren binnen het nieuwe INEOS Grenadiers”, aldus Brailsford.

Yates werd in 2014 prof bij het toenmalige Orica GreenEDGE en bleef al die jaren voor de Australische formatie rijden. In die jaren boekte hij veertien profzeges, met als uitschieters de eindzege in de Ronde van Turkije 2014, de Clásica San Sebastián 2015, ritten in Tirreno-Adriatico, het Critérium du Dauphiné, de Ronde van Catalonië en die van het Baskenland, en de eindzege in de UAE Tour begin dit jaar.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.