Adam Yates wint bergrit in Catalonië, De Gendt blijft leider
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 27 maart 2019 om 17:10

Adam Yates wint bergrit in Catalonië, De Gendt blijft leider

Adam Yates heeft in de Ronde van Catalonië de bergrit naar Vallter 2000 gewonnen. De renner van Mitchelton-Scott besliste de etappe door op de slotkilometer zijn vier medevluchters te verschalken. Thomas De Gendt slaagde erin om zijn leiderstrui te behouden.

Elf avonturiers
Een groep van elf renners koos vroeg in de rit voor het avontuur. Pieter Weening en Maurits Lammertink (Roompot-Charles), Bert-Jan Lindeman (Jumbo-Visma), Dries Devenyns (Deceuninck-Quick Step), Bart De Clercq (Wanty – Gobert), François Bidard (AG2R La Mondiale), Lennard Kämna (Team Sunweb), Óscar Cabedo (Burgos-BH), Sergio Samitier (Euskadi Basque Country – Murias), Álvaro Cuadros (Caja Rural – Seguros RGA) en Anthony Delaplace (Arkea-Samsic) vonden elkaar en vormden de vlucht van de dag. De elf reden een maximale voorsprong van een kleine zes minuten bij elkaar. Cuadros pakte onderweg de nodige bergpunten en komt daardoor in het bergklassement op twee punten van leider Thomas De Gendt.

Na het afvallen van Kämna, Cabedo, Delaplace en Lammertink bleven er vooraan nog zeven koplopers over. Op de slotklim nam de Sky-trein het initiatief en kwam het peloton snel dichterbij. Leider De Gendt kwam in de problemen en moest zijn concurrenten laten gaan. Aan kop van de wedstrijd probeerde Weening het in zijn eentje, maar slaagde er niet in om het tot het einde vol te houden. Op zes kilometer voor het einde werd hij ingerekend door een uitgedund peloton.

Colombianen openen finale
Met nog vijf kilometer te gaan gingen de Colombianen Nairo Quintana (Movistar) en Egan Bernal (Sky) er samen vandoor. Even later wist Yates zich bij de koplopers te voegen. Ook Miguel Ángel López (Astana) en Dan Martin (UAE Emirates) slaagden erin om de aansluiting te maken.

De vijf zouden sprinten om de overwinning. Daarin bleek Yates over de snelste benen te beschikken. Bernal moest genoegen nemen met een tweede plaats, voor Martin

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.