Addy Engels: “Ik had dit niet verwacht”

maandag 23 mei 2016 om 08:20
Addy Engels: “Ik had dit niet verwacht”

Foto: Sirotti

Steven Kruijswijk deed zondag uitstekende zaken in de Giro d’Italia. De Nederlander pakte veel tijd in de klimtijdrit op Alpe di Siusi. “Ik had dit niet verwacht en ik denk Jan Boven ook niet”, stelt ploegleider Addy Engels op de website van LottoNL-Jumbo.

De ex-prof reed samen met Boven achter Kruijswijk aan. “Jan deed coaching. Ik reed de auto. Toen we bij het eerste tussenpunt aankwamen, waren we al 30 seconden sneller dan Nibali. Ik dacht jeetje, als hij maar niet te snel gestart is, maar het gaf ook een enorme boost. We zagen dat hij de voorsprong aan het uitbouwen was en dan besef je dat er iets heel speciaals aan het gebeuren is.”

Kruijswijk eindigde uiteindelijke in dezelfde tijd als etappewinnaar Alexander Foliforov. “Op het einde hebben we nog geroepen dat hij voor de rit kon gaan”, aldus Engels. “Maar bergop ga je niet harder dan je kan. In de laatste kilometer zag je dat hij tot op de meet gevochten heeft. Een tweede plaats hier is super, maar het belangrijkste is dat hij flink tijd pakt op de concurrentie.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

walkowiak 23 mei 2016 om 08:37

DE Volkskrant heeft een mooi artikel over Kruissie

Pingdo 23 mei 2016 om 08:37

Waar hebben ze al die metertjes voor in een fiets en al die data van de aflopen jaren als ze er niet eens een voorspelling aan kunnen hangen hoe hard iemand kan fietsen. Je ziet dan toch dat iemand niet te hard is gestart maar gewoon zijn waardes fietst en het kan vasthouden een bepaalde tijd.

DirkDeWolf 23 mei 2016 om 08:53

@pingdo. Ik denk dat ‘ iemands waarden’ niet elke dag dezelfde zijn. Misschien weet je wat iemamd gemiddeld trapt en wat maximaal, maar een goede dag voorspellen blijft moeilijk. Laat staan topvorm oproepen. Zie Nibali.

Rondo 23 mei 2016 om 09:05

Het zijn net mensen die wielrenner s

Alexander 23 mei 2016 om 09:09

Lijkt mij duidelijk dat Pingdo zelf niet beschikt over die metertjes. Iedere dag is anders al is het meestal wel binnen een bepaalde voorspelbare bandbreedte. Als jij het hardste trapt van iedereen dan zou ik als ploegleider ook wel even nerveus worden. Vooral op zo’n relatief korte zware veranderlijke tijdrit kan je jezelf goed tegenkomen. Als het de laatste kilometer op is kan je al heel veel kostbare seconden verliezen.

Rhohan 23 mei 2016 om 09:12
Quote:
DE Volkskrant heeft een mooi artikel over Kruissie

Het is in elk geval enthousiast geschreven. Ik vond het wel waardeloos dat de schrijver claimde dat Kruijswijk in de bergen alleen op de steun van Roglic kan rekenen en geen woord over Battaglin. Tot nu toe vind ik die bijzonder goed knechtenwerk verrichten en zelfs ietsje beter dan Primoz.

F4L 23 mei 2016 om 09:17

Heeft iemand enig idee waarom Kruijswijk zijn klimtijdrit van Strava heeft gehaald? Ik zag hem er gisteren op staan, maar toen ik één keer ververste was hij weer weg.

Javier 23 mei 2016 om 09:19

Data eraf halen voor de concurrentie @F4L

Spinergy 23 mei 2016 om 09:52

Door die vermogenmeters worden klimtijdritten wel voorspelbaarder en ‘makkelijker’..

Spinergy 23 mei 2016 om 09:52

@F4L: stukje waar de motor aanstond viel teveel op ;-))

Liefhebbertje 23 mei 2016 om 10:25

Wat zal de tactiek voor de komende dagen worden?? Enkele zware ritten maar relatief kort dus ik denk met LottoNL een heel hoog tempo rijden waardoor de groep snel gaat uitdunnen en concurrentie het zwaar heeft (en waar Kruijswijk het beste mee om kan gaan). Tegen de tijd dat de laatste LottoNL hulp is afgevallen zal de finish niet ver zijn en kan Steven in het wiel van Nibali of Chavez gaan zitten (en gaan als hij energie genoeg heeft).

F4L 23 mei 2016 om 10:28

@ Javier, dat is wel logisch :). Dan zal ik ook maar niet zeggen wat zijn wattage en tijd waren op het Alpe di Suisi segment.

52voor11achter 23 mei 2016 om 10:32

Jos van Embden en Maarten Tjallingii hebben dit gewoon eerder meegemaakt in de Giro die Menchov won. Voor Tjallingii zou het natuurlijk prachtig zijn om de (beduidend schonere) en Nederlandse rozetruidrager binnen de ploeg te houden in zijn laatste jaar.

ghostwriter 23 mei 2016 om 11:09

LottoNL moet elke bergetappe minstens één man in de aanval mee hebben. Die zich in etappe 16 na de Mendelpass laten terugzakken, in etappe 19 na de Colle Dell'Angello en in etappe 20 na de Col De La Bonette. Als het LottoNL lukt om na die bergen Kruijswijk met één of twee man te ondersteunen acht ik de kans groot dat Kruijswijk het roze naar Turijn kan brengen.

Reynaerde 23 mei 2016 om 11:12

@52 Helemaal eens, dat zou pas een mooi einde van zijn carrière zijn. Zo’n bergtruitje in Arnhem is hartstikke leuk, maar met de ploeg de Giro winnen is natuurlijk wel het echte werk. Laten we hopen dat hij zich nog een week hélemaal uit elkaar kan trekken :)

horsm 23 mei 2016 om 11:17

In de volkskrant staat ook dat Kruijswijk de derde ‘oud-leerling van de Rabo-school’ die een leiderstrui in een grote ronde draagt. Dumoulin heeft toch ook voor het opleidingsteam gereden? (En Rohan Dennis ook).

Pingdo 23 mei 2016 om 11:25

@horsm. En Pieter Weening, Michael Matthews etc

vanSpringel 23 mei 2016 om 11:29

@ghostwriter.
Wie zie jij als geschikte renner van TLJ om mee te gaan in een ontsnapping ?

horsm 23 mei 2016 om 11:32

@Pingdo, sorry, Weening noemden ze wel (en Mollema). Matthews heeft volgens mij nooit voor het opleidingsteam gereden. Van Garderen natuurlijk wel – maar droeg, dacht ik, nooit een leiderstrui.

Verder een leuk stuk.

vlek 23 mei 2016 om 11:39

Hesjedal.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.