Albert Timmer: “Droomscenario is winnen met Kittel in Ierland”
woensdag 7 mei 2014 om 07:53

Albert Timmer: “Droomscenario is winnen met Kittel in Ierland”

Als Marcel Kittel tijdens de komende Giro d’Italia enkele massasprints naar zijn hand kan zetten, is de kans groot dat ploegmaat Albert Timmer een aandeel in die zeges heeft. De Nederlander maakt in de Giro immers deel uit van de sprinttrein voor Kittel. “Die trein is een enorm groot voordeel, dat we zo vaak mogelijk gaan proberen uit te spelen”, vertelt de Giant-Shimano renner aan WielerFlits.

Sprinttrein
De Ronde van Romandië van vorige week moest de generale repetitie worden. Door het afhaken van Kittel op het zware parcours kwam die er niet. “Toch heb ik er vertrouwen in dat alle automatismen gesmeerd lopen. Iedereen kent zijn rol en is goed op elkaar ingespeeld. Op de team-meeting voor de start in Belfast wordt de rolverdeling nogmaals overlopen, en dan zou alles helemáál duidelijk moeten zijn.”

Desondanks is het doel van de ploeg eerder bescheiden. “We mikken op één ritzege. Alles wat daar bijkomt, is leuk meegenomen. Er wordt misschien meer verwacht, maar het zou onverstandig zijn om vooraf al aan te kondigen dat we vijf etappes gaan winnen. We moeten de druk niet zelf creëren. Het droomscenario zou zijn om in Ierland raak te schieten, dan is de druk meteen van de baan.”

Mark Cavendish en André Greipel zijn er niet bij, maar daarom moeten we niet verwachten dat Marcel zomaar naar de zeges in de massasprints kan rijden. Elia Viviani heeft bewezen in vorm te zijn, en ook Nacer Bouhanni is snel. Zij hebben wel het nadeel dat de niet altijd kunnen terugvallen op een trein. Marcel kan dat wél, en dat moeten we in de Giro zo vaak mogelijk proberen uit te spelen.”

Combinatie
Kittel wil de Giro dit jaar combineren met de Tour. In de media en bij de fans werd gespeculeerd over een eventueel geplande opgave van de jonge Duitser. “Ook binnen het team is daarover gesproken, maar de details ken ik niet. Wel weet ik dat als hij opgeeft, we nog troeven in handen hebben met snelle benen: Luka Mezgec bijvoorbeeld. Hij heeft zich vorig jaar in deze ronde in de kijker gereden.”

Timmer zelf heeft meer ervaring met het combineren van grote rondes. Vorig jaar dubbelde hij voor het eerst de Giro en de Tour. “Het was toen een gok, maar het draaide wel goed uit. Om beide rondes tot een goed einde te brengen, is het zaak om in te delen. Vorig jaar kwam ik nog fris uit de Giro, en kon ik dat doortrekken richting Tour de France. Het is de bedoeling dat ik dat dit jaar opnieuw doe.”

De Giant-Shimano renner genoot van beide ervaringen, en hij zag ook enkele verschillen tussen de twee grote rondes. “In de Giro voel je je meer relaxed dan in de Tour de France, waar alles volgens een veel strakker tijdsschema verloopt. Het weer is in Italië – met soms extreme koude en regen- en sneeuwbuien – vaak veel slechter dan in Frankrijk, maar daarom is de Giro d’Italia toch niet minder mooi?”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.