Alles wat je moet weten over Jumbo-Visma in zeven vragen

Alles wat je moet weten over Jumbo-Visma in zeven vragen

foto: Bram Berkien

Vrijdagmiddag werd Jumbo-Visma aan genodigden en de massaal toegestroomde pers voorgesteld. Ja, het succesvolle seizoen van de enige Nederlandse WorldTour-ploeg bleef niet onopgemerkt. WielerFlits was bij de presentatie aanwezig, sprak met veel betrokkenen en probeert een antwoord te vinden op een aantal vragen.

1. Wat zijn de doelstellingen van de ploeg?
Jumbo-Visma wil doorgaan op de weg die het in 2018 is ingeslagen. Concreet betekent dit dat de ploeg inzet op minimaal dertig overwinningen, met daarbij de kanttekening dat de teamleiding graag meer kwalitatieve zeges boekt. Te beginnen met de Giro d’Italia, waar Primož Roglič voor niets minder dan eindwinst gaat.

Steven Kruijswijk gaat vol voor het podium in de Tour de France. Daarnaast wil Jumbo-Visma een stempel op de Vlaamse klassiekers drukken met Wout van Aert, Danny van Poppel, Mike Teunissen en Taco van der Hoorn. Tot slot moet Dylan Groenewegen voor zeges zorgen in de massasprints. Op Kuurne-Brussel-Kuurne na rijdt hij geen enkele voorjaarsklassieker en zal hij zich volledig toeleggen op de massasprints.

2. Wat gaat er veranderen ten opzichte van dit jaar?
In vergelijking met dit jaar gaat de belangrijkste verandering optreden in de kern voor de voorjaarsklassiekers. LottoNL-Jumbo heeft na het rampjaar 2015 de focus op de sprinttrein en hun zogenoemde ‘klassementstrein’ gericht. Dylan Groenewegen is zodoende uitgegroeid tot een van de allerbeste sprinters ter wereld.

Nu lijkt het de beurt aan de ploeg voor de voorjaarsklassiekers. Lars Boom, die de afgelopen jaren de kopman in het Vlaamse voorjaar was, is vertrokken en daarvoor in de plaats is een drietal nieuwe renners (Van Aert, Teunissen en Van der Hoorn) gekomen. Zij vormen samen met Van Poppel de kern voor het voorjaar. Als we die renners mogen geloven zal er geen uitgesproken kopman worden aangewezen, maar krijgen zij allen een beschermde status.

3. Wat is de rol van de nieuwkomers?
Van Aert gaat samen met Teunissen en Van der Hoorn de voorjaarsploeg vormen. Die laatste twee krijgen ook een rol in de sprinttrein. Tony Martin is gehaald als wegkapitein; om de kopmannen te ondersteunen en om zijn ervaring over te brengen op de jonge jongens.

De Duitser wil bij de ploeg ook zijn beste tijdrijdersbenen weer naar boven halen, om op het WK nog eens uit te pakken. Lennard Hofstede is gehaald als versterking voor de tweede lijn, terwijl de ploegleiding Laurens De Plus als potentiële kopman ziet (voor de Ardennenklassiekers). Tot slot tempert de teamleiding de verwachtingen rondom Jonas Vingegaard voor komend jaar.

4. Wat zijn de opvallendste rolwisselingen?
Danny van Poppel werd een jaar geleden gehaald als tweede afmaker in de sprints. Hoewel Jumbo-Visma hem nog altijd als een sprinter ziet, zijn ze ervan overtuigd dat hij in de Vlaamse klassiekers nog beter voor de dag kan komen. De ploegleiding wil het maximale bij hem eruit halen en daarom zal hij zich meer focussen op het voorjaar.

Daarnaast mogen Antwan Tolhoek – die zich in 2018 veelvuldig liet zien en zich sneller ontwikkelde dan verwacht – en Sepp Kuss meer voor eigen rekening rijden. Datzelfde geldt in iets mindere maat voor Neilson Powless en Pascal Eenkhoorn. Met de laatste twee talenten springt Jumbo-Visma nog altijd voorzichtig om.

5. Wat mogen we van de ploeg verwachten in de klassiekers?
Na het succes van de sprinttrein en de klassementsrenners, breidt Jumbo-Visma haar ambities komend jaar uit met een verjongde klassiekerkern, die van een kwaliteitsinjectie is voorzien. Eén uitgesproken kopman voor de periode van Omloop Het Nieuwsblad tot en met Parijs-Roubaix is er niet. De ploeg hoopt daarmee een voordeel te creëren.

De Waalse klassiekers zijn voor Jumbo-Visma opnieuw geen prioriteit. Ambities voor het Ardennen-drieluik heeft de ploeg dan ook niet uitgesproken. Of dit in de toekomst verandert, valt nog te bezien. Mogelijk dat Roglič met een andere seizoensindeling dat gat opvult, maar dat weten we pas over twaalf maanden.

6. Nog een nieuwe sponsor?
Groot nieuws werd er niet meer verwacht tijdens de teampresentatie. De belangrijkste aankondigingen werden afgelopen week al bevestigd (Visma als co-sponsor en komst Wout van Aert). Toch is er nog een nieuwtje te melden. Op het nieuwe shirt van Jumbo-Visma prijkt ook het logo van telefonieaanbieder Simpel.nl.

Normaliter is de teampresentatie het ideale moment om een nieuwe sponsoren aan te kondigen. Maar dit keer niet, zo bleek. Tijdens de presentatie werd er geen woord gewijd aan de nieuwe sponsor. Navraag bij Richard Plugge leert dat de sponsor het ‘nieuws’ op een ander moment zelf wenst wereldkundig te maken. Wat de duur van het sponsorcontract is, blijft nog even onbekend. Overigens zal Simpel.nl vooralsnog alleen bij de wielerploeg op het tenue verschijnen. Vanwege restricties van schaatsbond KNSB mag het logo niet op de schaatspakken.

7. Hoe staat het met de opleidingsploeg?
Die gaat er (spoedig) komen volgens Plugge. De teammanager mikt op een eigen Continentale opleidingsploeg vanaf 2020. De opleidingsploeg moet in de toekomst de aanwas van nieuwe talenten waarborgen.

Dit artikel delen:

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.