Alles wat je moet weten over Wanty-Gobert in zes vragen
foto: Kristof Ramon
zondag 20 januari 2019 om 17:55

Alles wat je moet weten over Wanty-Gobert in zes vragen

In Spanje werd vrijdag Wanty-Gobert aan genodigden en pers voorgesteld. WielerFlits was bij de presentatie aanwezig, sprak met veel betrokkenen en probeerde een antwoord te vinden op een aantal vragen.

1. Waarom werd de naam ingekort?
Wanty-Groupe Gobert is Wanty-Gobert geworden. Het woord ‘Groupe’ is verdwenen met als doel de naam wat eenvoudiger te maken. In de volksmond wordt de ploeg voornamelijk aangeduid als Wanty en soms zelfs als Wanty Groupe. Voor co-sponsor Groupe Gobert, actief in onder andere de transportsector en bouwmaterialen, reden om hun eigen naam te vereenvoudigen in de hoop zo meer exposure te krijgen.

2. Wat zijn de doelen dit seizoen?
Hilaire Van der Schueren, sportief verantwoordelijke binnen de Waalse ploeg, sprak heldere taal tijdens de teampresentatie op het trainingskamp in Spanje. De ploeg wenst meer zeges dan afgelopen jaar (13 zeges in 2018), meedoen in de finale van de voorjaarsklassiekers, – opnieuw – zichtbaar tijdens de Tour de France en eerste of tweede eindigen in de Europe Tour.

De laatste twee ambities verdienen wat meer uitleg. De ploeg kreeg reeds begin januari groen licht vanuit Parijs dat ze opnieuw welkom zijn in de Tour. Van der Schueren werd hoogstpersoonlijk gebeld door Tour de France-voorzitter Christian Prudhomme. De 70-jarige ploegleider had het telefoontje al verwacht, want tijdens een ontmoeting met Prudhomme afgelopen najaar had de Franse ASO-praeses Van der Schueren verteld dat hij in juli maar beter geen afspraken kon plannen.

De ervaren Belg (Van der Schueren wordt op 22 januari 71) weet wat van zijn ploeg wordt verwacht in de drieweekse door Frankrijk: zorgen voor animatie. Meespringen met vroege vluchten en de etappes van zout en peper voorzien op momenten dat de koers wat flauw is. Met kopman Guillaume Martin mikken ze op een plek bij de beste vijftien in het algemeen klassement.

3. Wat is het budget van de ploeg?
In tegenstelling tot veel andere ploegen maakt bij Wanty-Gobert maar weinig geheimen van hun budgetten. In hun media kit, die werd uitgedeeld aan de aanwezige pers, staat vermeld dat het budget 4,5 miljoen euro bedraagt. “Onze structuur is alleen maar gegroeid en geëvolueerd. Zo is ons budget twee en een half keer zo groot sinds onze intrede in het ProContinentale circuit. Het totale budget van de ploeg bedraagt nu 4,5 miljoen euro.”

4. Is het vertrek van Guillaume Van Keirsbulck een grote aderlating voor de ploeg?
Ja, zegt Van der Schueren. De 27-jarige Vlaming bulkt van zoveel klasse dat ze hem graag in de ploeg hadden gehouden. Maar bij Wanty-Gobert en met name bij Van der Schueren zijn ze tezelfdertijd ook trots dat ze hem opnieuw hebben weten te lanceren naar de WorldTour. Bij CCC zal hij in dienst gaan rijden van Greg Van Avermaet, die GVK persoonlijk vroeg om naar zijn ploeg over te stappen. Van der Schueren voegt er eerlijkheidshalve wel aan toe dat Van Keirsbulck enigszins tegenviel in de voorjaarsklassiekers. Net als van de andere klassiekerrenners binnen de ploeg, had hij ook van de West-Vlaming meer verwacht.

Een van de redenen waardoor de collectieve prestaties in het voorjaar tegenvielen, zou de kledij zijn. Kledingfabrikant Santic is een nieuwe partij in de wielerwereld en die kledij stond nog niet op punt in het vroege voorjaar. Maar door snelle ontwikkeling – een delegatie van het team heeft na de Tour of Taihu Lake (oktober) de fabriek bezocht – verzekert het team dat de renners het dit jaar niet meer koud zullen hebben op de fiets.

5. Wat zijn de nieuwe sponsors?
De ploeg heeft een langetermijnvisie en dat is terug te zien in de groep van sponsors en partners die teammanager Jean-François Bourlart heeft weten te verzamelen. Voor het zesde jaar op rij heeft de ploeg met Wanty en Groupe Gobert dezelfde naamgevende sponsors, die verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van het budget. Ook andere partners zoals fietsfabrikant Cube (sinds 2015) zijn al langere tijd aan de ploeg verbonden.

Een sponsor die zichtbaar zal zijn op de kraag van het nieuwe tenue is wijnproducent Ruffus. Dit merk staat bekend om goede schuimwijnen van Belgische bodem. Op de teampresentatie werd dan ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om een paar flesjes te ontkurken.

Een andere sponsor die prominent zichtbaar zal zijn, is het Nederlandse BBB, dat terugkeert bij Wanty-Gobert. De renners zullen vanaf dit seizoen weer gebruikmaken van hun helmen en fietsbrillen.

6. Zijn er belangrijke wijzigingen in het materiaal?
Ja, een aantal. Net als bij een pak andere ploegen stapt Wanty-Gobert volledig over naar schijfremmen. In de Tour van vorig jaar waren de tijdritfietsen al voorzien van schijfremmen. Nu volgen ook de wegfietsen, voorzien van elektronisch schakelen van Shimano (DI2).

Voorts is er dus nieuwe, verbeterde kleding van Santic. Tijdens het bezoek aan de fabriek in oktober is er uitvoerig gewerkt aan de pasvorm van de kleding. Met name de mouwen zijn beter getailleerd en ook het materiaal waaruit de kledij wordt vervaardigd, kreeg een update.

Tot slot krijgt de ploeg vanaf maart nieuwe fietscomputers. Momenteel is het kastje op de stuurpen nog van Polar, maar dat zal in het voorjaar vervangen worden door Stages, wat nu al de leverancier van de vermogensmeter in de crank is. Nu de ploeg ook met het kastje van dezelfde producent gaat werken, zal het aantal foutmeldingen verminderd worden.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.