André Greipel: “Anderen kiezen er misschien voor om aan de volgauto te hangen”
foto: Sirotti
vrijdag 20 juli 2018 om 08:24

André Greipel: “Anderen kiezen er misschien voor om aan de volgauto te hangen”

Voor André Greipel kwam er gisteren in de derde Alpenetappe een einde aan de Tour de France. De Duitser van Lotto Soudal koos al in de eerste kilometers van de Col de la Madeleine voor zijn eigen tempo en liet het peloton gaan. Op de Col de la Croix de Fer gaf hij er vervolgens de brui aan – overigens voor het eerst in acht deelnames.

Greipel had het al een paar dagen niet makkelijk, gaf hij na afloop toe. Ook de rit naar Alpe d’Huez zou een zware beproeving worden. “Het enige waarop ik kon hopen was dat het peloton het enigszins rustig aan zou doen op de eerste beklimming, maar dat was niet het geval.”

De ervaren sprinter, liefst elf keer ritwinnaar in La Grande Boucle, voelde al gauw dat de twaalfde etappe het einde van zijn Tour zou worden. “Anderen kiezen er misschien voor om aan de ploegwagen te hangen, maar als ik niet op eigen krachten de finish kan bereiken, ga ik liever naar huis. Ik ben hier niet treurig om; ik ben een realist en een faire sporter.”

RIDE Magazine
24 Reacties
Sorteer op:
20 juli 2018 08:32
Mooie gast. Eerlijk ook. Zou me niks verbazen als er renners helemaal achterin dat doen, toch geen camera’s
20 juli 2018 08:37
Inderdaad. Een sierraad voor de sport deze man!
20 juli 2018 08:40
zijn collega sprinters hebben het niet gedaan. Weet niet precies op wie hij hint.
20 juli 2018 08:44
Demare
20 juli 2018 08:47
Dit zijn bepaalde verhalen die je al jaren hoort over de renners in de bus in bergetappes, ook van in principe direct betrokken getuigen als André Greipel nu, maar er wordt dermate weinig gestraft voor dit soort zaken, dat het ruikt naar selectiviteit (toen ineens Rojas een DSQ ervoor kreeg). Ook kijkend naar wat voor fratsen er worden uitgehaald in vlakke ritten na een valpartij of mechanische problemen. Daarnaast boeit het gros zaken als tijdstraffen en strafpunten voor de nevenklassementen niet.
20 juli 2018 08:47
Sprinters hangen toch vaak aan de wagen. Dat weet Greipel ook. Sneu om nu de heilige boon uit te zitten hangen in de pers.
20 juli 2018 08:47
comme d'habitude, Demare
20 juli 2018 08:49
Hij hint op Demare , Bouet en Dupont. Ik zag gisteren individueel van die drie al een beschuldiging voorbij komen. Waar of niet, blijft het natuurlijk opvallend dat de Greipels can het peleton niet vinnen tijd komen, maar de Bouets wel.
Demare heeft natuurlijk een historie in wagenhangen
20 juli 2018 08:55
Het is natuurlijk van alle tijden en het zal wel redelijk meevallen. Want ik zie eigenlijk nooit iets van beeldmateriaal hierover. En dat is nagenoeg ondenkbaar in deze tijd.
20 juli 2018 08:56
Dat Demare en Nibali nooit voor dezelfde ploeg hebben gereden. Dan konden ze samen aan dezelfde volgwagen hangen.
20 juli 2018 09:10
@Wiepidia. Misschien moet je even kijken op welke plet Bouet elke dag zo`n beetje binnen komt.
20 juli 2018 09:11
@wiebipedia o ja vertel!
20 juli 2018 09:15
@lalsacien

Milaan - Sanremo 2016 vergeten? ;)
20 juli 2018 09:21
@Merlinappa waar zijn de beelden?
20 juli 2018 09:25
Heiliger dan de paus, altijd mooi
20 juli 2018 09:25
Zo’n gerucht wordt niet zomaar verzonnen, zal ongetwijfeld een kern van waarheid in zitten. Of geloof jij ook nog dat Sky 100% clean is, niks shady’s doet en zich netjes aan alle regels houdt? ;)
20 juli 2018 09:32
Er zullen vast wel filmpjes van fans voorbij komen mocht dat waar zijn. Al kan ik me er wel iets bij voorstellen.
20 juli 2018 09:53
Bij de Fransen wordt er idd nogal eens een oogje dicht geknepen.
Gisteren kwam dat verhaal over Gert Jacobs ook weer boven, die op Alpe d'Huez een keer de snelste klimtijd had vanwege het constante geduw door fans.
20 juli 2018 09:55
@Merlinappa bewijzen???
20 juli 2018 10:31
Vraag me af hoe Greipel dan al die andere tours overleeft heeft... Het is toch niet de zwaarste etappe ooit?
20 juli 2018 11:26
@KnightBiker In de andere jaren hadden bergritten wel vaker een aanloop of tussenstukken in valleien, zodat de niet-klimmers daardoor tijd konden ''sparen''. Zeker die laatste twee Alpenritten deze Tour was het eerder en relatief langer klimmen. Daarnaast hangt het ook af of men meteen volle bak gaat op de eerste berg of dat men als peloton in blok gezamenlijk de klim oprijdt in een rustig tempo, minus de vluchters voorop en de echt zwakkeren achterin. Ik kan me bergetappes herinneren waarin het tempo van het peloton werd bepaald door renners als Cavendish en Greipel zelf. Op die manier bouwen ze ook marge op.
20 juli 2018 13:47
Echte sprinters waren in Roubaix gebleven, dat gekrant op een berg is voor niemand goed.
20 juli 2018 14:05
Dit ga je krijgen als de ploeg met het meeste geld de wedstrijd beheerst , een prima manier om de ooit zo mooie sport kapot te maken. Daarnaast moet je ook maar geloven of dat allemaal clean gebeurt zie de zaak Froome . straks zeggen ze laat maar zitten die grote ronde,s
20 juli 2018 14:48
@koos

Wat een onzin.
Als je al een renner de schuld wilt geven, moet je bij Kruijswijk zijn, die reed namelijk zo belachelijk hard.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.