Anna van der Breggen kent geen aanpassingsproblemen, maar Strade Bianche is eerste echte test
Video Een eerste zege voor haarzelf kon Anna van der Breggen afgelopen zondag nog niet bewerkstelligen in de Fenix Omloop van het Hageland, maar de voormalige wereldkampioene hielp wel ploeggenote Femke Gerritse aan de overwinning nadat ze de hele dag voorin mee koerste. Maar nog belangrijker: het vertrouwen bij Van der Breggen en haar entourage groeit richting het eerste grote doel: de Strade Bianche.
Tussen het Vlaams-Brabantse Aarschot en Tielt-Winge reed Van der Breggen, die in die eerste gemeente woonachtig is, een ware thuiswedstrijd. Pas haar tweede sinds haar comeback bovendien, na de Ronde van Valencia twee weken terug. Na maar liefst drie jaar als ploegleider in de volgwagen keerde de zevenvoudige winnares van de Waalse Pijl door de grote poort terug in het peloton, in haar comebackjaar.
“Ik had de meiden al een beetje gek gemaakt dat dit de belangrijkste koers van het jaar was”, lacht Van der Breggen voor onze camera. “Voor deze fase van mijn opbouw was dit parcours supergoed, omdat je op de korte klimmetjes elke keer weer die intensiteit had. We hadden alleen niet de sterkste sprinter van het peloton, dus we moesten ook wel wat proberen. Als het dan ook nog lukt, is dat heel motiverend.”
Van der Breggen kreeg bovendien op de Vlaamse wegen een extra indicatie van haar niveau. “Ik weet nog wel een aantal dingen die beter kunnen, maar de koers was heel mooi om te doen op deze manier. Gewoon echt elke keer diep gaan, dat zijn dingen die je op training heel moeilijk kan evenaren. Tijdens een koers kan je diep gaan, maar als er daarna iemand aangaat, moet je wel weer mee gaan. Dat zijn net even de verschillen die je in zo’n koers heel goed kan trainen.”

Van der Breggen voor de start van de Omloop van het Hageland – foto: Cor Vos
Het is überhaupt al een wonder dat Van der Breggen na drie jaar zonder koers weer op dit niveau staat, vindt ook haar ploegmanager bij SD Worx-Protime Danny Stam. “Dit is beter dan we hadden verwacht. We weten dat Anna een goede renster is geweest, maar dat geeft geen garantie dat je ook nu weer meedoet. Dit is natuurlijk niet het allerhoogste niveau, maar ze staat er al redelijk goed voor. Dit is in ieder geval positief.”
“Eigenlijk hadden we gedacht dat ze toch wat aanpassingsproblemen zou hebben met rijden in de groep en met de intensiteit van de eerste koersen. Natuurlijk wisten we wel dat ze weer goed zou worden en mee zou kunnen, maar het is toch altijd afwachten waar je staat. Ze had toch zoiets dat ze niet wilde koersen als ze voor lul zou rijden”, legt Stam uit.
In eerste instantie zou de Nederlandse pas hervatten half april in de Brabantse Pijl, maar dat plan ging de afgelopen weken alsnog op de schop. “We hadden wat ziektegevallen in de ploeg”, aldus Stam. “We hadden een heel aantal rensters te kort voor Valencia, in die mate dat het onzeker was of we wel konden meedoen. Maar dan zei Anna zelf dat ze gerust wilde proberen om in te vallen. Dat ging zo goed dat we gelijk alles hebben aangepast.”
Van der Breggen komt met hetzelfde verhaal: “De Ardennenklassiekers waren in eerste instantie het doel waar ik naartoe werkte, maar als ik naar mijn waardes keek op training, dan had ik zoiets van: we kunnen in dit soort koersen best wat meiden gebruiken die gewoon mee willen koersen. Waarom zou ik dan niet de intensiteit al meepakken en gewoon meekoersen? Ik had al zo’n lange periode gewoon getraind dat ik er op een gegeven moment wat klaar mee was. Het ging best goed, dus daarom heb ik die keuze gemaakt. Dat is een goede beslissing geweest.”

Samen winnen is belangrijk voor Van der Breggen – foto: Cor Vos
Stress kende de Nederlandse niet voor haar comeback. “Natuurlijk is het in die eerste koersen altijd een beetje aankijken. Als je voor de eerste keer weer in het peloton rijdt, is het sowieso wat zoeken en kijken wat het niveau juist is. In principe wist ik dat het, na het analyseren van mijn waardes, goed zou moeten zijn. Je voelt in koers nog meer waar je aan moet werken met het oog op de Strade Bianche en Trofeo Binda.”
Die koersen worden de eerste test, zegt Stam. “In de Strade zullen we voor het eerst zien waar ze echt staat. Ze heeft die koers al gewonnen en ze kent de Strade goed, dan zullen we goed zien hoe ze ervoor staat. We starten in de Strade ook zonder Lotte Kopecky, waardoor Anna daar onze enige kopvrouw zal zijn. Ik hoop dat ze in de finale mee kan doen voor de prijzen.”
Maar voor Van der Breggen is plezier maken misschien nog belangrijker. “Ze heeft altijd aangegeven dat ze niet weer is gaan koersen om haar palmares nog scherper te stellen, maar wel om de ploeg te versterken en het spelletje te spelen”, legt Stam uit. “Dat heeft ze in haar eerste koersen al goed gedaan. Ze heeft puur gekoerst om de ploeg te laten winnen en dat heeft goed uitgepakt.”
Ook na haar goede start blijft Van der Breggen bij haar plan om in topwedstrijden als de Tour de France Femmes te knechten. “Als ik kan volgen bergop, is dat supermooi. Maar mijn sprint is veel minder dan die van Lotte. Zij zal zelf natuurlijk mee moeten kunnen, anders kan je niet voor een overwinning gaan. Maar Lotte heeft laten zien dat ze dat niveau heeft. Haar grote voordeel is dat ze heel allround is en ook nog eens een heel goede sprint in de benen heeft. Als ik daarbij kan helpen, heb ik het meeste plezier in het fietsen.”
Om te reageren moet je ingelogd zijn.