Antunes wint na machtsvertoon W52 in Portugal
In de Ronde van Portugal heeft Amaro Manuel Antunes de bergetappe naar Guarda gewonnen. De renner van W52/FC Porto kwam na een rit van 184,1 kilometer als eerste over de finish. Leider en ploeggenoot Raul Alarcon eindigde als tweede.
De rit werd gedomineerd door de ploeg van W52-FC Porto. Onderweg ontstond er een kopgroep van vier man, met drie renners van de blauw-witte formatie (Antunes, Alarcon en Ricardo Mestre) en de Let Krists Neilands van Israel Cycling Academy. Mestre en Neilands moesten onderweg afhaken, maar de voorsprong was ondertussen al gegroeid tot meer dan vier minuten.
Antunes en Alarcon reden samen naar de finish en konden onderling uitmaken wie de rit mocht winnen. Dat werd de Portugees Antunes, die daarmee de vijfde ritzege in negen etappes voor de ploeg realiseert.
Morgen wordt de Ronde van Portugal afgesloten met een tijdrit van twintig kilometer in Viseu.
🇵🇹Amaro Antunes of 🇵🇹@w52fcporto wins stage 9 of 🇵🇹@VoltaPortugal #VoltaPortugal pic.twitter.com/w7eCSJhgkX
— World Cycling Stats (@wcstats) 14 augustus 2017
Enfin, knap van Neilands, als een 250cc motor die zich staande houdt tussen de 500cc motoren rondom hem.
De eeuwenoude truc "een mannetje voorop sturen en er dan naar toe rijden" wordt in Portugal naar een hoger niveau getild. Mestre werd door W52 meegestuurd in de vroege vlucht, maar toch was het W52 dat in de achtergrond verschroeiend tempo blijven rijden. Toen wisselkopman -en tweevoudig eindwinnaar- Veloso, 4e AK, moest passen op 85km van de streep, zou je verwachten dat W52 het tempo wat zou laten zakken. Respect voor oude legendes is echter geen gekend begrip daar, ploegmaat Antunes, 5e AK rook zijn kans om een plaatsje op te schuiven en liet ook kopman en leider Alarcon achter. Muiterij van de ergste soort zou je denken, tot ook Alarcon in zijn geel truitje op meer dan 80km van de streep in geen tijd solo een gat van anderhalve minuut op de koplopers dichtknalde. Met Mestre, Antunes, Alarcon en witte trui Neilands, die als enige vroege vluchter het tempo van de W52 trein/raket kon volgen, hadden we vier koplopers. Antonio, ploegleider van Garcia de Matos, 2e AK en ritwinnaar gisteren, zei in een live-interview dat ze alles onder controle hadden, de grapjas. Neilands kon meer dan 30km lang op drie W52-ruggen kijken, en dan nog zo'n 20km op twee stuks nadat Mestre volledig leeg was, maar kon geen voordeel halen uit zijn positie en moest, zonder echte demarrage van A2, toch passen. Hij houdt er wel een fantastisch verhaal voor zijn kleinkinderen, en een riante voorsprong in het jongerenklassement aan over. Ondertussen reden Antunes en Alarcon meer dan VIJF -5- minuten weg van de andere favorieten, die ondanks een goeie samenwerking geen seconde dichter kwamen, in tegendeel. Het geknuffel en de lieve woordjes in de slotkilometer zijn de oorzaak voor maar een voorsprong van 4'41", het hadden ook zes minuten kunnen zijn. Gisteren vroegen we ons af of er scheurtjes waren in het W52-kamp, "nee" lijkt het antwoord.
Quick step minded - 14 augustus 2017 om 18:46
:’)
Ik moest grinniken.
Er gaan geruchten dat Alarcon vanochtend stiekem het suikerpotje van de tafel heeft meegenomen.
Alarcon en Antunes rijden met twee (en ook een beetje Mestre in het begin) een voorsprong van maximaal 5'30" bij elkaar op een redelijk ruim peloton met alle favorieten, terwijl het tempo ook daar er echt wel in bleef. Alarcon en Antunes waren zeker niet de beste bergop de voorbije dagen, en dan gebeurt plots dit. Neilands was, uitgezonderd een slechte dag, een van de betere renners in het peloton. Nu mag hij 70km in de wielen zitten terwijl A2 keihard kop over kop overnemen, hij komt letterlijk geen enkele seconde uit die laatste positie, en toch wordt hij op een stukje valsplat gewoon weggereden, zonder dat het tempo echt verhoogd werd. Als je de ronde wat volgde, en de rit van vandaag zag, is "mogelijk clean" het laatste waaraan je denkt. Je moet gewoon de Portugese denkwijze volgen: don't hate, appreciate.
Hoe ervaart hij dit vraag ik me af ? Als die knakker kan schrijven zit er in ieder geval een fraaie wielerroman in.