‘Armée de Terre houdt op te bestaan, twintig renners op straat’
Foto: Sirotti
vrijdag 17 november 2017 om 14:10

‘Armée de Terre houdt op te bestaan, twintig renners op straat’

De Franse wielerploeg Armée de Terre houdt op te bestaan. Dat nieuws is vandaag aan de renners en staf van de continentale formatie bekendgemaakt, meldt Le Parisien. Alle renners staan op straat. Dertien renners behouden een inkomen omdat ze in dienst zijn van het Franse leger, maar de zeven nieuwkomers zien hun getekende contract in rook opgaan.

Nadat eerder deze week het nieuws (lees hieronder) naar buiten kwam dat de nieuwe Franse minister van defensie twijfelde om de wielerploeg overeind te houden, kwam vandaag de harde mededeling dat de ploeg in 2018 definitief stopt. Ondanks een petitie met meer dan tienduizend handtekeningen veranderde het nieuwe ministerie niet van gedachten. Veel betrokkenen uit het Franse wielrennen snappen de beslissing van de politiek niet, vooral omdat er geen financiële of budgettaire problemen zijn.

Het leger heeft aangegeven aan de financiële verplichtingen te voldoen van de dertien renners die nog in dienst zijn van het leger. Onder hen Bryan Alaphilippe, Fabien Canal, Romain Campistrous, Bastien Duculty, Thibaut Ferasse, Morgan Kneisky, Kevin Lebreton, Romain Le Roux, Jordan Levasseur, Jimmy Raibaud, Thomas Rostollan en Steven Tronet. Zij moeten wel op zoek naar een nieuwe ploeg.

Slecht nieuws is er voor zeven nieuwkomers: Tony Hurel, David Menut, Benjamin Giraud, Louis Pijourlet, Fabien Schmidt, Rémy Rochas en Maxime Bonsergent. De contracten die zij getekend hebben worden niet goedgekeurd. Ook zij moeten voor 2018 op zoek naar een nieuwe werkgever in het peloton.


Dinsdag 14 november
De toekomst van de Franse formatie Armée de Terre staat volgens de Franse krant Le Parisien op losse schroeven. De continentale ploeg is er namelijk niet in geslaagd het voor aankomend seizoen benodigde registratiedossier voor de deadline van 1 november in te leveren bij de Ligue Nationale de Cyclisme (LNC).

Het probleem zou liggen bij de nieuwe minister van Defensie – Florence Parly – die naar verluidt niet erg happig is om de wielerploeg te blijven steunen. De formatie van teammanager David Lima Da Costa, die in 2011 werd opgericht door de Krijgsmacht van Frankrijk, is tegenwoordig voor de helft in handen van het Franse leger. Dit houdt in dat het leger – met het ministerie van Defensie als overkoepelend orgaan – nog altijd voor een belangrijk gedeelte instaat voor de financiering van de ploeg.

De donker samengepakte wolken volgen na een uiterst succesvolle wegcampagne. De legerploeg wist in 2017 maar liefst twintig zeges te behalen, met de bij momenten over onverharde stroken voerende eendagswedstrijd Tro-Bo Léon als sportieve uitschieter. Het leverde de formatie een knappe negende stek op in de eindstand van de UCI Europe Tour.

RIDE Magazine
24 Reacties
Sorteer op:
14 november 2017 15:07
Jammer. leuke ploeg, ondanks dat ik het niet heb op legers en oorlog ed.
14 november 2017 15:11
Voor een continentale ploeg een erg sterk jaar en ook best wel in de breedte. Gaudin gaat natuurlijk wel weg maar staat genoeg jong bloed in.
14 november 2017 15:21
In rio werden 35% van de medailles gewonnen door "beroepsmilitairen" (lees: gesponsord door). Het leger heeft natuurlijk faciliteiten en mogelijkheden die ideaal zijn voor voor veel topsporters. Plus de opleiding en evt baangarantie voor na de topsportcarriere....
Denk alleen dat de korte termijn prof-contracten waar men in het wielrennen mee werkt hier slecht op aansluiten... Jammer, was wel een leuke ploeg.
14 november 2017 15:36
Klinkt als een ploeg voor Sander Armée.
14 november 2017 16:06
Idd erg jammer, hartstikke lachuh shirts.
17 november 2017 14:56
edit wf: niet anti-supporteren
17 november 2017 15:09
@IverBon,

snap jouw reactie totaal niet
17 november 2017 15:21
Ik heb een vaag vermoeden dat hij gewoon de bovenste reactie omdraait
17 november 2017 15:26
Was netjes geweest als ze nog 1 jaar hadden blijven bestaan. Dan hadden die renners nog een kans gehad nu wordt het lastig, misschien een paar naar BEAT Cycling, krijgen ze ook startplaatsen in Frankrijk!
17 november 2017 15:27
Zitten de ploegen van Coquard en Barguil al vol? Misschien dat anders een aantal van deze renners wel bij een van die ploegen terecht kan.
17 november 2017 15:29
@LutsenkoFan
ik ook niet, dus dat is niet zo vreemd!
17 november 2017 15:52
Ook in Frankrijk hebben ze ministers die sch..t hebben aan de werkende mens ,want
niet alleen de renners staan op straat maar de hele technische staf zit nu zonder werk .
17 november 2017 16:36
Ik snap wel dat het ministerie geen complete wielerploeg wil sponsoren, maar een jaar doorgaan had in dit geval toch gewoon gekund lijkt mij. Enige extra kosten is dan die zeven renners.
17 november 2017 16:38
Ai, slecht nieuws en ook lullig qua timing voor betrokkenen.

Edit redactie: Scherp, het is aangepast.
17 november 2017 18:12
Niet netjes dit. Ga dan een jaar door.
17 november 2017 18:18
Enige goede hieraan: de tuniekjes (de mooiste van het hele stel) zullen wel in de uitverkoop gaan.
17 november 2017 20:15
Lapartient zal wel tevreden zijn, een kleiner peloton is zoveel veiliger....
17 november 2017 21:28
Zo'n mevrouw die in november de stekker er nog ff uittrekt omdat 'ze' het niet ziet zitten. De betrouwbare overheid. Rare jongens (en meisjes) die fransen...
17 november 2017 22:13
Nou, als een gek even broertje Alaphillipe vastleggen...
17 november 2017 23:55
Die nemen kleinere ploegen wel heel letterlijk.
Maar goed budget voor veiligheid aan dit soort zaken besteden staat natuurlijk ook bizar. Het is alleen als marketing te verantwoorden maar waarschijnlijk krijg je weinig exposure op dit niveau. Opschalen of stoppen dus.
18 november 2017 08:17
Ook in Frankrijk heeft men dus last van een onbetrouwbare overheid.
18 november 2017 08:30
@hensie
Aparte reactie. Het feit dat het leger een wielerploeg sponsort vind ik al raar, maar dat is persoonlijk. Maar ik denk dat de overheid na een aantal jaar sponsoring toch wel mag beslissen ermee op te houden. Net zoals bedrijven ervoor kiezen om te stoppen met sponsoring. Apart om dan de overheid onbetrouwbaar te noemen.
18 november 2017 10:26
@maurits
Wat onbetrouwbaar is, is een sponsor die zijn ploeg in Oktober nog nieuwe contracten laat tekenen en dan in November de stekker eruit trekt. 20 man +begeleiding op straat die een belofte is gedaan voor 2018. Dan kan je een andere visie hebben als nieuwe baas. Maar is dit dan een nette oplossing?
18 november 2017 14:01
Dan wordt het wel weer een stukje leger in het peloton...

Om te reageren moet je ingelogd zijn.