‘Armée de Terre houdt op te bestaan, twintig renners op straat’
De Franse wielerploeg Armée de Terre houdt op te bestaan. Dat nieuws is vandaag aan de renners en staf van de continentale formatie bekendgemaakt, meldt Le Parisien. Alle renners staan op straat. Dertien renners behouden een inkomen omdat ze in dienst zijn van het Franse leger, maar de zeven nieuwkomers zien hun getekende contract in rook opgaan.
Nadat eerder deze week het nieuws (lees hieronder) naar buiten kwam dat de nieuwe Franse minister van defensie twijfelde om de wielerploeg overeind te houden, kwam vandaag de harde mededeling dat de ploeg in 2018 definitief stopt. Ondanks een petitie met meer dan tienduizend handtekeningen veranderde het nieuwe ministerie niet van gedachten. Veel betrokkenen uit het Franse wielrennen snappen de beslissing van de politiek niet, vooral omdat er geen financiële of budgettaire problemen zijn.
Het leger heeft aangegeven aan de financiële verplichtingen te voldoen van de dertien renners die nog in dienst zijn van het leger. Onder hen Bryan Alaphilippe, Fabien Canal, Romain Campistrous, Bastien Duculty, Thibaut Ferasse, Morgan Kneisky, Kevin Lebreton, Romain Le Roux, Jordan Levasseur, Jimmy Raibaud, Thomas Rostollan en Steven Tronet. Zij moeten wel op zoek naar een nieuwe ploeg.
Slecht nieuws is er voor zeven nieuwkomers: Tony Hurel, David Menut, Benjamin Giraud, Louis Pijourlet, Fabien Schmidt, Rémy Rochas en Maxime Bonsergent. De contracten die zij getekend hebben worden niet goedgekeurd. Ook zij moeten voor 2018 op zoek naar een nieuwe werkgever in het peloton.
Dinsdag 14 november
De toekomst van de Franse formatie Armée de Terre staat volgens de Franse krant Le Parisien op losse schroeven. De continentale ploeg is er namelijk niet in geslaagd het voor aankomend seizoen benodigde registratiedossier voor de deadline van 1 november in te leveren bij de Ligue Nationale de Cyclisme (LNC).
Het probleem zou liggen bij de nieuwe minister van Defensie – Florence Parly – die naar verluidt niet erg happig is om de wielerploeg te blijven steunen. De formatie van teammanager David Lima Da Costa, die in 2011 werd opgericht door de Krijgsmacht van Frankrijk, is tegenwoordig voor de helft in handen van het Franse leger. Dit houdt in dat het leger – met het ministerie van Defensie als overkoepelend orgaan – nog altijd voor een belangrijk gedeelte instaat voor de financiering van de ploeg.
De donker samengepakte wolken volgen na een uiterst succesvolle wegcampagne. De legerploeg wist in 2017 maar liefst twintig zeges te behalen, met de bij momenten over onverharde stroken voerende eendagswedstrijd Tro-Bo Léon als sportieve uitschieter. Het leverde de formatie een knappe negende stek op in de eindstand van de UCI Europe Tour.
Denk alleen dat de korte termijn prof-contracten waar men in het wielrennen mee werkt hier slecht op aansluiten... Jammer, was wel een leuke ploeg.
snap jouw reactie totaal niet
ik ook niet, dus dat is niet zo vreemd!
niet alleen de renners staan op straat maar de hele technische staf zit nu zonder werk .
Edit redactie: Scherp, het is aangepast.
Maar goed budget voor veiligheid aan dit soort zaken besteden staat natuurlijk ook bizar. Het is alleen als marketing te verantwoorden maar waarschijnlijk krijg je weinig exposure op dit niveau. Opschalen of stoppen dus.
Aparte reactie. Het feit dat het leger een wielerploeg sponsort vind ik al raar, maar dat is persoonlijk. Maar ik denk dat de overheid na een aantal jaar sponsoring toch wel mag beslissen ermee op te houden. Net zoals bedrijven ervoor kiezen om te stoppen met sponsoring. Apart om dan de overheid onbetrouwbaar te noemen.
Wat onbetrouwbaar is, is een sponsor die zijn ploeg in Oktober nog nieuwe contracten laat tekenen en dan in November de stekker eruit trekt. 20 man +begeleiding op straat die een belofte is gedaan voor 2018. Dan kan je een andere visie hebben als nieuwe baas. Maar is dit dan een nette oplossing?