donderdag 25 oktober 2018 om 13:37
ASO wil vermogensmeters in Tour de France verbieden
De ASO gaat bij de UCI verzoeken om tijdens de komende editie vermogensmeters te verbieden. Dat vertelde Tourdirecteur Christian Prudhomme tijdens de presentatie van het Tourparcours. “Het vernietigt de onzekerheid die bij de sport hoort. Dus we willen er graag vanaf”, licht Prudhomme het standpunt toe.
Met vermogensmeters zien renners onder meer de wattages. Een van de voornaamste kritieken is dat het ploegen makkelijker zou maken om de wedstrijd te controleren. Onder meer Vincenzo Nibali en oud-renners als Mario Cipollini en Alberto Contador leverden in het verleden kritiek op het gebruik hiervan.
Rust elke fiets uit met GPS trackers/powermeters/hartslagmeters/camera's/etc. tijdens WorldTour koersen en roep een abonnementsservice in het leven a la Formule 1 om die data te delen met het publiek. Heb je meteen een grote nieuwe inkomstenbron.
Verder is het enige wat moet gebeuren om de Sky-trein tegen het gaan het verbieden van communicatie met de ploegleiders. Hou de oortjes, maar zorg ervoor dat elke renner alleen radio koers hoort via zijn oortje. Dan krijgen ze alsnog de neutrale updates over de koerssituatie en eventuele gevaarlijke punten, maar moeten ze zelf gaan nadenken over hoe ze gaan koeren.
Geloof ik totaal niet in. Het leeuwendeel geeft 0 ruk om dit type data, evenals bijv puntenrankings leuk voor een kleine selectie fanaten that's it.
En ja deze sporter specifieke info voegt voor mij heel veel toe. Zeker sinds ik zelf met powermeter rijd en van de w/kg ben...
Als er meer zo over zouden denken, zit er zeker een prima nieuw verdienmodel aan voor renners en ploegen, wat bij gaat dragen aan de o zo noodzakelijke veranderingen in t wielrennen...
Er valt pas iets te controleren in het peloton, als je als team sterker bent dan de andere teams. Als je daar iets aan wil doen, moet je teams kleiner maken, teams gelijkwaardiger, en samenwerking harder bestraffen. De vraag is of dat gewenst is of überhaupt mogelijk is (vooral het gelijkwaardiger maken van teams).
Dat zal toch niet veranderen als de vermogensmeter ineens weg is? Het geeft de ploegen/renners wel minder informatie om hun prestaties te sturen. Wie wordt daar beter van, de renner die zijn eigen lichaam het beste aanvoelt?
Wel aardig om daar, bijvoorbeeld tijdens een Dauphiné, mee te experimenteren.
Allemaal?
De combi vermogensmeter + hartslagmeter is heel geruststellend om op terug te vallen en beperkt de mogelijkheden tot psychologische oorlogvoering aanzienlijk. Juist het element dat wielrennen zo mooi maakt.
Oortjes, tsja maakt het soms tactisch juist wel leuk, maar ik heb ze tijdens wk niet gemist als toeschouwer...
Dusss... doe dan maar neutrale koersradio voor iedereen....
Hartslag zullen ze niet kunnen verbieden want zit niet aan de fiets.
- Persoonlijk mag de vermogensmeter best verbannen worden, maar op gevoel kunnen kan die sky trein het tot de finale ook wel, pas in de finale gaat het op spelen.
Wat zou kunnen gebeuren is dat de top renners zich nog minder in de kaarten willen laten kijken en dus nog langer gaan wachten...
- De Industrie wil verkopen, en Power meters zijn daarbij een leuke inkomstenbron. Niet waarschijnlijk dat de ASO echt sponsoren tegen wil werken.
- Kan de ASO dat wel? lijkt mij dat dat bij de UCI hoort...
Voor de kopmannen: in het heetst van de strijd, koersen op de limiet dan is het verschil tussen 399 en 413 watt het verschil tussen de klim egaal afhaspelen ofwel op het einde een paar keer volledig stilvallen. Ik geloof wel dat er dan weer paniek ontstaat over de vorm van de dag.. en dat zorgt voor opwinding.
Denk dat oortjes verbieden meer zin heeft.