Baestaens en Adams bieden excuses aan voor ruzie tijdens cross van Hamme

Baestaens en Adams bieden excuses aan voor ruzie tijdens cross van Hamme

foto: Sirotti

Het was een opmerkelijk tafereel in de veldrit van Hamme. Ver achter een ontketende Mathieu van der Poel trokken gisteren Vincent Baestaens en Jens Adams de aandacht vanwege een relletje. Inmiddels hebben ze beiden op Facebook hun excuses gemaakt. “Ik liet me meeslepen in het heetst van de strijd”, schrijft Baestaens. “Zand erover”, aldus Adams.

Voor het oog van de camera duwden ze elkaar de spandoeken in. “Ik wil me verontschuldigen voor mijn gedrag”, laat hij weten via het sociale medium. “In de eerste plaats bij Jens Adams. Mijn tegenreactie was niet correct, maar in het heetst van de strijd liet ik mij meeslepen. Ik zal de straf die ze mij hiervoor opleggen aanvaarden.”

De renner van Beobank-Corendon zei te reageren op een eerder incident waarbij in het gezicht zou zijn geraakt door Adams, maar die ontkent dat voorval. Baestaens werd vanwege het incident door de wedstrijdjury gediskwalificeerd.

Adams: “Ik ben onder de indruk van mijn uitsluiting en van de perceptie die leeft na het bekijken van de beelden. Ik schrok zelf toen ik het zag en het commentaar hoorde. Maar ik heb absoluut geen elleboogstoot uitgedeeld. Erewoord.”

“Wel maakte ik een armbeweging waarmee ik Vincent wilde aanmanen het rustiger aan te doen. Er werd te veel gewrongen en renners probeerden elkaar voorbij te steken waar dat quasi onmogelijk was. Helaas werd dit gebaar door de jury en Vincent anders geïnterpreteerd.”

“Ik ben van nature absoluut geen agressieve renner en ik probeerde ook rustig te blijven nadat ik op de grond geduwd werd. Hoe vervelend ook, ik wil deze zaak positief afsluiten. Vincent, zand erover en op naar volgend weekend. Dan zullen we elkaar op een faire manier bekampen.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

LucasR 28 november 2016 om 14:46

Haha, kinderachtig gedoe van een stel Vlaamse sjakies. Tja.

Fiets 4All 28 november 2016 om 14:46

Klein beetje duwen en trekken, ze moeten het ook allemaal niet overdrijven! Tuurlijk hoort het niet, maar we willen ook allemaal juist emotie zien in de sport. Emotie maakt per slot van rekening de sport ook mooi! Dat het dan af en toe er iets over gaat mag van mij.

xistnc 28 november 2016 om 14:59

Geen elleboogstoot van Adams gezien of iets wat je als poging daartoe zou kunnen uitleggen. Baestaens lijkt hier de agressor, Adams vooral slachtoffer.

Verweggistan 28 november 2016 om 15:31

Gisteren lieten ze bij de samenvatting van de koers een iets langer fragment zien en dan lijkt Adams inderdaad een slaande beweging richting Baeastaens te maken vlak voor ze naar beneden rijden.

schipperaar 28 november 2016 om 15:32

Voetballers gaan soms anderhalf uur lang door het lint, was best onschuldig en ook wel beetje vermakelijk om te zien, het lint wierp ze steeds terug in de ring, flauw vd jury, waarschijnlijk nooit int zand gespeeld.

girardengo 28 november 2016 om 15:36

Een volgende ronde zal er nu wel niet meer komen (hopelijk).

delgado 28 november 2016 om 16:41

Die Baestaens blijkt echt moeilijk zijn handen te kunnen thuishouden.

Neutrale liefhebber27 28 november 2016 om 17:06

Ik ben het helemaal niet eens met de reacties. Jens Adams verspert de weg voor Baestaens en daarna doet hij de intentie met z’n arm om iemand te raken. Jammer dat de jury dat niet zag en Baestaens moest niet naar Adams duwen maar ik begrijp wel z’n reactie. Ik keur het absoluut niet goed wat die twee deden en ze moeten hun handen thuishouden maar ik begrijp wel de reactie van Baestaens en het is sjiek van Baestaens dat hij zich excuseert. Het beste wat de jury kon doen is ze allebei uit koers halen en niet in het geval van Adams na de koers die beslissing nemen.

klootje kriekeljon 28 november 2016 om 17:10

Netjes excuus en weer verder met zijn allen. Prima.

alsjewint 28 november 2016 om 18:51

Niet iedereen heeft de zelfbeheersing om geen domme dingen te doen. Natuurlijk kun je als renners wel eens in elkaars vaarwater komen, maar dit soort strapatsen leidt maar tot een ding; diskwalificatie, tamelijk onhandig. Wat de mannen dan in elk geval wel siert is hun excuus naar elkaar en zand erover. Hopelijk hebben ze ervan geleerd.

Jan Blokland 28 november 2016 om 18:59

@Alsjewint. Helemaal met je eens.

Skedel 28 november 2016 om 19:31

Het was inderdaad Adams die in eerste instantie zijn handen niet thuis kon houden en niet Baestaens.

wiebipedia 28 november 2016 om 19:41

@alsjewint +1

Met als kanttekening dat ik het persoonlijk nog niet eens een enorm probleem vind om dit soort taferelen te zien in koers, niet correct, wel vermakelijk en oprecht.

alsjewint 28 november 2016 om 20:30

@wiebipedia

Oh absoluut levert dat soms vermakelijke taferelen op. Ik herinner me beelden uit ik meen de Vuelta waar jaren geleden twee renners afstapten en elkaar te lijf gingen. De onhandigheid van twee renners op koersschoenen als ze niet op de fiets zitten en slaan, duwen en trekken, maar elkaar amper konden raken was buitengewoon vermakelijk, door de onbeholpenheid.

ruud gullit 28 november 2016 om 22:14

Wie?

thorsen 28 november 2016 om 23:06

Twee gevalletjes in de Vuelta zelfs, die gingen nog wel wat verder dan dit voorval tijdens de cross waar er alleen maar geduwd werd (alsnog niet goed natuurlijk).

2014, Brambilla en Rovny (op de fiets):
https://www.youtube.com/watch?v=9WakP7VOjbA

En eentje die ik nooit zal vergeten omdat ze er echt even de tijd voor namen…
1995, Leonardo Sierra en Ramon Gonzalez Arrieta (op hun koersschoentjes):
https://www.youtube.com/watch?v=eArlm3ukbVs

Wheely 28 november 2016 om 23:54

@ruud
Bassie en Adriaan…

Doordrijver 29 november 2016 om 20:29

Adams deed wel degelijk een slaande/duwende beweging richting Baestaens. Hij hoeft hem niet te raken; de beweging was er.

Romāns Vainšteins 29 november 2016 om 21:19

@ Thorsen, die 2 Spanjaardjes was echt geweldig, heeft veel weg van een gejat ex-vriendinnetje of zo, prachtig

Romāns Vainšteins 29 november 2016 om 21:24

Dit is trouwens ook een goeie, Barredo vliegt Costa aan met (volgens mij) uitgeklikt voorwiel.