Belgisch kampioen Aerts: “Parcours is in ons voordeel”
foto: Cor Vos (archiefbeeld)
zaterdag 9 november 2019 om 12:52

Belgisch kampioen Aerts: “Parcours is in ons voordeel”

De modderige omstandigheden tijdens het EK veldrijden in Silvelle stemmen de Belgische kampioen Toon Aerts tevreden. Voor de crosser van Telenet Baloise is Mathieu van der Poel morgen de favoriet, maar gezien de huidige staat is het parcours in het voordeel van de Belgen.

“Het wordt een lastige cross omwille van de ondergrond. Zware grond, door de vele regenval die er geweest is. Het is een ploeterpartij”, stelt Aerts vast nadat hij het parcours had verkend. Zijn landgenoot Eli Iserbyt verwacht dat de kapotgereden route nog zwaarder wordt als die opdroogt. “Er wordt heel veel op gekoerst. Als het verder uitdroogt, kan het zijn dat de Masters en andere categorieën er een soort paadjes in gaan rijden, zoals op zandstroken die redelijk nat liggen. Dat zou voor mij spijtig zijn, het belooft zwaar te worden”, vertelt Aerts aan WielerFlits.

Daarmee vindt hij niet dat het parcours niet EK-waardig is. “Dit mag er ook eens tussenzitten. Veldrijden is heel afhankelijk van de weersomstandigheden. Was het hier droog geweest, zoals het er lange tijd naar uitzag, hadden we hier een heel snelle omloop kunnen krijgen.” De Belgische kampioen reed dit seizoen al vaker koersen op slijkerige omlopen en wil daarmee zijn voordeel doen. Ook tegen Mathieu van der Poel, die pas een keer in actie kwam – ook al waren de omstandigheden in Ruddervoorde ook slecht.

“Mathieu heeft nog niet echt de looppassages in de benen die wij af en toe al wel hebben gehad, zoals in Waterloo. Hij heeft enkel nog in Ruddervoorde getraind en bij hem in het bos, en ik denk dat daar vooral zand ligt en geen slijk.” Daarmee wil hij niet zeggen dat Van der Poel geen Europees kampioen wordt. “We moeten eerlijk zijn: er kan niemand anders winnen dan Mathieu van der Poel morgen. Maar ik kom persoonlijk iets dichter als ik dit parcours zie. Ik denk zelfs dat het parcours een klein beetje in ons voordeel is.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.