Beloftenkampioen Rodenburg: “Dit is onwerkelijk”
foto: Youri IJnsen/WielerFlits
donderdag 23 juni 2016 om 12:39

Beloftenkampioen Rodenburg: “Dit is onwerkelijk”

Tim Rodenburg werd tot zijn eigen verbazing Nederlands kampioen tijdrijden bij de beloften. De boomlange renner van Jo Piels hield Pascal Eenkhoorn (BMC Development) en Jan-Willem van Schip (Join-S|De Rijke) nipt achter zich. “Onwerkelijk”, vertelt hij na afloop aan WielerFlits.

Andere opbouw
Dat de 21-jarige Rodenburg met respectievelijk twee en vier seconden voorsprong won, kwam door de indeling van zijn tijdrit. “Normaal gesproken begin ik altijd veel te hard aan mijn tijdritten. Dan zit je vol adrenaline en rij ik mezelf over de kop. Nu heb ik iets rustiger aangedaan, vooral het grote stuk met tegenwind. Dat blijkt dus ook uit de tussentijd (waar hij nog dertien seconden langzamer was dan Van Schip, red.). Daarna heb ik op het stuk met wind mee doorgetrokken en dat resulteerde in winst”, stelt Rodenberg met een glimlach vast.


Wil je niets missen van de het NK en nog veel meer?
Abonneer je dan direct op ons YouTube-kanaal!

RIDE Magazine
11 Reacties
Sorteer op:
23 juni 2016 12:45
Ik dacht dat het sneller was om juist te pushen met wind tegen en met wind mee iets rustiger te doen, dan andersom.
23 juni 2016 13:09
Wat is deze interviewer een verademing zeg! Vlot, veel meer doorvragen en komt goed uit zijn woorden. Echt een hele vooruitgang op dat gehakkel wat er af en toe te horen is bij interviews! Goed bezig!
23 juni 2016 13:13
@Edgar Nee, fysisch gezien is de meeropbrengst in km/u van extra hard trappen tegen de wind in lager bij tegenwind dan bij meewind. De reden is dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met het verschil tussen rij- en windsnelheid. Om dezelfde reden is het wel verstandig (=sneller) om in een heuvel/bergachtige tijdrit harder te trappen als het bergop gaat: bergaf is de 'effectieve windsnelheid' (=verschil rij- en windsnelheid) groter en wordt een groter deel van de extra arbeid omgezet in nutteloze wrijving ipv snelheid. Ik hoop dat ik te volgen ben...

Edit: zie mijn post hieronder, bovenstaande opmerking klopt maar half: het effect op de snelheid is welliswaar groter bij wind mee, maar voor de totale tijd is het beter om in de stukken met wind mee rustiger aan te doen en tegen de wind in te stoempen. Dank Edgar!
23 juni 2016 13:31
@joop
Denk dat de meesten niet echt volledig opgewarmd(doorbloed)zijn. Als je dan dircet voluit gaat explodeer je als het ware.
Knightbiker gaf al aan dat opwarming op een concept2 roeimachine misschien wel een hele goede warming up zou zijn omdat alle spieren snel doorbloed raken, niet alleen de benen.
23 juni 2016 14:40
@schipperaar
Dat zou ook mee kunnen spelen, maar ik zou verwachten dat ze voor de start een stevige warming up doen op de rollen, of niet? Als hobbyfietser kan ik me voorstellen dat je tijdens de race last hebt van de inspanning die je gedurende een voldoend zware warming up gedaan hebt, maar deze jongens moeten dat toch kunnen hebben zou ik denken. Doet overigens niks af aan mijn eerdere opmerking.
23 juni 2016 15:21
@jooprioolpijp
De afstand wind mee leg je sneller af dan de afstand wind tegen, waardoor je minder tijd hebt om tijd te winnen in het wind mee gedeelte. Ontkracht jouw theorie dit?
23 juni 2016 15:33
@joop, edgar
Zijn bovenbenen zeggen genoeg, met een snelle start was het verschil wellicht groter geweest.
Weer een nieuw Westlands talent, benieuwd of Lennard het kan afmaken morgen.
23 juni 2016 15:57
@Edgar
Had ik me ook afgevraagd maar was eerder te lui om het uit te zoeken. Dat heb ik nu gedaan en je hebt gelijk! Mijn inuïtie was fout, het is vermoedelijk beter om tegen de wind in flink door te trappen.
Voor de die hards een sommetje als bewijs: tijdrit van 50 km, 25 km heen, 25 km terug over zelfde parcours. Situatie 0: geen wind, rijsnelheid 50 km/u geeft 1 uur als tijd. Situatie 1: windsnelheid 30 km/u. Kracht tgv wind is kwadratisch in relatieve windsnelheid dus bij gelijk verdeelde kracht en geen andere wrijving rijd je 50+30=80 km/u bij wind mee en 50-30=20 km/u bij wind tegen. Totale tijd 18.75+75=93.75 min. Dan een moeilijk punt: hoe verwerk je een andere krachtverdeling over de race. Laten we de totale arbeid (kracht*verplaatsing) gelijk houden. Als onze renner dan 25% meer kracht bij wind tegen gebruikt rijdt zij of hij sqrt(1.25*50^2)=55.9 km/u t.o.v. de wind is 25.9 km/u effectief, geeft 57.9 min. Wind mee en 25% minder kracht wordt met een zelfde sommetje 73.3 km/u en 20.5 min, samen 78.4 min. Dat is dus sneller dan bij gelijke verdeling, maar langer dan bij windstil weer. Met terugwerkende kracht klopt dit eigenlijk ook beter met m'n eigen waarnemingen van/naar werk fietsen...
23 juni 2016 18:44
@joop
Bij bf5 is de wind zo'n 30km per uur maar houdt niet in dat snelheid 30km afneemt en ook 80km voor de wind wordt een hachelijke zaak. Meer belangrijk lijkt de conditie, hard trappen tegenwind houdt niet in dat je moe bent op het keerpunt. Reed zelf ooit bij bf 7 in de duine 20km in 28 min, 35 tege wind en 55 voor de wind. Niet voor niets komen veel kracht patsers uit de polder, urenlang beuken tegen de wind doet niet onder voor klimmen.
23 juni 2016 21:30
@schipperaar
Weet ik, dit soort sommetjes is een grove benadering, en de getallen moet je met een korrel zout nemen. De voorspelde trend is echter wel correct!
24 juni 2016 11:45
@joop
Zou een leuke studie zijn lm te zien of bij windstil weer harder of juist minder hard wordt gereden. Bij windstil heb je altijd wind en tegenwind rammen gaf me altijd ontzettend voldoening bij nw 5 langs de ringvaart richting lisse hillegom. Denk dat de wattages tegenwind hoger liggen dan bij voorwind, vergelijk t met klimmen, even de benen stil en je kan weer opnieuw beginnen dus een constante druk op de pedalen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.